juni 2015 - ‘s Nachts benauwd

01-06-2015 om 07:20 uur

Tijdens de slaap is de bloeddruk en spierspanning lager, de ademhaling gaat trager, het hart werkt minder hard en de nieren produceren minder urine. Dit verschil tussen dag en de nacht geldt vaak ook voor de prikkelbaarheid van de luchtwegen. De prikkelbaarheid, maar ook de vernauwing van de luchtwegen, neemt tussen één en vier uur in de ochtend toe. Dit kan verklaren waarom benauwdheidsklachten vaak optreden in de nachtelijke uren. Verder spelen er natuurlijk ook allerlei andere factoren mee, zoals bijvoorbeeld problemen in het KNO gebied, een huisstofmijtallergie.

Tips:
- Goede astma controle en behandeling van verstopte neus kan slaapproblemen verminderen.
- Bij huismijtallergie de omgeving zo allergievrij mogelijk maken.
- Hoofdeinde van bed iets omhoog zetten of extra kussen gebruiken.
- Langwerkende luchtwegverwijder gebruiken voor het slapen gaan.

Hebben jullie wel eens last van benauwdheid ‘s nachts? Wat doen jullie dan?

Login of registreer om te reageren
01-06-2015 om 17:46 uur

Eklira heeft mij wel betere nachten gegeven dan toen ik nog Atrovent gebruikte voor de nacht, dat werkte gewoon niet lang genoeg. Ook spoel ik 's avonds mijn neus waardoor ik minder last heb van 'hoog slijm'.

Wel vind ik het lastig hoe ik om moet gaan met benauwdheid 's nachts. Mijn eerste reactie dan is 'ik wil gewoon slapen' als ik benauwd wakker word en dat probeer ik dan. Soms lukt dat maar dan blijf ik benauwd, rust ik niet uit en word ik niet uitgerust wakker. Ik heb een Atrovent als noodmedicatie maar dat duurt lang voordat het werkt en ook niet de hele nacht (dus als ik vroeg in de nacht benauwd wakker word, werkt het niet lang genoeg tot de ochtend). Ik heb een foradil die ik eigenlijk alleen voor het sporten gebruik, die werkt wel snel maar op mijn dosis Foster (4x2) krijg ik wel weer snel last van een opgejaagd gevoel en hartkloppingen en dat werkt niet mee 's nachts als je eigenlijk wil slapen. Wat puffen jullie dan? In slechte periodes heb ik ook geen pufs over voor 's nachts extra want dan kom ik er net de dag mee door.

Login of registreer om te reageren
01-06-2015 om 19:07 uur

Ik puf extra foster of duovent en zet m'n zuurstof een litertje hoger, uiteraard afgesproken met m'n longarts. Maar desondanks helaas veel slapeloze nachten... Het hoort er bij vrees ik, ik heb al alles geprobeerd.

Login of registreer om te reageren
01-06-2015 om 19:51 uur

Wordt "gewoon" 's nachts een paar keer wakker en regelmatig langere slapeloze periodes in de nacht.

1e de benauwdheid 's nachts dan puf ik soms extra bij. Tja en dan ga ik soms echt OVER de maximaal voorgeschreven of toegestane dosis heen het is niet anders.

2e De nieren werken zich een slag in het rond ... het is niet optimaal en wordt daarvoor regelmatig extra gecontroleerd. Vaak elke twee uur naar het toilet ook.

Mijn saturatie is 's nachts vaak rond de 85 - 87 en een hartslag van 100 - 110, regelmatig daalt de saturatie nog meer ( 79 - 82) en dan wordt ik dus wakker. Dit kan ik in de grafiek zien, lig 's nachts namelijk aangesloten op een hart / saturatie apparaatje. Vanavond is mijn normale saturatie 89 en hartslag van 122 en ik heb niks gedaan. Mijn bloeddruk is wel normaal 90 / 120 maar wel met bloeddrukmedicatie. Die schommelingen en benauwdheid zijn verre van prettig, heb wel zuurstof even gehad maar is niet goed dan kan ik gaan stapelen, maar zoals Sientje het ook al zegt het hoort erbij.

Na zo een benauwde nacht begin ik de dag dan vaak al erg vermoeid, duurt het lang voor ik opgang kom en is het dan soms heel erg zwaar om de dag door te komen. Dan kan ik soms geen vuilniszak buiten zetten of een broodje halen.

Login of registreer om te reageren
01-06-2015 om 20:24 uur

Hier helaas ook altijd gebroken nachten. Vernevel elke nacht minimaal 1x met combivent (meestal tussen 2.00 en 4.00u) en slaap dan (meestal) wel weer wat. Sinds ik O2 heb slaap ik gelukkig wel wat meer uurtjes.
Mijn LA heeft mij verteld dat de bijnieren s'nachts "slapen" en minder cortisol (min of meer je eigen prednison/corticosteroid) produceren en als je astma/longziekten instabiel is je dus vaak s'nachts klachten hebt.

Login of registreer om te reageren
04-06-2015 om 20:32 uur

Ik was eerst bijna elk uur wakker snachts of om de 2 uur. Was nog meer moe als ik wakker werd dan toen ik naar bed ging.
Sinds ik doorverwezen ben naar de longarts en montelukast heb gekregen slaap ik eindelijk weer nachten Door. Ik heb vanaf mijn 12 de Tot aan vorig jaar 22 jaar last gehad van dat probleem.

Nu heb ik weer last van een virus en de pollen en dan lig ik idd nog wel wakker. Ik doe er weinig aan. Behalve dan slapen met 3 kussens een keel snoepje nemen. Alleen helpt het vaak niet echt.

Login of registreer om te reageren