Biopt

14-02-2016 om 21:32 uur

Hai,

Ik ben een vrouw van 34. Een tijd geleden begonnen hoofdpijnklachten. Na een lange omweg ben ik bij de longarts terecht gekomen en ik blijk longemfyseem, RBILD en DIP te hebben. Blaastest, fietstest en HRCT zijn gedaan. Er was nog 58% capiciteit.
Nu ben ik gestopt met roken en moet er voor de zomer de HRCT herhaald worden. De longarts liet weten dat als er geen verbetering was te zien op de HRCT dat er een longbiopt nodig was waarbij ik geopereerd zou worden en onder volledige narcose zou gaan.
Nu heb ik eens zitten zoeken en ik wilde toch wat vragen.
Ik vind het zelf nogal heftig om zo een biopt af te nemen. En als ik lees wat de gemiddelde uitkomst is ( prednison) vraag ik mij af of het niet slimmer is om voor een biopt te starten met prednison?
Wat kan je eigenlijk duidelijk krijgen met zo'n biopt en is dat van zulke grote invloed op het te volgen beleid?
Ik vraag me serieus af of in dit geval het doel de middelen heiligt.

Bedankt voor uw tijd!

Groet Lyd

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-02-2016 om 15:56 uur

Beste Lyd,

Tja, dat is een lastige afweging. Ik denk dat het wel wijs is wel een biopt te doen, om 100% zeker te weten of dit de diagnose is waar je last van hebt. De behandeling met prednisolon is best pittig en omdat zonder diagnose te doen, lijkt me nu niet echt verstandig.

Tegenwoordig zijn de diagnostische ingrepen betrekkelijk weinig complex. Ik zou daar persoonlijk wel voor kiezen. Bespreek je overwegingen goed met de longarts, die kan meedenken.

S.M. de Hosson
Longarts

Login of registreer om te reageren
19-01-2020 om 19:33 uur

Ik las net dit oude bericht. Zelf zit ik nu ook tegen een Biopt aan te hikken omdat ze na 2 maanden nog niet hebben kunnen vinden wat er aan de hand is. Heb je het uiteindelijk nog laten doen en heeft het iets opgeleverd? Ik zie er zo tegenop!!

Login of registreer om te reageren
19-01-2020 om 21:07 uur

Waarschijnlijk reageert deze persoon niet meer. Als je op iemands naam klikt kan je zien hoe vaak iemand op t forum was en hoe lang het geleden is dat iemand voor t laatst op t forum was en als dat zo lang geleden is komen ze ws niet meer. Succes en sterkte.

Login of registreer om te reageren
20-01-2020 om 13:26 uur

Hier kun je zoeken in oude topics
https://www.longforum.nl/search?Search=biopt

De één vindt het niets bijzonders en de ander vindt het pure horror. En alles wat er tussenin zit. Ik zou er ook tegenop zien. Is er echt geen andere mogelijkheid zoals een scan met contrast of zo?

Login of registreer om te reageren