V: Foster bevat 120 dosis en nu 180?

09-08-2015 om 10:03 uur

Tot nu toe bevatte mijn Foster 100/6 120 dosis, Ik doe dus een maand met 1 inhalator (2 x per dag 2 inhalaties). Nu heb ik opeens 'tsjechische' Foster (zoiets, gezien de taal) en die zou opeens 180 dosis bevatten. Stoppen de Tsjechen er meer in of zijn de 'Nederlanders' voorzichtiger? Ik had geen lucht toen ik de brug op moest en ben na twee dagen benauwd toch een nieuwe Foster gaan gebruiken. Kon toen weer die brug over fietsen! Weet iemand of er echt opeens 180 dosis in zitten of is dit een verkooptruc?

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 22:19 uur

Apotheek bellen? Zij zouden het toch moeten weten, denk ik.

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 06:40 uur

Ik zou het niet weten maar pak zelf al ik t idee heb dat de puffer het niet meer goed doet een nieuwe. Net als jij nu gedaan hebt.

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 07:18 uur

Er is inderdaad een fabrikant die Foster maakt met 180 dosis per verpakking. Volgens mij heet het dan Fostex.

Login of registreer om te reageren
10-08-2015 om 11:07 uur

Beste MaartjeO,

Aanvullend op de vorige reacties op het forum is ook ons advies informeer bij de apotheek naar de verschillende dosisaanduiding van Foster. Indien je twijfelt over de werkzaamheid van de ‘tjechische’ Foster neem dan gerust contact op je huisarts.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-08-2015 om 10:57 uur

Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik vroeg het al aan de apotheek, men zou een aantekening maken, men was hier heel verbaasd over 'he, dat wisten we niet'.
Gisteren weer een longfunktie onderzoek, dit keer niet bij de longarts maar bij de huisarts (nieuwe richtlijnen verzekeraar). De praktijk ondersteuner had ook geen idee.
Mijn waardes zijn anders dan bij het longfunktieonderzoek bij de longarts, zelfs de ref. waardes zijn anders!

Gisteren zou mijn 'oude' Foster op zijn. Vandaag even proberen: nog 7 pufjes kwamen er uit en toen kwam er echt niks meer uit! Dat is dan wel echt leeg! Ik ga proberen de fabrikant vragen te stellen.
Donderdag krijg ik een telefoontje van mijn huisarts, misschien weet hij meer?

Login of registreer om te reageren
18-08-2015 om 18:38 uur

Hier ook, bij de gewone foster - op het doosje staat 120 maar op de sticker op het roze stukje staat 180 doses en had hiervoor ook zo'n buitenlandse turks ofzo en daar stond ook 180...

Login of registreer om te reageren
18-08-2015 om 18:55 uur

@ MaartjeO: ben je jarig geweest sinds je vorige longfunctie? Referentiewaarden zijn leeftijd afhankelijk.

Login of registreer om te reageren
20-09-2017 om 07:54 uur

Ik kom ook nu (september 2017) nog steeds identieke inhalators tegen waarvan het aantal doses verschilt. Een Nederlandse verpakking van Foster met 120 doses en - ditmaal een Poolse - Fostex met 180 doses. Heel erg verwarrend! Ik heb ook sterk het vermoeden dat ik aan het einde van het gebruik van de Poolse Fostex toenemende klachten krijg...

Login of registreer om te reageren