Voor de eerste keer op vakantie naar Turkije met het vliegtuig

18-03-2016 om 12:32 uur

Goedendag,

Ik heb allergisch astma en ga deze zomer voor de eerste keer mee naar Turkije met het vliegtuig op vakantie als zorgverlener voor een week. De andere vakanties waren allemaal in het binnenland. De eerste keer naar het buitenland en met het vliegtuig vind ik wel wat spannend omdat ik naast dat het de eerste keer is ook het afgelopen ruime jaar meer last heb van mijn allergisch astma en hiervoor nu andere medicatie gebruik en leer ik hier meer op te letten en te accepteren dat ik niet altijd maar door kan gaan, hoewel dit nog lastig blijft.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met vakantie naar Turkije en die mij eventueel tips en adviezen kunnen geven waar ik rekening mee moet houden en wat ik daarvoor moet voorbereiden zoals met de medicatie etc.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 16:05 uur

Met al die aanslagen zou ik sowieso niet gaan, met of zonder astma....

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 16:23 uur

Medicijnlijst. Laat je vooral niet bang maken.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 16:57 uur

De zoektocht naar een vakantieplek is nog in volle gang, laatst was er naast Turkije ook Tunesiƫ als idee. Mijn zorgvrager had het zelf laatst over Marokko. De moeder van mijn zorgvrager is nog in volle zoektocht naar plekken en boekt eerst nog niet.

Een medicijnlijst is gewoon een lijst van alle medicatie via de apotheek toch? Die moest ik ook bij het eerste gesprek met de longarts meenemen. Is een medicijnlijst genoeg om de medicatie mee te kunnen nemen

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 17:53 uur

Dat ligt eraan. Voor sommige medicatie heb je een schengen verklaring nodig.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 18:20 uur

Oke, dan zal ik 14 april aan mijn longarts vragen of een medicijnenlijst voor de medicatie die ik gebruik voldoende is of dat ik een schengen verklaring nodig heb.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 19:41 uur

Als je alleen puffers gebruikt heb je geen schengen verklaring nodig. Wel voor medicijnen die onder de opium wet vallen. Gewone astma medicatie ( puffers ) kan gewoon mee.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 20:30 uur

Oke dat is mooi, bedankt. Ik gebruik Foster, ventolin, montelukast, desloratadine en livocap dagelijks.

Login of registreer om te reageren
28-03-2016 om 20:53 uur

Voor die medicijnen heb je geen schengen verklaring nodig. Wel opletten dat je vloeistoffen maar beperkt mee mag nemen in je handbagage (dus ook aerosols en oogdruppels, neusspray etc) maar het goed verpakt in je ruimbagage omdat die heel koud kan worden en kan bevriezen. Ik stop het meestal zoveel mogelijk tussen kleding of een badlaken oid als isolatie.

Login of registreer om te reageren
29-03-2016 om 06:22 uur

Oke, goed dat je het zegt dat het maar beperkt in de handbagage mag. De puffers moet ik wel meenemen in het vliegtuig. De Foster neem ik vaak 3x2 in en de ventolin gaat ook nog niet zonder. De oogdruppels, de afterbite enzo zal in mijn koffer stoppen kunnen de kleding of badlaken

Login of registreer om te reageren
29-03-2016 om 07:54 uur

Je mag qua vloeistoffen in je handbagage verpakkingen van max 50 ml meenemen en het moet passen in een hersluitbaar zakje van maximaal 1 liter.

Login of registreer om te reageren