Azathioprine

15-06-2016 om 09:39 uur

Goede morgen,
Ik heb een allergische long en men weet niet welke stof dit veroorzaakt.
Ik gebruik nu prednison 15 mg en dit bevalt goed.
M'n longarts wil azathioprine 25 mg gaan voorschrijven , maar ik ben erg bang voor de eventuele bijwerkingen.
Als ik dit niet ga gebruiken wordt dan m'n leven verkort?
Met vr groet

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-06-2016 om 09:51 uur

De azathioprine is een zeer goed alternatief voor de prednison, die op zijn beurt op de lange termijn juist veel nare bijwerkingen met zich mee brengt.
Het gebruik van eenieder medicijn moet je goed onder de loep nemen, maar in dit geval is het hebben van een allergische long (ofwel een onverklaarde overgevoeligheidsreactie van de longen) iets dat absoluut behandeling behoeft.

groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
16-06-2016 om 10:46 uur

Hallo Arend,
De longarts heeft me afgelopen maandag verteld dat ik EAA heb. Ik denk dat dat hetzelfde is als jouw allergische long. Ik heb 9 maanden Prednison gehad( via een ander ziekenhuis, ik heb een second opinion gevraagd).
Nu is de bedoeling dat ik azathioprine ga krijgen, maar eerst wordt via mijn bloed onderzocht of ik daar niet te zeer op ga reageren. Bij mij is de EAA helaas chronisch en als ik geen medicijnen gebruik, wordt de schade aan mijn longen steeds erger.
Bij mij is het de bedoeling dat ik er antibiotica bij ga nemen.
Ik heb ook al diabetes en heb daarom ook al meer kans op infecties, vandaar de antibiotica (als ik het allemaal goed begrepen heb).

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 13:05 uur
Reactie op Longarts Peter van Tilburg

De azathioprine is een zeer goed alternatief voor de prednison, die op zijn beurt op de lange termijn juist veel nare bijwerkingen met zich mee brengt.
Het gebruik van eenieder medicijn moet je goed onder de loep nemen, maar in dit geval is het hebben van een allergische long (ofwel een onverklaarde overgevoeligheidsreactie van de longen) iets dat absoluut behandeling behoeft.

groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
24-11-2019 om 13:42 uur

Het is al lang geleden dat er over azathioprine werd geschreven.... ik hoop dat dit nog wordt gelezen..... ik heb COP/BOOP... de helft van mijn middenrif is verlamd en ik heb nog ontzettend veel meer in de aanbieding. Maar nu over de azathioprine. Iedere dag slik ik 50 mg. naast 20 mg. Prednisolon. De bedoeling is dat de Prednisolon wordt afgebouwd en dus vervangen door de azathioprine.... Dat is een chemokuur en ik voel me er niet prettig bij. Ik gebruik het nu anderhalve maand. De Prednisolon is gedaald van 25 naar 20mg. Ik heb het veel benauwder dan voorheen (na 2 stappen om 1 meter te overbruggen daalt de saturatie naar 79).
Ik ben doodmoe en het idee dat ik voortaan aan zo 'n chemokuur gebakken zit maakt me niet vrolijk.

Login of registreer om te reageren