Augustus 2016- hoesten

01-08-2016 om 07:25 uur

Hoesten komt veel voor bij mensen met een longaandoening. Het is vermoeiend, kan de nachtrust verstoren en is ook nog eens hinderlijk voor de omgeving.

Tips:
Bij vastzittend slijm
• Gebruik slijmoplossende drankjes.
• Gebruik een Flutter.

Bij kriebelhoest
• Een lepel honing of op een dropje zuigen kan helpen.
• Ook thee met honing of met suiker helpt soms.

Als je ergens bent waar je echt niet wilt hoesten
• Drink regelmatig een slokje water
• Zuig op een dropje, zuurtje of snoepje
• Gebruik eventueel codeïne. Daarmee onderdruk je de hoest.

Wat zijn jouw ervaringen?

Login of registreer om te reageren
01-08-2016 om 08:13 uur

Huh? Codeïne? Dat middel mag je als longpatiënt alleen gebruiken na overleg met je arts. Bij een longziekte heeft hoesten een functie, die je niet zomaar mag onderdrukken, is mij altijd geleerd

Login of registreer om te reageren
01-08-2016 om 09:56 uur

Zoet als honing of snoepjes is niet aangewezen wanneer je schimmelinfecties hebt...

Login of registreer om te reageren
01-08-2016 om 10:50 uur
Reactie op Stefanie

Zoet als honing of snoepjes is niet aangewezen wanneer je schimmelinfecties hebt...

Idd, dit had ik ook al bedacht. Ook niet doen als je gevoelig bent voor orale schimmelinfecties.

Helaas longfonds, bij dit topic slaan jullie m.i. de plank mis

Login of registreer om te reageren
01-08-2016 om 18:36 uur

Hoesten is eigenlijk een opruimmechanisme die je longen schoonhouden.
Wanneer je niet kunt hoesten zou je ook een longontsteking op lopen omdat je verontreinigingen in je longen niet weg kunt krijgen.
Wanneer je longproblemen hebt is hoesten is iets wat regelmatig in de weg kan zitten omdat je vaak moet hoesten.

De fysio raadde me aan om alleen functioneel te hoesten. Dus alleen wanneer ik slijm moet ophoesten. In het begin dacht ik dat lukt me nooit. Maar in de praktijk blijkt dat ik toch wel wat hoesten tegen kan houden door slikken of een slokje water te drinken. Of "kleiner" te hoesten door even met m'n aandacht bij het hoesten te zijn en dan ook te denken: rustig aan, rustig hoesten. M'n ribben worden hierdoor minder belast.

Ze waarschuwde ook om zo min mogelijk de keel te schrapen omdat hierdoor irritatie in de keel ontstaat met als gevolg meer hoesten.
Ook heb ik geleerd na gebruik van een flutter; te huffen, dat is een soort hoesten met behulp van je ademhaling. Vooral effectief wanneer het slijm moeilijk op te hoesten is.

Voor mij is het allerbelangrijkste prikkels ontlopen zodat er geen irritatie ontstaat.
En dat is eigenlijk het moeilijkste van alles. Thuis lukt het aardig maar ja je hebt ook nog een leven buitenshuis(o.a. werk) waar je graag aan mee wil doen. Dus het is iedere keer weer nodig om een afweging te maken en je keuze te bepalen waar je wel en waar je niet aan mee doet.

Belangrijk is om op tijd naar de arts te gaan wanneer het niet goed gaat. Hierover kun je het beste afspraken maken met je arts op welk moment je contact moet opnemen.

groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
22-08-2016 om 08:09 uur

Gisteren wilde ik graag naar de kerk, heb een uurtje van tevoren een puffje ventolin genomen, lekker gehoest, kwam slijm los.
In de kerk begon het helaas af en toe toch te kriebelen, dan slikte ik. Ik zoog op een strong King pepermunt en later heb ik nog een pecto genomen. Zodra het kriebelt, slikken dus.
Probeer er niet op te focussen dat je niet mag hoesten, want dan lijkt het kriebelen juist toe te nemen. ha ha
En tijdens het zingen heb ik een gehoest, zoveel mogelijk, dan hoort toch vrijwel niemand het.
En net wat Spirit hierboven zegt, alleen functioneel hoesten, nooit schrapen.
Bij diep vastzittend slijm, leer huffen, dan kun je in 1 of 2 keer een boel slijm eruit werken.

Login of registreer om te reageren
22-08-2016 om 08:35 uur

Die ouderwetse pottertjes zijn vind ik een wondermiddel - 1 of 2 onder je tong en je kunt wel 2 uur naar de kerk!

Login of registreer om te reageren
30-08-2016 om 10:19 uur

Hoest de laatste 4 jr. Vooral 's nachts. Heb alles geprobeerd. Ook codeïne. Daar werd ik erg benauwd van. Het hoesten duurde meestal 6 à 8 mnd. Alles wat boven staat geprobeerd. Niets help echt. Nu neem ik een hoesttablet Noscapect (soms 2) Omdat ik me niet lekker voelde vroeg ik de huisarts naar een hooikoortsmiddel. heb nu levozetirizine 5mg. Voor mij een hele verbetering. Hiernaast neusdruppels.

Login of registreer om te reageren