niet erkende bijwerkingen van medicatie

03-08-2015 om 21:28 uur

Hallo,

Mijn dochter van 10, bijna 11 jaar gebruikt sinds een jaar weer medicatie. 2x per dag 1 puf serevent en 2x per dag 1 puf beclomatason. Sinds vorige week gebruikt ze 2x per dag 1 puf seretide. "dan hoeft ze maar 1 puf te nemen." was de motivatie van de kinderarts. Dit zou prettiger zijn voor mijn dochter.

Mijn dochter ervaart meerdere bijwerkingen:
- enorme blauwe plekken vanuit het niets
- slecht slapen. gebruikt nu melatonine. dit werkt goed
- gewichtstoename: 4 kg in ongeveer 6 weken tijd. dit gewicht gaat er niet af en ze is het afgelopen jaar ook niet gegroeid, dus ze groeit het er ook niet 'uit'. daarnaast heeft ze een bolle toet, die ze normaal niet heeft
- afname spierkracht. slappe spieren. iets wat voor haar een beperking is, omdat ze veel sport en kracht nodig heeft om mee te kunnen komen

Met de blauwe plekken valt te leven en met melatonine slaapt ze goed. Echter is het aankomen en de afname van spierkracht voor mijn dochter echt een probleem. Over het gewicht-uiterlijk worden opmerkingen gemaakt. Maar ze kan er niets aandoen. Anderen denken gewoon dat ze veel eet. Als je bijna 11 bent, dus al een beetje puber wordt is uiterlijk toch wel belangrijk....
En als je graag sport, best goed was - wedstrijdzwemmen - en je nu stilstand bemerkt, omdat je kracht weg is, is dat ook erg lastig te ervaren als kind.

Uiteraard heb ik het bovenstaande aangekaart bij de kinderarts en de huisarts. Maar de huisarts verwijst door (ook al geef ik aan de kinderarts geen gehoor geeft) en de kinderarts geeft aan dat de medicijnen zo lokaal werken dat er geen bijwerkingen zijn. Ik weet dat de dosis die mijn dochter gebruikt niet hoog is, maar om nu zomaar voorbij te gaan aan wat er aantoonbaar gebeurd als zij haar medicijnen gebruikt vind ik wat kort door de bocht...
Ik vind het lastig hier het gesprek over aan te blijven gaan. Als een arts een ander idee heeft ben je als ouder gauw uitgepraat...

Herkennen jullie deze bijwerkingen? Wat heeft jullie kinderen geholpen?
Heeft iemand ook de ervaring dat de arts een ander idee heeft als het gaat over bijwerkingen?
Hoe houden jullie het gesprek dan gaande ?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt voor het reageren.

Groet Lexx

Login of registreer om te reageren
03-08-2015 om 22:29 uur

Goh wat naar voor je dochter. De bijwerkingen die je beschrijft passen wel bij cortisone/ontstekingsremmers maar zou je zoals de kinderarts aangeeft enkel bij veel hogere dosissen en vooral bij oraal gebruik verwachten. Maar misschien is zij gewoon erg gevoelig voor de bijwerkingen. Als het aanhoudt zou ik misschien toch overwegen de kinderarts te vragen haar terug op haar oude medicatie te zetten, gezien ze daarmee goed onder controle was en weinig bijwerkingen ervoer.

Login of registreer om te reageren
06-08-2015 om 17:28 uur

Hallo Sien,

Dank je wel voor je reactie. Het klopt wat je zegt, je zou verwachten dat bijwerkingen pas op treden bij hogere doseringen. Dat maakt het ook zo lastig. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat ze gevoelig is voor bijwerkingen. Juist omdat als ze mag afbouwen en daarna medicatie vrij is alle bijwerkingen verdwijnen, inclusief het aangekomen gewicht verdwijnt voor de zon. Echter nu lijkt het erop dat ze medicatie nodig blijft hebben.

Mijn dochter ervaart de bijwerkingen als ze haar 'oude medicatie' gebruikt (serevent en beclometason), echter ga ik je tip wel opvolgen. De seretide maakt dat ze nu zeer slecht slaapt. Ik kom er echter dat er flixotide inzit. Hiervan is eerder wel erkent(door huisarts) dat ze daar slecht op reageert.
Als ze terug mag naar haar oude medicatie dan is het slapen ten miste onder controle, is wel zo lekker als straks de scholen weer starten.

Daarnaast denk ik dat het misschien goed is om de andere bijwerkingen aan te kaarten, niet als bijwerkingen van medicijnen, maar als klachten. Dan hebben we een andere invalshoek. Misschien opent dit het gesprek.

Login of registreer om te reageren
06-08-2015 om 17:29 uur

Hallo Sien,

Dank je wel voor je reactie. Het klopt wat je zegt, je zou verwachten dat bijwerkingen pas op treden bij hogere doseringen. Dat maakt het ook zo lastig. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat ze gevoelig is voor bijwerkingen. Juist omdat als ze mag afbouwen en daarna medicatie vrij is alle bijwerkingen verdwijnen, inclusief het aangekomen gewicht verdwijnt voor de zon. Echter nu lijkt het erop dat ze medicatie nodig blijft hebben.

Mijn dochter ervaart de bijwerkingen als ze haar 'oude medicatie' gebruikt (serevent en beclometason), echter ga ik je tip wel opvolgen. De seretide maakt dat ze nu zeer slecht slaapt. Ik kom er echter dat er flixotide inzit. Hiervan is eerder wel erkent(door huisarts) dat ze daar slecht op reageert.
Als ze terug mag naar haar oude medicatie dan is het slapen ten miste onder controle, is wel zo lekker als straks de scholen weer starten.

Daarnaast denk ik dat het misschien goed is om de andere bijwerkingen aan te kaarten, niet als bijwerkingen van medicijnen, maar als klachten. Dan hebben we een andere invalshoek. Misschien opent dit het gesprek.

Login of registreer om te reageren
06-08-2015 om 17:33 uur

Je kan vragen of ze Foster mag proberen. Dat is een combimedicijn van beclometason (qvar) en formoterol (foradil/atimos). Dan heeft ze ook maar een puffer en wel de beclometason. Weet alleen niet vanaf welke leeftijd dat geregistreerd is.

Login of registreer om te reageren
03-02-2016 om 18:30 uur

Hallo,
Is wel al een tijdje geleden dat je postte, maar hier vind ik niet echt bijwerkingen, mijn zoon gebruikt ook seritide 2keer per dag de strafste25/250, in de zomer kan ik een tijdje de 25/125 gebruiken. Nu gebruikt hij in periodes nog flexotide erbij 1 keer per dag. En indien nodig vertolin .
Hij is nu ook 11.

Login of registreer om te reageren