Hoe lang is "chronisch" chronisch?

24-06-2016 om 17:46 uur

Ik (CPOD, verwijderde longkwab) ben nu (na longrevalidatie) bij een Fysiotherapeut en sport/doe oefeningen daar 2 maal per week. Deze vallen onder de basisverzekering als chronische behandeling.

Succes van de behandeling is moeilijk meetbaar. De recuperatietijd (na bijv. 10 min. lopen op 3 KmU) is beduidend beter geworden maar op straat kan ik nog steeds ternauwernood meer dan 100 meter lopen want dan snak ik naar adem.

De vraag is "hoe lang blijft dit (die behandeling)".

Kan er na enige tijd (hoeveel) gezegd worden : "we stoppen er nu mee, zoek u zelf maar iets" of soortgelijk?

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 07:37 uur

Dit hangt ervan af hoe je verzekerd bent en wat voor indicatie je arts/fysiotherapeut heeft beschreven.
Dus maar overleggen met fysio en verzekering

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 09:17 uur

@ Antonio. 2e wellicht kun je ook overleggen met je la je longfunctie is ook een critirium. Zoals EMS zegt fysio overleggen is ook vaak goed op de hoogte.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 09:54 uur

Ik vermoed dat ik mijn vraag verkeerd geformuleerd heb.

Ik heb COPD Gold III en een chronische indicatie voor fysio en t.g.v. tumor is een (gezonde) kwab verwijderd.. Mijn toestand zal nooit beter worden hooguit kan de verslechtering langzamer tot stand komen.

Waar het mij omgaat is: kan verzekeraar (0f fysiotherapeut) op enig moment zeggen "stoppen met professionele behandeling, zoekt u het maar zelf uit".

Uiteraard kan ik met tig betrokkenen dit bespreken maar ik wil eerst enigszins weten hoe dit normaal gaat.

Login of registreer om te reageren
25-06-2016 om 19:40 uur

nee, volgens mij kan de fysio of verzekering dit niet zeggen

Login of registreer om te reageren
26-06-2016 om 10:40 uur

Ik moet je geruststellen dit gebeurd niet van COPD wordt je nooit beter maar het is wel belangrijk om zoveel mogelijk in conditie te blijven. Zelf ga ik 5 maal per week naar de longfysio ik kan buiten bijna niets ben heel allergisch voor fijnstof en uitstoot.
Komt goed gewoon blijven doen.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
26-06-2016 om 10:59 uur

Prettig allemaal te horen.

Aanleiding was het gevoel dat ik laatst had van de fysio dat ik eens moest gaan nadenken hoe/wat verder als fysio was afgelopen.

Daarboven ook nog van verzekeraar een hele (standaard?) vragenlijst gekregen op welke data ik was geweest, groepsomvang, individueel/groep. Wellicht ter controle van declaratie.

@ daisy:
Die 5 keer. Is dat dan individueel of groepsgewijs? Lijkt mij erg zwaar. Momenteel 2* pwk maar ook een tijd 3*pw en dat vond ik erg belastend.

Login of registreer om te reageren
26-06-2016 om 20:11 uur

@ antonio 2e
De vijf keer is individueel, het is zwaar maar heb geen keuze. Ook qua dagindeling ik heb altijd gebroken dagen.

Login of registreer om te reageren