liever geen extra medicatie meer

12-11-2015 om 23:46 uur

Hoewel ik heel graag leef en er enorm van geniet, hoef ik niet langer te leven dan nodig als de kwaliteit van leven zo slecht is dat ik bijna niets meer zelfstandig kan en ik constant benauwt ben.
Volgende week opname. LA wil dan weer prednison geven, hoewel de afgelopen kuur niets heeft opgeleverd. Vraag me af wat het grote voordeel is van het nog een keer proberen. Vooral omdat ik zoveel nadelen ervaar van de prednison.
Ik heb er eigenlijk zo geen zin in.
Al jarenlang ben ik ernstig ziek, maar ervoer ik kwaliteit van leven. Afgelopen januari weer een longontsteking en sindsdien zijn mijn longen zo erg achteruit gegaan dat ik inmiddels bijna constant benauwd ben en volledig afhankelijk. Dit, met het al minstens 30 jaar vechten op wilskracht, is me teveel aan het worden.
Prednison onderdrukt en stelt uit. Bijwerkingen zijn niet van de poes (gekke uitdrukking en misschien niet de goede).

Zijn er mensen die ''nee'' zeggen tegen prednisonkuren?

Mijn longarts zei dat ik nog te jong ben (55 jaar) om dood te gaan. Ik vind dat zo'n onzin (hoewel ik haar als arts aardig vind). Wat heeft leeftijd nou te maken met doodgaan? Ik heb al zoveel mensen dood zien gaan die niet stokoud waren.
Ik begrijp heel goed als mensen door willen vechten en daar alles voor willen doen. Ik wil dat niet en ervaar daarbij toch weerstand. Dat maakt het voor mij moeilijker om te beslissen wat ik wel of niet wil, ga dan toch wat aan mezelf twijfelen, hoewel niet aan de diepere inhoud, maar wel hoe die vorm te geven.

Zijn er meer mensen die bijvoorbeeld prednison of griepprik weigeren of dit zouden willen doen?

groetjes,
Ireene

Login of registreer om te reageren
13-11-2015 om 07:44 uur

goede morgen irene wil niet mijn verhaal op nieuw schijven maar lees topics knolletje eens en het gaat nog steeds heel goed met me geen griepprik gehaald en heb alleen nog 2 keer 1 pufje foster .sterkte en beterschap

Login of registreer om te reageren
13-11-2015 om 16:54 uur

Dymphybol je begint op Jomanda te lijken ;))
Ireene ik denk dat je naar je eigen gevoel moet luisteren want andere mensen kunnen wel advies geven e.d. maar nooit voelen wat jij voelt en hoe je je voelt. Als je het zat bent dan is het zo en hoe meer je daar weer tegen vecht des te rotter je je voelt. Accepteer gewoon van jezelf dat je geen zin meer hebt en dan voel je je er ook rustiger mee. Voor iedereen komt een einde en de ene wat eerder dan de andere maar het is wel de harde waarheid die bij het leven hoort. Ik vind het ook onzin wat je longarts zegt, dat je te jong zou zijn. Er zijn zoveel mensen te jong daar doe je niks aan. Je moet wel goed bezien of je echt geen zin meer hebt of dat het een emotie is waar je doorheen moet want dan krijg je later wellicht spijt. Waarom word je niet direct opgenomen is daar een bepaalde reden voor? Ik zou denken hoe eerder hoe beter maar misschien is dat te kort door de bocht? Intern revalideren ergens een optie?
Sterkte met je keuzes!

Login of registreer om te reageren
13-11-2015 om 17:49 uur

@ireen
Wat moedig en kranig maar des te verdrietiger dat je ook nu nog voor jezelf op moet komen. Als jij vind dat het klaar is dan is het zo misschien helpt de opname je toch enigszins heel veel wijsheid en sterkte en veel virtuele knuffels.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
13-11-2015 om 20:25 uur

Wat een lieve reacties, huil ik nu bijna in het ziekenhuisbed. Ik kon niet meer ademen. Spoed en nu hier. Stikbenauwt nog maar dragelijk.
moeilijk om in ademsnood na te denken over wel of geen prednison. Toch maar gedaan. Beter een keer te vaak, dan het willen en te laat zijn. Ik had te weinig tijd om er secuur over na te denken. Ga ik doen als ik wat opgekalefaterd ben.
fijn om hier te kunnen schrijven.
@dymphybol ik ga binnenkort kijken.

Groetjes Ireene

Login of registreer om te reageren
14-11-2015 om 08:07 uur

@Ireene, n virtuele knuf voor jou!

Login of registreer om te reageren
14-11-2015 om 12:53 uur

Ireene, meis, wat een verdrietig bericht! Ik hoop dat de prednison snel wat verlichting geeft. Krijg je ook extra verneveling en zuurstof?
Laat die beslissing nog maar even, je bent er nu te ziek voor.
Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 13:31 uur

Ik zit met dezelfde vraag.
Wijsheid Monky

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 14:24 uur

Heel veel sterkte! Beslissingen over leven en dood neem je ook niet in een hele korte tijd. Daar moet je goed over nadenken en alle voors en tegens tegen elkaar wegstrepen! Heel veel wijsheid en sterkte bij deze beslissing! Een virtuele knuffel!

Login of registreer om te reageren
18-11-2015 om 16:47 uur

Heel veel sterkte en wijsheid.
De eerste stap prednison heb je al genomen!!!!!

Login of registreer om te reageren