V: medicatie

09-08-2015 om 13:45 uur

goedendag ik ben een vrouw van 50 jaar. In 2011 kreeg ik te horen dat ik astma had(chronisch). ik kreeg simbycort en spiriva. Tot april jl begon ik te hoesten en had een infectie aan de luchtwegen door een bacterie. antibiotica gehad , daarna prednison , en daarna nog eens een antibiotica. Niets ervan heeft geholpen. Ik hield het niet meer uit van de benauwdheid en de huisarts schreef mij Atrovent 20mg en autohaler aerosol 100 en salbutamol 100mg. Met de spiriva en de simbycort moest ik stoppen. Ik begon met de medicijnen van de huisarts en binnen 3 dagen had ik het zo benauwd dat ik geen lucht meer kreeg. Ik ben toen in het ziekehuis beland. Tijdens onderzoeken tijdens de opname is geconstateerd dat ik copd heb. Nu op het moment van de longarts uit het ziekenhuis heb ik gekregen , Spiriva , Foster en Salbutamol. Ik hoest nog wel steeds en druk op de borst en benauwd. Wat is uw advies of raad?

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 10:43 uur

Hoi Rihanna, dat was wel schrikken zeker? Deze medicijnen hebben wel tijd nodig eer dat hun werking optimaal is. (de spiriva en foster) bij salbutamol zou je meteen na inhalatie effect moeten bemerken. Zo niet, helpt het in jouw geval niet (voldoende).
Als je merkt dat je helemaal niet vooruit gaat, zou ik contact opnemen met de longpoli van het ziekenhuis waar je nu onder behandeling bent. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-08-2015 om 06:40 uur

Geachte Rihanna,

De medicatie die u krijgt zijn op zich een goede combinatie. Vermoedelijk heeft er bij u toch wel een longaanval gespeeld en deze is inderdaad niet direct over. Wellicht komt u binnenkort op controle en kan u uw klachten bespreken met de longarts.
Mocht u roken, dan zou ik dit absoluut stoppen.

Veel sterkte met alles!

S.M. de Hosson,
longarts.

Login of registreer om te reageren
08-03-2019 om 18:25 uur

onlangs weer een long aanval gehad in nov /dec 2018. Longfoto's was iets op te zien. Longfunctie was veel minder goed dan voor gaande keren. Opnieuw een antibiotica , prednison tabletjes voor een week. en Foster 100/6 verhoogt naar 200/6. 2 pufjes 's morgen , 2 pufjes 's avonds. Tussen door indien nodig , nog eens 2 pufjes. moest stoppen met de Salbutamol en spiriva heb ik nog wel 2 pufjes 's morgens.

Login of registreer om te reageren