Januari 2016 - Worstelen met je gewicht bij een longziekte

07-01-2016 om 15:42 uur

Te dik, te dun: heel veel mensen worstelen met hun gewicht. Wie een gezond gewicht heeft voelt zich fitter. En dat geldt zeker voor mensen met longklachten.
Uit onderzoek blijkt dat overgewicht de kans op astma verhoogt en al bestaande astmaklachten verergert. Voor een COPD patiënt kost eten soms veel energie. Als je te weinig eet, krijgt je onvoldoende voedingsstoffen binnen en gaat je conditie achteruit. Voeding is dus van groot belang.

Tips:
Aankomen: eet meerdere keren per dag en kies wat calorierijke tussendoortjes, zoals vis, noten, ei en volkorenbrood.
Afvallen: eet kleine porties en gezonde tussendoortjes, bijvoorbeeld snackgroente.

Hoe blijf jij op gewicht?

Login of registreer om te reageren
07-01-2016 om 17:18 uur

In de revalidatie had ik contact met een diëtist en daar had en heb ik nog steeds heel veel profijt van. Ik vind heel veel dingen niet lekker en melkproblemen gaven veel slijmproblemen. Zij heeft toen voor mij een soort van dieet samengesteld zodat je alles binnen krijgt en op gewicht kunt blijven. Ik heb daar nog steeds profijt van.

Login of registreer om te reageren
07-01-2016 om 17:37 uur

Het gewicht bij mij blijft nog schommelen, maar waarschijnlijk heeft dat veel te maken met de instabiele astma. Als ik veel last heb keldert mijn gewicht vaak binnen een aantal dagen naar de 51-52 kilo en als het even goed gaat kom ik langzaam weer op de 54/54,5. Vorige keer na een aantal maanden iets beter een keer de 55,5 kilo bereik, jammer genoeg toen in drie dagen tijd toen weer 51,7. Nu blijft het gelukkig wat steken op 52,5 kilo bij een lengte van 166 cm.

Ik probeer als ik merk dat ik benauwder wordt dat ik meer te gaan eten, jammer genoeg valt het eten juist in deze perioden zwaar op de maag. Ik neem dan een broodje meer en eet s' avond nog wat extra. Jammer genoeg kan ik niet goed over melkproducten, limoen, kiwi, sinaasappel, mandarijn en kokos.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 12:38 uur

Helaas is mijn gewicht "te zwaar" en zou ik moeten afvallen tja en dat is zo eenvoudig nog niet. In Zweden val ik automatisch af omdat ik daar me beter kan bewegen zonder benauwd te worden. Het ligt gewoon in de hoeveelheid calorieën en de beweging dat in Nederland niet op één lijn zit of in balans is. Nu heb ik het aantal calorieën in algemeen wel in de hand maar de hoeveelheid beweging niet. Dat het niet 123 aan de calorieën ligt blijkt wel uit het feit dat ik in Zweden zonder dieet gewoon afval.

Je zou qua eten en calorieën dus een onderscheid kunnen maken in wat ik mag en kan gebruiken in een Zweedse en in Nederlandse dagelijkse calorieën inname en "behoefte" hierin zit duidelijk een discrepantie en is afstemming best lastig.

Ook speelt wel mee dat ik meestal erg gebroken nachten heb en dan s nachts een "lege maag" heb...een rijstwafel of iets nuttigen helpt dan wel maar dit komt wel bij het aantal calorieën dat ik eigenlijk mag hebben / nuttigen. Eigenlijk zou ik heel erg streng voor mezelf moeten zijn om er kilo's af te krijgen maar die discipline heb ik niet en is het een heel lastig iets.

Iedereen die met zijn gewicht worstelt veel sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 13:04 uur

Onze dochter van 3 stevent langzaamaan af op ondergewicht. Enorm lastig vind ik dat. Peuters zijn over het algemeen toch al lastige eters, maar als ze ziek zijn, nog veel lastiger. Ze heeft nu voor het eerst echt een ingevallen gezicht (diepliggende ogen, diepe plooien langs neus en mond). Haar ribben heb ik altijd al kunnen tellen, maar haar benen en armen worden ook alsmaar dunner. We maken ons nog niet direct hele grote zorgen en haar arts ook niet, maar er moet toch wel een keer verbetering in komen. Ze is niet zo'n vleeseter en met name eiwitten zijn mede daardoor lastig naar binnen "te duwen".
Haar vader en ik zijn allebei eerder wat te zwaar, maar wij hebben beiden geen/weinig luchtwegklachten.
Tips voor kinderen met astma en eet-/gewichtsproblemen zijn meer dan welkom!

