Aan conditie werken

24-09-2015 om 19:14 uur

hallo ik ben Stacey, ik ben een meisje en 13 jaar oud, ik wil altijd graag meedoen met gym of andere activiteiten maar ik moet vaak stoppen door mijn astma. ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om te voetballen maar dan moet ik vaak tussen door stoppen. mijn vraag is, stel ik ga aan mijn conditie werken kan het dan zo zijn dat mijn astma minder wordt of zelfs verdwijnt?
:)>-

Login of registreer om te reageren
24-09-2015 om 19:17 uur

Je astma zelf zal niet verdwijnen, je klachten kunnen minder worden en ook kan het zijn dat je met dezelfde longfunctie meer kan.

Login of registreer om te reageren
24-09-2015 om 19:19 uur

Top dat je zo sportief wilt zijn!! Dat kan inderdaad best lastig zijn als je astma hebt. Maar misschien helpt het als je een pufje Ventolin (de blauwe puf) neemt 10 minuutjes voordat de gym begint? Dan heb je het waarschijnlijk minder snel benauwd! Je zou het eens met je dokter kunnen bespreken. Succes!

Login of registreer om te reageren
27-09-2015 om 17:40 uur

Ik ben sportleerkracht, ik heb zelf geen astma, ik heb andere longproblemen.
Ik weet wel uit ervaring met jongeren met astma dat het zeker helpt om aan je conditie te werken. Dan ga je op termijn veel meer kunnen. Er zijn jongeren met astma bij wie de conditie zo goed is dat ze een hele wedstrijd kunnen sporten. Je puf wel gebruiken voor je start.
Als je je uithouding wil verbeteren is intervaltraining een heel goede optie. Dat wil zeggen, starten met 1 minuut lopen, en dan 1 minuut wandelen, en dat een 5-tal keer herhalen. (als 1 minuut te lastig is begin je met een halve minuut)
Na een tijdje ga je voelen dat het beter gaat. Dan kan je de tijd dat je loopt en wandelt telkens wat langer maken. Maar verzwaar het pas nadat je het kan lopen zonder problemen.
Zorg er tijdens het lopen voor dat je goed uitademt, anders ga je hyperventileren.
Veel succes met je training!

Login of registreer om te reageren