Moet ik het hardlopen gaan opgeven?

20-01-2016 om 20:01 uur

k ben nieuw hier en weet niet eens zeker of ik goed zit.
Ik loop al jaren hard en loop altijd met een wat hogere hartslag en ben altijd wat kortademig geweest. Daarnaast heb ik al jaren regelmatig last van een rare vermoeidheid in mijn bovenlichaam. Desalniettemin redde ik me prima en liep zelfs halve marathons. Regelmatig bij longartsen geweest met mijn klachten en de een riep minder longinhoud en de ander inspanningsastma waar ik dan ventolin voor kreeg. De ander riep weer dat het kwam doordat ik in mijn jeugd een te laat ontdekte dubbele longontsteking heb gehad.
Sinds een half jaar blijkt dat zodra ik hardloop in zone 5 zit, wat topsport is. Je zit dus continu tegen je maximale hartslag aan te sporten. Binnen no time ben ik volledig buiten adem en loop helemaal achteraan. Kan de groep niet meer bijhouden en heb zelfs mijn trainerschap moeten opgeven. Inmiddels weer volledig in behandeling bij longarts en zelfs een uitstap gehad naar de cardioloog, maar vooralsnog weet niemand waarom ik, zodra ik me inspan met sport zo'n extreem hoge hartslag heb. Mijn klachten zijn een logisch gevolg hiervan. Ik heb wel een puffer foster gehad met voorkamer, dit hielp qua ontspanning, maar geeft me niet meer lucht. Weet niet wat andere mensen voor ervaringen hiermee hebben. Gezien de bijwerkingen ben ik hier ook maar weer even mee gestopt.
Zoek me helemaal suf naar opties die kunnen leiden tot de oorzaak van mijn hoge hartslag. Tot zover blijkt uit alle onderzoeken dat ik gezond ben en een super conditie heb, maar niemand begrijpt hoe het kan dat ik tijdens en na sportinspanning volledig uitgeput ben, wat op dat moment niet in verhouding staat met de nspanning die ik dan geleverd heb.
De longarts probeert mij aan het lopen te houden, maar ik begin langzaam de hoop te verliezen en ben van 4 x naar 2 x in de week gegaan met lopen. Zolang ik me niet (sport) inspan voel ik me prima, maar zodra ik heb gelopen voel ik me daarna 2 dagen beroerd.
Dus zoals ik al aangaf, weet niet of ik op juiste forum zit, maar hoop toch op nieuwe ideeën te komen die me naar de juiste oplossing kan brengen.

Login of registreer om te reageren
20-01-2016 om 20:12 uur

Ik heb poliklinisch gerevalideerd (twee keer) en de eerste keer zaten er ook twee mensen in mijn groep die een kort programma deden van zes weken omdat ze op zich niet veel klachten hadden maar vast liepen met sporten. Je kan dan heel goed gemonitord worden en weer even op gang geholpen om het zelf weer op te pakken. Misschien is zoiets wat voor je? Kan vaak gewoon in het ziekenhuis waar je toch onder behandeling bent.

Login of registreer om te reageren
26-01-2016 om 21:07 uur

Wat ontzettend naar voor je! Je klinkt als iemand die enorm van hardlopen geniet, dus ik hoop dat er snel een oplossing komt. Bij mij bleek niet kunnen sporten inspanningsastma te zijn, en daar hielp atrovent uiteindelijk goed tegen.

Login of registreer om te reageren
30-01-2016 om 16:25 uur

Inmiddels een klein stapje verder; scoliose (S-bocht wervelkolom), daardoor te kleine longen, uit testen blijkt toch astma. Gezien ik onvoldoende op Foster (was er daarom mee gestopt, voordelen wogen niet op tegen bijwerkingen) nu een aparte ontstekingsremmer (Alvesco) en luchtwegverwijderaar (Atimos). Dit zijn natuurlijk klachten waar ik altijd wel mee heb gelopen, nu is alleen de vraag waarom het sinds een half jaar achteruit gaat. Longarts probeert nu alles uit te sluiten. Chemische fietstest gehad, echo hart, longfoto, gewone fietstest, uitgebreide longfunctietest en afgelopen week een HD-CT scan. Laatste test nog geen uitslag, maar overige testen behalve constatering astma en scoliose geen bijzonderheden. We gaan vrolijk verder zoeken en geven niet op.

Login of registreer om te reageren
30-01-2016 om 23:14 uur

@m'eRunner wat fijn dat je nu wel wat duidelijkheden hebt gekregen en al een gedeeltelijke uitslag laatvzecalles maar checken dan kun je ook heel veel uitsluiten
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
31-01-2016 om 10:09 uur

Heb je ook een fietstest via de longarts gehad waarbij ze metingen doen via de slagader in je pols? Dit kan soms verrassende resultaten geven. En misschien is longrevalidatie dan iets voor jou? Bij mij zijn er doelen uit naar voren gekomen voor de revalidatie.

Login of registreer om te reageren