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 13:55 uur

ja hoor, ik herken het ook. Snel te dik
een jaar of 4 geleden ben ik naar een diëtiste geweest omdat ik steeds ietsjes dikker werd, ik wilde er 10 kg af. Met koolhydraatarm eten en strenge medische controle is dit gelukt. Zou ik dit niet gedaan hebben dan werd ik stilaan steeds iets dikker en zou ik nu vast 15-20 kg te zwaar zijn.

Maar het blijft moeilijk om op gewicht te blijven, net wat marcus schrijft. Op momenten dat ik me niet goed voel ben ik passief, sport ik niet.... en kom heel makkelijk bij. ook verhoging van medicatie of een prednisolonkuur zorgt bij mij voor kilootjes erbij.
Op momenten dat ik me goed voel is er niks aan de hand, inname en bewegen is dan waarschijnlijk in balans

Nu ook weer net ziek geweest. Mij zus zegt heel lief, 'ach, straks beweeg je weer meer en dan gaan die kilos er wel weer af'. Helaas, zo makkelijk is het niet.....

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 14:19 uur

Met een diëtist kan ik vaak niet uit de voeten vaak erg jong en onervaren:

Staat er in het eet dagboek struisvogel biefstuk zegt de diëtist dat rood vlees slecht in het dieet past...... Zeg ik er zit nog geen 5 procent vet in ... of dat de slasaus of knoflooksaus niet goed is teveel calorieën dan vertel ik dat ik deze saus zelf maak van magere kwark of uitgelekte (hang op) van magere yoghurt en er dus amper vet in zit ...

De diëtist gaat uit van bekende standaard producten en bij mij komt eigenlijk nooit iets kant en klaar op tafel, jam, azijn, worst, paté, kippen gril worst, eigen ingemaakte of gedroogde paddenstoelen, zuurkool et cetera en maak ik soms zelfs mijn eigen kaas. Kweek mijn eigen kiem groentes. Zo zit er veel minder vet, zouten, toegevoegde suikers of andere toevoegingen in een dergelijke worst of paté dan gebruikelijk kan daardoor in algemeen met een diëtist niet uit de voeten, die weet hier namelijk geen raad mee.

Een voedingsdeskundige of diëtist bij de topic "deskundigen" zou een goede aanvulling zijn.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 14:30 uur

Marcus, er zijn gelukkig ook diëtisten die verder kijken ;-)
De mijne was goed, kundig, had een brede blik en had ook zeker overweg gekund met jou eigengemaakte dingen.

helemaal waar, een dietiste op dit forum zou een goede aanvulling zijn!

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 19:14 uur

Ik ben helaas te zwaar, afgelopen half jaar door prednison en antibiotica flink aangekomen. Ook door niet durven te sporten. Ik heb nu een eiwitrijk dieet en vandaag groen licht gehad om te gaan revalideren, dus ik hoop dat dat gaat meehelpen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 21:30 uur

Ik blijf worstelen, na het stoppen met roken
15 kg erbij, eet minder dan het voedingscentrum voorschrijft maar krijg er bijna niets af behalve als ik ziek ben. Verschillende diëten gedaan, ook koolhydraat-arm, 10 kg eraf maar ik vind dat moeilijk vol te houden, vooral in de winter.
Mss toch maar 1 keer naar de diëtiste.
aan de andere kant ik kan beter wat te dik zijn dan dat ik rook, toch? Het is ook nooit goed!

Login of registreer om te reageren
26-01-2016 om 14:05 uur

Ik ga toch weer naar de diëtiste. Nu ben ik nog maar 6 kg te zwaar maar als ik er nu niks aan doe is t over een jaar 10 kg...
raar is t wel, ik eet al een 3 maanden koolhydraatarm (met af en toe een snoep dag tussendoor) en wordt eerder zwaarder dan lichter... misschien ziet de diëtiste de oplossing?

Login of registreer om te reageren