Siberische boskat en allergisch astma

06-08-2015 om 19:59 uur

Zelf heb ik allergisch astma en reageer sterk op katten: hoesten, jeuk aan ogen en vooral benauwdheid. Gelukkig is dit minder erg geworden sinds het gebruik van medicijn Foster.
Ik las dat het ras Siberische boskat vaak geen allergische reacties oproept. Klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn kinderen zouden erg graag een kat willen, maar ik wil mijn gezondheid niet in gevaar brengen.

Login of registreer om te reageren
07-08-2015 om 11:43 uur

Hoi Boppie,
Mij is niet bekend dat een bepaald ras kat minder of geen allergische reacties oproept.
Wij hebben meestal 5 katten in huis, (soms overlijdt er eentje en soms komt er dan weer eentje bij) en de ene (een lapje) heb ik totaal geen last van, of ik haar nu kam of op schoot heb of dat ze bij me in bed kruipt. Maar ik heb een half-ras, die een hele fijne dikke vacht heeft, dat zelfs de dierenarts een niesbui van hem krijgt.
Mijn allergie begon zo'n 25 jaar geleden, ik had niet in de gaten dat het van de katten was, omdat we meerdere huisdieren hadden toen.
Toen ik de uitslag van de allergietest kreeg, werd ik behoorlijk verdrietig. De kinderen waren nog klein, als we ze het huis uit moesten doen zou dat heel veel verdriet geven, en waar moeten ze naar toe?
Maar het hoefde niet van de longarts. Want ze konden in het bloed zien dat ik al een soort immuniteit aan het opbouwen was.
Het is een verschil of je als 3 jarig kind die allergie "oploopt", dan is het verstandiger om de longen niet zo te laten prikkelen, maar als je al volwassen bent, verloopt zo'n proces vaak anders.
Ik was in zeer hoge mate allergisch voor konijnen, als ik in een dierenwinkel kwam, waar achter in de zaak een hok met konijntjes stond, sloeg de benauwdheid meteen fors toe.
Nu jaren later kan ik gerust in zo'n winkel verblijven, zelfs dichter bij een hok staan en er gebeurt niets.
Maar ik moet geen konijn meer in huis nemen is mij aangeraden en dat doe ik beslist ook niet.
Een tip misschien, bezoek een fokker van Siberische boskatten en breng een poosje met hen door en kijk of het een reactie oproept.

Login of registreer om te reageren
07-08-2015 om 11:53 uur

Wij hebben hier zelf ook een kat in huis, ik heb nergens last van. Is een kruising htk/maine coon en heeft iets langer haar dan normaal, maar dit haar is heel dik en stevig en ze verhaart nauwelijks. Onze vorige was een htk en daar had ik ook geen last van.

Laatst was ik bij iemand op bezoek, daar liep ook een kat (denk ook gewoon htk), deze sprong bij mij op schoot en ik moest ervan niezen, mijn moeder ook. Eigenaar zei ook al dat we niet de enigste waren ;) Zo zie je maar, het ligt ook aan de kat zelf.

Maar het idee van Thirza om eens bij een fokker te kijken was ook mijn idee, dan merk je in ieder geval of je er direct last van hebt.

Ik hoop dat je er tegen kan, het zijn fantastische beestjes.

Edit: Ik dacht dat ze juist de naaktkatten adviseerden bij mensen met astma?

Login of registreer om te reageren
07-08-2015 om 14:07 uur

Een allergie is doorgaans voor de huidschilfers en niet voor de haren dus een naaktkat voegt niets toe.

Login of registreer om te reageren
07-08-2015 om 17:09 uur

Een allergie wel daantje, maar met hyperreactieve longen kun je ook op haren van dieren reageren. Zelf heb ik geen allergie voor honden, maar reageer wel met benauwdheid op haren van honden.
Denk dat je het proefondervindelijk moet ervaren........... Elk persoon is anders en reageert anders.

Login of registreer om te reageren
08-08-2015 om 07:12 uur

ik heb geen ervaring, weet wel dat alle katten bij mij allergische reacties oproepen.
Misschien idd eens naar een fokker toe.
maar mijn keuze zou zijn, geen katten (grote kans ook dat je een allergie verder opbouwt, je meer medicitie nodig hebt en je alsnog je kat weg moet.... )

Login of registreer om te reageren
08-08-2015 om 07:48 uur
Reactie op Milly

Een allergie wel daantje, maar met hyperreactieve longen kun je ook op haren van dieren reageren. Zelf heb ik geen allergie voor honden, maar reageer wel met benauwdheid op haren van honden.
Denk dat je het proefondervindelijk moet ervaren........... Elk persoon is anders en reageert anders.

Ja dat klopt zeker! Ik ben niet allergisch voor katten, wel voor huisstofmijt en reageer wel op katten bij intensief contact of bij mensen met katten die minder stofzuigen etc.

Login of registreer om te reageren
09-08-2015 om 19:07 uur

Ik weet toevallig van mezelf dat ik in het begin wel echt last heb van katten, maar dat dit na een week of twee zo goed als verdwenen is. Er lopen hier sinds dinsdag twee opvangertjes rond en de eerste dagen was het niet te doen met niezen, jeukende ogen enzo, maar nu is het al een stuk minder.

Mocht het nou echt niet gaan kunnen je kinderen (mits ze oud genoeg zijn natuurlijk ) misschien wel aan de slag bij eerder genoemde asiel. Zij de katten (en kittens! Heel veel kittens!), jij niet de nadelen, het asiel meer hulp. Iedereen wint. :)

Login of registreer om te reageren