Inspanningsastma

08-01-2016 om 10:56 uur

Hi allemaal!

Ik ben nieuw hier. Ik loop al vanaf 2009 met inspanningsastma, wat toen werd weggedaan als hyperventilatie. Ik bleef tijdens het sporten (ik deed aan kickboksen, toen een stapje terug gedaan naar jiu jitsu, een soort judo) erg benauwd en kortademig. Ik zat vaak als het ware te happen naar adem.

Zijn er mensen hier met inspanningsastma? Hoe gaan jullie hiermee om? Welke medicijnen nemen jullie?

Liefs,

Celine

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 21:22 uur

Hoi Celine, ik heb zelf intrensiek astma maar bij inspanning lukt het dus ook niet.
puffers zoals atrovent of salbutamol zouden misschien kunnen helpen. Ik zou het
even overleggen met de huis- of longarts.

Login of registreer om te reageren
15-02-2016 om 05:52 uur

Hoi Celine,
Bij mijzelf is niet vastgesteld dat het inspanningsastma is, maar de huisarts concludeerd dat het hyperventilaties zijn. Nu ik jouw verhaal lees herken ik veel in mezelf. Ik doe zelf ook fanatiek kickboksen en loop als enige vande groep elke intensieve training naar lucht te happen. Ik heb het meestal als mn longen of andere ademhalingsorganen worden geraakt. Weet niet of jij hetzelfde hebt. De huisarts zei dat alleen alleen ademhalingsoefeningen konden helpen, hij gaat er dus van uit dat ik hyperventilaties heb.

Login of registreer om te reageren
15-02-2016 om 19:38 uur

Nog een vraagje; hoe is het bij jou vast gesteld dat je inspanningsastma hebt ? Groetjes , Tatum

Login of registreer om te reageren
16-02-2016 om 10:06 uur

Hoi Celine,

Zowel ik, als mijn dochter, hebben inspanningsastma (voelt als ademhalen door een rietje). Wij hebben hiervoor Ventolin diskus (zij 100, ik 200) gekregen. Ik doe aan volleybal en ben vroeger eens zo een wedstrijd uitgelopen toen ik een aanval kreeg. Ik dacht toen ook dat het hyperventilatie was, maar na het blazen in een zakje viel ik flauw.....geen hyperventilatie dus. Aangezien ik ook altijd al eczeem heb gehad is de link met astma zo gelegd door de huisarts. De Ventolin doet keurig zijn werk en ik kan weer lekker sporten.
Ik heb alleen al bijwerking de trillende handen, maar daar wen je wel aan.

Login of registreer om te reageren
16-02-2016 om 15:14 uur

Heb ook inspanningscomponent in mijn astma. Heb een inspanningtest gehad bij de longarts. Eerst hardlopen (omdat ik daar meer klachten bij kreeg dan bij fietsen) en daarna steeds blazen. Steeds harder lopen en steeds weer blazen.
Ik gebruik altijd ventolin (salbutamol) voor het sporten (2 pufjes 100 aerosol met voorzetkamer).

Login of registreer om te reageren