Inr waarde te laag

26-05-2015 om 12:02 uur

Hoi allemaal, in maart heb ik een longembolie en longinfarct gehad. Nu slik ik bloedverdunners en moet regelmatig bloed prikken. De waarde moet tussen de 2,5-3,5 zitten maar ik schiet steeds onder de 2! Ik slik steeds meer bloedverdunners. Ik vind dit niet prettig, helemaal niet met de vakantie in het vooruitzicht, ik wil heel graag een paar dan met mijn gezin weg, hebben we echt nodig maar zo durf ik niet te gaan. Italiƫ is dan erg ver! Wie heeft hier ervaring mee. De huisarts zegt dat ik ook zelf kan spuiten op vakantie, is op zich geen probleem maar het liefst wil ik de tabletjes blijven slikken.

Login of registreer om te reageren
26-05-2015 om 21:40 uur

Hoi Anna, welke antistolling gebruik je, fenprocoumon of aceno?

Login of registreer om te reageren
27-05-2015 om 04:46 uur

Precies. Welke gebruik je? Ik denk acenocoumarol (die heeft een korte halfwaardetijd en geeft vaak instabiele waardes).

Heb je al aan zelfdosering gedacht? Als je langdurig antistolling moet gebruiken is dat een prima oplossing.

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 04:01 uur

Ik spuit al vanaf december 2012 dagelijks
Mede dat ik niet ingesteld kwam op tabletten
Alleen het rare is: mijn inr wordt nooit meer gemeten
En ik ben heel blij dat ik bij de trombosedienst weg ben, was zo'n zooitje daar
In juli weer terug naar de prof in Maastricht, dan is er een kans dat ik mag stoppen met de antistolling

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 04:10 uur

INR meting heeft alleen zin bij de zogenaamde coumarine derivaten: acenocoumarol en fenprocoumon omdat die enkele stollingsfactoren beinvloeden die je met INR meting kunt bepalen. Injecties niet, die grijpen op een heel andere manier aan, dus heeft het geen zin om INR te meten.

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 09:01 uur

t Is zot hoe ieders lichaam verschillend reageert. Ik slik Marcoumar en mijn INR is nu steeds te hoog. Zit nu op 1/4 tablet...ben benieuwd hoe de waarde volgende week is...Want n kwart tablet is wel erg weinig, maar ja...
Toch liever een te hoog INR dan te laag...

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 16:35 uur

Beide heeft risico's... Hersenbloeding is ook niet fijn (en dat kan bij een te hoge INR optreden).

Een kwart tablet is inderdaad wel erg weinig, en moeilijk te doseren. Iets vaker spinazie eten? Of iets anders waar veel vitamine K in zit?

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 18:54 uur

Vaak zijn er medere factoren nodig, dan een te hoog INR, om een hersenbloeding te krijgen. Zoals bv tegelijk ook een hoge RR of een verzwakking in de vaatwand. Geen onnodige onrust zaaien;)

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 19:31 uur

t Valt mee met doseren, want het zijn tabletten die 4 inkepingen hebben (Zwitserse precisie blijkbaar :))
k Ben allergisch voor spinazie maar sowieso moet ik dat met de arts overleggen of ik vit K houdende producten dan juist extra moet eten, juist omdat hier geadviseerd werd er wat matig mee te zijn. Nu vermijd ik het niet helemaal, ik eet gewoon zoals ik altijd deed: gevarieerd en dat is het beste zeggen ze.
k Zal komende week eens vragen wat of hoe, maar zolang de arts zich geen zorgen maakt, doe ik het ook maar niet. Ik slik gewoon mn minimum aan pillen en ga volgende week weer voor controle...Ben blij verder geen klachten te hebben.

Login of registreer om te reageren
28-05-2015 om 21:06 uur

Grappig, bij mijn trombosedienst wordt er met halve fenprocoumon als kleinste eenheid gewerkt. Ik weet dat je ze in kwarten kunt verdelen. De dosering is sowieso erg persoonlijk, en af en toe verandert er blijkbaar toch iets zodat dosering moet worden aangepast.

Vitamine K remt de werking van antistolling, je zou er iets minder voorzichtig mee mogen zijn. Maar ik ben geen arts. Merk het amper als ik veel vitamine K houdend voedsel eet. Toch is het wel redelijk stabiel, in de paar jaar fen maar 3x dosering moeten aanpassen, met acenocoumarol was het drama. Dat schoot alle kanten op. Logisch ook, want fen heeft een halfwaardetijd van 140 uur en acenocoumarol van 11 uur..

Ik ben zelfdoseerder overigens, meet nu iedere 3 weken (zo stabiel is het), het kan eigenlijk zelfs nog minder vaak..

En nee, het is niet onnodig onrust zaaien. Trombosedienst waarschuwt nadrukkelijk voor een te hoge INR, zeker als die boven de 4,5 komt. Mijn opmerking bij de controle is ook altijd 'beter te hoog dan te laag', maar daar zijn ze niet echt gelukkig mee, en wordt altijd, echt altijd het voorbeeld van de hersenbloeding genoemd. Het is en blijft een balans. Te laag (inmiddels zijn de standaarden mbt cardiologie iets aangepast!), dus beneden de 2.0 wordt als problematisch gezien. Er zit dus wat speling ten opzichte van de 2,5 die wordt gehanteerd door de trombosediensten.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 00:47 uur

Bij een te hoge inr is er met deze middelen van Marcoumar en sintrom een verhoogde bloedingsrisico, waar ook in het lichaam. Ook ik zit liever aan de hoge kant dan aan de te lage kant, bij te laag merk ik het direct aan mijn longen, die doen veel meer pijn. Het eten en vooral het letten op het eten, met dat je moet uitkijken met te veel vit. K hen Ik volledig losgelaten, zelfde als wat Edelweiss ook zegt, afwisseling in de maaltijden is veel beter en ook het advies.
Edelweiss, zou het evt een mogelijkheid kunnen zijn dat je woonomgeving van invloed is dat je zo weinig hoef teslikken? Ik zit zelf normaal op een dosering van 1,5 /2 nu onderhoud antbiotica waarop mijn dosering nu verlaagd is. Ook hier zelf doseren en meten.

Login of registreer om te reageren