Morfine

07-02-2016 om 19:21 uur

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen, ik ben een man van 55 lentes jong maar met COPD-gold IV, en sinds september vorig jaar geclassificeerd met eindfase. Qua medicijnen is er volgens de LA niets meer voorhanden en is het enige wat nog kan worden toegediend morfine. Ik zit nu vanaf december continu aan de prednison kuren en ben nu weer aan het afbouwen met nog 4 dagen te gaan naar nul. Aangezien ik qua inspanningsmogelijkheden heel hard weer achteruit ga ben ik toch aan het overwegen om over te stappen naar de morfine. Ik weet dat dit de benauwdheidverschijnselen af laat nemen, maar het komt bij mij zo definitief over alziende echt het laatste. Zijn er mensen op dit forum die ook morfine gebruiken en hoe dit bevalt in de praktijk?

Login of registreer om te reageren
12-02-2016 om 22:52 uur

Hallo...ik gebruik morfine sinds vorig jaar, echter niet voor de COPD (dat hoorde ik pas paar weken geleden dat ik dat heb) maar voor chronische pijn. Ik wilde er eerst ook niet aan, dacht ook dat is het laatste wat ik ga gebruiken maar de huisarts zei dat er genoeg mensen zijn die het jaren achter elkaar gebruiken. Heb eerst een paar jaar alleen pijnstillers gebruikt maar het hielp niet meer voldoende tegen de pijn. Nu dus morfine, heb geen bijwerkingen gehad en krijg nog maar een minimale dosis en had zelfs het gevoel dat het bijna niet werkte, huisarts zei, neem nog maar pleister erbij maar dat heb ik toen nog niet gedaan. Moet het binnenkort wel verdubbelen want heb iedere dag veel pijn. Wist niet dat dat ook helpt bij benauwdheid (waar ik sinds jaar last van heb) maar hoop het wel, mss helpt het als ik toch met hogere dosis begin, de benauwdheid elke dag belemmert me nogal. Als ik jou was zou ik er zeker op overstappen, ik hoop voor je dat het wat verlichting geeft.

Login of registreer om te reageren
13-02-2016 om 14:48 uur

Oké, bedankt voor je informatie, ik zal met de huisarts gaan overleggen.

Login of registreer om te reageren
13-02-2016 om 18:26 uur

Ik gebruik ook morfine en voel mij er veel beter bij. Het is een medicijn met een kwalijke reputatie, maar veel mensen gebruiken het gedurende vele jaren. Je tekent echt niet je doodvonnis door hiermee te starten ofzo hoor. Ik zou het goed overleggen met je arts en eventueel eerst gewoon eens proberen wat het voor je doet voor je definitief beslist.

Login of registreer om te reageren
14-02-2016 om 18:32 uur

Dankjewel Sien voor je reactie, nog ėėn vraagje, sinds je de morfine gebruikt, heb je dan ook minder vaak prednison nodig?

Login of registreer om te reageren
18-02-2016 om 13:56 uur

Hallo, ik heb me net aangemeld. Ik ben dinsdag 16 februari met mijn vader naar de longarts geweest. Helaas kunnen ze niet veel meer doen i.v.m. ernstige COPD en astma. Ik had iets gelezen over morfine en begon daarover. Mijn vader gaat volgende week naar de huisarts om het er met hem over te hebben, want hij is voor veel dingen allergisch. Graag zou ik meer reacties willen betreffende gebruik van morfine. Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
20-09-2016 om 09:19 uur

Ik gebruik voor de pijn morfine 10 mg 4 x per dag hen ook COPD-gold IV ,ben alleen iets rustiger geworden gebruik 43 medicaties per dag, wens u het aller beste

Login of registreer om te reageren
14-11-2016 om 17:02 uur
Reactie op Jannie1960

Hallo...ik gebruik morfine sinds vorig jaar, echter niet voor de COPD (dat hoorde ik pas paar weken geleden dat ik dat heb) maar voor chronische pijn.

Hier ook chronische pijnklachten van top tot teen en ook lichte COPD.
Ik slik nu elke ochtend een tramadol 100mg en ga als een speer.

@Sien
Tot ver in de 19de eeuw waren opium en afgeleiden daarvan (opiaten en morfine) gewoon toegestaan in de maatschappij. Pas toen er zeer veel Chinese opium op de Europese markt werd gedumpt, kwamen de Britten in het geweer. Sindsdien kennen we het als een gevaarlijk drug met slechte reputatie. Het is echter heel lang in de geschiedenis een normaal geneesmiddel geweest. Google maar eens op Opiumoorlogen.
Ook hier zijn de overwegingen van economische en financiële aard en hebben niets te maken met bezorgdheid over de volksgezondheid.
Veel artsen weten dat en doen er ook niet zo moeilijk over. Iig. niet mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren
14-11-2016 om 19:22 uur

Ik neem 300 mg tramadol per dag in omwille van chronische pijn en ook nog andere medicatie.
Bij ziekenhuisopname's heb ik al een aantal keren morfineinfusen gekregen en ik reageer daar heel slecht op. Ik heb ook al eens pleisters moeten gebruiken en ook dat ging niet voor mij. Ik wordt er heel neerslachtig en huilerig van. Dat is een bijwerking die niet vaak voorkomt. Maar als je morfine moet gebruiken moet je het toch voorzichtig starten en ondervinden of je het goed verdraagt.

Login of registreer om te reageren
14-11-2016 om 20:42 uur

Misschien offtopic maar zijn jullie niet helemaal whoopy en kunnen jullie wel normaal functioneren met zoveel pijnstillers. Ik heb zelf tramadol maar die kan ik alleen voor 's avonds en 's nachts gebruiken omdat ik anders echt niet normaal kan werken en auto rijden enzo.

Login of registreer om te reageren
14-11-2016 om 22:38 uur
Reactie op Daantje

Misschien offtopic maar zijn jullie niet helemaal whoopy en kunnen jullie wel normaal functioneren met zoveel pijnstillers. Ik heb zelf tramadol maar die kan ik alleen voor 's avonds en 's nachts gebruiken omdat ik anders echt niet normaal kan werken en auto rijden enzo.

Zoals hierboven gezegd. Ik neem 's ochtends een trammadolletje van 100mg en kan de hele dag goed functioneren. Eigen zaak enzo. Sterker nog: ik wordt er eerder actiever van dan suf. Bij mij was het probleem dat de stress een soort lichamelijke verstijving veroorzaakte wat veel energie koste zodat ik helemaal op was van vermoeidheid. Wat is jouw dosering dan?

Login of registreer om te reageren