Saneren: wasdroger gebruiken voor alles wat niet op 60 ° in de wasmachine kan!

25-04-2016 om 07:38 uur

Op het longforum vind ik geen info over saneren van knuffels, kussens, en andere spullen die niet (heet) kunnen worden gewassen. Alles een week in de vriezer is bijna niet te doen maar heel veel kan gewoon even in de droger. Ook droog goed, dekbedden en kussens kunnen prima in de droger.

Ik gebruik gewoon weer donzen kussens en dekbedden en stop die elke maand een half uur in de droger. De mijten gaan dood en de poepjes van de huisstofmijt worden eruit geschut.

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 08:01 uur

heb je ook een wetenschappelijk artikel hierover, hoe weet je dat de droger mijt dood?

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 08:14 uur

Iets wat niet heet gewassen kan worden, kan dat dan wel heet in de droger?

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 08:31 uur
Reactie op Daantje

Iets wat niet heet gewassen kan worden, kan dat dan wel heet in de droger?

Dat is indirect ook wat ik bedoel Daantje, ik geloof namelijk niet dat de mijtpoep uitgeschud wordt en dat de mijt dood gaat....

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 09:24 uur

Omdat ik me een aantal jaar geleden afvroeg of de wasdroger ook effectief in kan worden gezet tegen de overlast van huisstofmijten ben ik eerst op nederlandse sites gaan zoeken. Vond daar niets. Heb het (destijds) astma fonds gevraagd of zij daar info over hadden. Maar kreeg niet een antwoord op mijn vraag.

Ik ben toen op engelstalige sites gaan zoeken en daar vond ik wel veel informatie over de wasdroger als middel in de strijd tegen de huisstofmijt (uk).

Droog wasgoed kan veel hogere temperaturen verdragen dan natte was.

Zelf ben ik er altijd blij mee geweest dat ik mijn zoon weer zijn lievelingsknuffels terug kon geven en dat hij bv. niet meer onder dekbed met superglad parachutestof (de arme jongen kwam steeds blood te liggen) of een een synthetisch dekbed (zweterig) hoefde te slapen. Voor mij werd het huisstofmijtgedoe veel beter te hanteren.

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 09:36 uur

fijn dat het geholpen heeft bij je zoon!

Ik ben inmiddels wat aan t spitten op internet, zie regelmatig staan dat het in de droger kan (met afvoer naar buiten), maar zie dit niet onderbouwt. Maar het zal dus wel kunnen ;-) maar hoe precies?

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 09:57 uur

Dat zal er dan wel mee te maken hebben wat trea zegt dat droge was een hogere temperatuur aankan dan natte was. Waardoor het tóch de hitte van 60 graden die nodig is om mijten te doden, kan doorstaan.
Ik weet t ook niet hoor, heb er geen ervaring mee en nog minder literatuur over, maar als trea dit zo zegt, kan ik me daar wel iets bij indenken...
In principe moet je synthetische dekbedden en kussens wel op 60 graden kunnen wassen. En dons is met huisstofmijtallergie volgens mij sowieso niet echt een handige...afgezien van of t in de droger kan of niet.
Maar mbt knuffels is het zeker voor kinderen wel een uitkomst, als t idd zo werkt. Maar trea heeft goede ervaringen, dus voor haar en haar zoon werkt t. Dat is natuurlijk super!

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 10:55 uur
Reactie op emsepems
Reactie op Daantje
Iets wat niet heet gewassen kan worden, kan dat dan wel heet in de droger?

Dat is indirect ook wat ik bedoel Daantje, ik geloof namelijk niet dat de mijtpoep uitgeschud wordt en dat de mijt dood gaat....

Dit was inderdaad ook mijn grote vraag.
Ja droog wasgoed kan meer aan qua temperatuur dan nat wasgoed, maar wol en zijde en dergelijke gaan helemaal niet in de wasdroger, want dat gaat kapot, zelfs op lage temperatuur.(ervaring)
Ik geloof net zo min dat de mijtpoepjes uitgeschud worden door de wasdroger, want dan zou buiten aan de waslijn luchten net zo goed moeten kunnen werken bij een beetje wind.

En om antwoord te geven op Daantjes vraag... Iets wat niet heet gewassen kan worden, maar wel het in de droger gaat krimpt en/of kreukt meer dan de 5% krimp van nieuwe katoenen kleding met als gevolg dat kleding/dekbedden te klein worden.

Ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen in de werkelijkheid.

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 11:13 uur

Dat lukt dan niet met een warmtepompdroger denk ik, want die wordt nl. helemaal niet heet.
Als ik uit mijn vorige drogers meteen de was uit wilde halen, kon dat niet, zo heet voelde het aan.
Maar nu is het lauw, de droger verspreidt ook nauwelijks warmte en vocht (ook hier heb je een keuze in, A of B, wij hebben B die geen vocht afgeeft aan de ruimte)
Als je een knuffel wast op 40 graden en je droogt deze aan de lucht, zijn die mijten toch zeker ook wel dood, of niet?
Kussens, dekbedden etc, kunnen prima op 60 graden, ik doe het al jaren.

Login of registreer om te reageren
25-04-2016 om 12:16 uur

Ik heb een paar artikelen gevonden met info :

http://www.greendept.com/maximpulse/permethrin/treatinglaundry.html
In a study, dry heat over 122 degrees F (50 degrees C) for over 10 minutes killed the mites and their eggs2. Dryers get to 150 degrees on high heat. The last 10 minutes of a drying cycle is usually a cool down period, so I don't count that as high heat. That's why I say "at least 30 minutes" on high heat. That will mean 20 minutes on high heat and 10 minutes of cool down. You can even remove laundry after the first 20 minutes.

En
http://homeguides.sfgate.com/put-bed-pillow-dryer-kill-dust-mites-93791…
Dryer Dust Mite Treatment
Place the pillows in a dryer, selecting a hot setting. Tumble the pillows at this full heat for 10 to 15 minutes once a week. This kills the mites each time and helps keep dust mite colonies down since they have less chance to develop a colony on the pillows from one week to the next. If those pillows are feather or down, this treatment has the added benefit of fluffing up the pillows, reducing clumps. Keeping the pillows in protective covers, along with the pillowcase, also reduces mites within the pillows themselves. Pillow coverings also are more readily washable than pillows and should be washed in hot water frequently.

Login of registreer om te reageren