Halotherapie: de feiten en fabels

31-07-2016 om 11:41 uur

Ik lees regelmatig vragen, verhalen en opmerkingen over de werking van Halotherapie. Zelf heb ik een zoutgrot gerund (weet er alles van) en ik zal proberen hier, ter informatie, de feiten en fabels te vertellen. Ja, er bestaan zoutgrotten in de wereld waarbij is gebleken dat deze een verlichtende werking bieden bij luchtwegaandoeningen. De vaak genoemde "wetenschappelijke studies" zijn gebaseerd op het natuurlijke aerosol klimaat in deze grotten (en NIET in die van zoutkamers/grotten). Hier zit tegelijk het probleem aangezien het erg moeilijk is om dit klimaat na te bootsen in een zoutkamer. Veel astma-patiënten ervaren verlichting bij bv. een verblijf in Spanje aan de kust (hoge temperatuur - veel verdamping - meer zout in de lucht) zoals psoriasis-patiënten verlichting ervaren op de waddeneilanden (huidcontact met zilte lucht). In een zoutkamer wordt d.m.v. een halogenerator, die droge zout verneveld in de lucht, gepoogd dit na te bootsen. Dit is echter niet zo eenvoudig want de zoutdeeltjes (in de lucht) moeten dermate minuscule klein zijn dat ze de kleinste vertakkingen in de longen kunnen bereiken en daar zit vaak het probleem. Tegelijk hoor je veel zin en onzin over het zout zelf. 100% zuiver zout bestaat niet. Alzo Nobel is (naar ik meen) de enige in de wereld die in haar fabriek in Denemarken 99,99% zuiver zout produceert. Dit wordt ook gebruikt voor het infuus in het ziekenhuis. Dit farmaceutisch zout wordt veelal in de halogenerator gebruikt. Anderen beweren juist weer dat het Himalaya zout erg goed werkt omdat dit veel "genezende" mineralen bevat (maar feitelijk hierdoor juist erg 'vervuild' zout is). Grappig is dan weer dat dit natuurlijk ook het geval is in de natuurlijke zoutmijnen (in m.n. Oost-Europa). Halomed (Boedapest/Hongarije) is de grootste producent ter wereld van halogenerators. In Engeland zit Saltcave UK die van mening is dat die uit Hongarije niet goed werken en heeft zelf een 'verbeterd' apparaat op de markt gebracht. Vlgs. onze Israelische vriend uit Zaandam is dit apparaat ook niet afdoende en hij heeft zijn Engelse apparatuur weer gemodificeerd. In deze regio zit ook de enigste zorgverzekeraar die het (bij proef) vergoed in alleen haar uitgebreid aanvullend pakket. Longartsen willen zich er niet "aan branden" zoals ze veelal geen uitspraken doen over alternatieve geneeswijzen. Ja, er zijn op internet (goedkope) zout-inhalers te koop die deze omstandigheden voor de longen nabootsen en het proberen waard zijn zoals ook een zout stoombad (40 min.) verlichting kan geven. Een zoutgrot runnen kan erg lucratief zijn (bij gemiddeld 6-10 stoelen 6-10 x € 20,00 per uur) maar je moet wel achter je eigen behandeling kunnen staan en mensen hiermee willen helpen. Dat kon ik niet meer..... Tegelijk is dit voor mensen met geld eenvoudiger haalbaar dan voor patiënten zonder.... Jazeker, de mogelijkheid van een placebo-effect is aanwezig. Voor patiënten is het erg moeilijk om na te gaan welke zoutkamer welke generator gebruikt wordt en welke soort zout. Dus kortom; zout zelf kan verlichtend werken, de natuurlijke zout-aerosol is nog niet 100% nagebootst in zoutkamers, onderling verschillen deze zoutkamers in apparatuur, soort zout ed., vaak zijn vele behandelingen nodig en blijvend nodig (dus kostbaar), goedkope alternatieven zijn zeker het proberen waard, vergoedingen via de zorgverzekeraar zit er voorlopig niet in, artsen kunnen deze therapie, begrijpelijk, niet aanbevelen en blijven neutraal. Verder is en blijft het vaak een individuele kwestie met voor- en tegenstanders. Ik hoop dat de geïnteresseerden onder u hiermee iets wijzer zijn geworden over de halotherapie.

Login of registreer om te reageren
05-09-2017 om 07:53 uur

Dag Jack. Fijn jouw objectieve reactie op de werking van halotherapie/zoutkamer. Ik kende het niet tot er in mijn woonplaats een zoutkamer werd geopend. Nu heb ik lichtelijk last van astma en altijd last van te veel slijm in hoofd, keel en bovenste luchtwegen. Gebruik naar mijn zin ook teveel medicijnen en hoopte daarvan af te komen door halotherapie. Denk je dat het voor mijn aandoening een oplossing kan zijn? Dit vraag ik voordat ik geld voor niks ga uitgeven.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Login of registreer om te reageren
05-09-2017 om 08:49 uur

Mijn vrouw bracht zoutlampen mee uit het buitenland. Uitgehakte klompen zout waarin een lampfitting is gemonteerd. De warmte van de gloeilamp (geen LED dus) zou dan zorgen dat het zout langzaam verdampt en in de longen komt. Zoals met de meeste alternatieve geneesmethoden heb ik noch positieve, noch negatieve effecten geconstateerd. Ik ontken de werking niet, maar mij persoonlijk helpt het niet.

Login of registreer om te reageren
02-10-2017 om 19:59 uur

Halotherapie: de feiten of fabels
Ik ben een astma- en COPD-patiënt. Bij mijn zoveelste bezoek aan de longarts na acht ziekenhuisopnames vanwege longontsteking gaf hij aan dat hij geen oorzaak van het probleem kon vinden. Hierop vertelde ik hem ik dat het gevoel had dat mijn vakantie aan zee in Turkije mijn longen goed had gedaan. Hij vroeg mij of ik weleens gehoord had van de zoutkamer. Helaas moest ik het antwoord geven dat ik hier nog nooit van had gehoord. Na dit gesprek ben ik langsgegaan bij de HaloClinic in Zaandam. Dit beviel zo goed dat ik er inmiddels al tweeënhalf jaar kom. In het begin drie keer per week, tegenwoordig ongeveer eens per twee weken. Mijn medicijngebruik heb ik dankzij de zouttherapie terug kunnen brengen van drie naar een dosis per dag. Ook heeft de longarts mij ontslagen en hoef ik de huisarts niet meer te bezoeken vanwege mijn longen. Ik was altijd erg tevreden met Zilveren Kruis, en ik heb hard mijn best gedaan om de halotherapie vergoed te krijgen vanuit mijn hoge aanvullende verzekering. Dit heb ik na drie pogingen opgegeven en tegenwoordig ben ik verzekerd bij Zorg en Zekerheid. Ik zou het erg mooi vinden als Zilveren Kruis alsnog aan mijn wens voldoet voor hun andere klanten. Ten slotte zou ik jullie graag willen wijzen op de vele positieve ervaringen van andere klanten van de HaloClinic. Deze zijn te vinden via http://www.haloclinic.nl/ervaringen

Login of registreer om te reageren