Welke sport? Leuk en Goed!

21-05-2015 om 10:03 uur

Sporten is goed voor je longen! Daar is iedereen het wel over eens. Alleen welke sport vind ik nou echt leuk en is ook echt goed trainen?
Nu probeer ik elke week Power Hour te doen in het zwembad ( 4 verschillende aquasporten in een uur) en dat bevalt erg goed.
Is wel prijzig en wordt maar 1x per week aangeboden. Dus 2x per week is geen optie qua geld en aanbod.
Nu ben ik dus op zoek naar een tweede sport/training om te doen in de week.
Het liefste zou ik iets doen met meerdere mensen (teamsport) omdat dat voor mij een enorme stimulans is. Maar dat is wel lastig omdat ik natuurlijk niet "normaal" ben.
Fitness of sporten bij de fysio vind ik echt verschrikkelijk saai en is dus niet iets dat ik ga volhouden. Ik weet dit van mijzelf en weet dus ook dat ik iets anders moet zoeken.
Ik zou graag hardlopen maar dit is gewoon niet haalbaar met mijn longen en dus geen optie.
En dan is een eis toch ook wel dat het in de buurt is van mijn huis omdat anders het reizen al te veel energie zal kosten en dus ook zo goedkoop mogelijk want ik heb het helaas niet al te breed.
Het is zo ingewikkeld!
Ben dus erg benieuwd of jullie goede tips hebben dan wel ervaringen met bepaalde sporten.

Login of registreer om te reageren
22-05-2015 om 21:24 uur

Wil je binnen of buiten? Een balsport of juist niet? Je zegt dat je bij voorkeur een groepssport wil. Heb je ook overwogen om een individuele sport in teamverband te doen? Je kan ook bij een vereniging sporten maar wel je eigen ding doen zeg maar. Wat wordt er bij jou in de buurt aangeboden?

Login of registreer om te reageren
23-05-2015 om 07:57 uur

Ik zou het erg leuk vinden, misschien zou er iets geregeld kunnen worden b.v. via een revalidatiecentrum. Zelf kan ik maar heel weinig en op een zeer laag niveau, dus denk ik erg moeilijk maar eigenlijk is niets onmogelijk.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
23-05-2015 om 10:12 uur

@Daantje - Binnen/Buiten maakt niet uit, Bal of niet maakt ook niet uit. Er wordt hier heel veel aangeboden maar niet alles ;)
Individueel maar binnen een groep is ook wel een optie.

Login of registreer om te reageren
24-05-2015 om 11:30 uur

Fietsen of mountainbike leuk? Kun je zelf zo zwaar maken als je wil.
Aquasporten misschien leuk maar chloorlucht weer niet.
Yoga? Vriendin meenemen om wat te doen?

Login of registreer om te reageren
24-05-2015 om 11:31 uur

O sorry te snel gelezen. Aquasporten doe je al.
Wandelen dan met iemand. Stapje minder dan hardlopen.

Login of registreer om te reageren
24-05-2015 om 17:49 uur

Ik vond vroeger baantjes zwemmen ook heel fijn, maar dat is natuurlijk wel alleen. Voordeel is dan weer dat het goedkoop is en je het kan doen wnnr je wil zolang het binnen de openingsuren van het zwembad valt.
Badminton vond ik ook fijn en qua inspanningsniveau valt dat ook nog mee. Bij ons zijn er veel plaatsen waar recreatief gebadmintond wordt. Is ook niet erg technisch en je bent binnen dus niet afhankelijk van weersomstandigheden.
Verder deed ik vroeger ook graag dansen, bvb zumba. Daar leer je ook vaak nieuwe mensen kennen.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 02:45 uur

Vaak kan je 1-2 wel gratis mee sporten om te kijken of het wat voor je is. In het plaatselijke boekje van de gemeente kijken wat er in jouw buurt is. Zelf heb ik altijd paard gereden, Aikido met diverse andere oosterse varianten gevechtssport, Japanse en gewone boogschieten en zwemmen gedaan. Nu nog alleen af en toe Yoga en Qi Gong maar trek meer naar de Tai Chi kant. In Zweden heb ik een mountainbike, kano en zwem ik elke dag.

Succes met het vinden van jouw beste vorm en sport.

Noot: De fysio en revalidatie zeggen altijd dat het zoveel sporten in verleden mijn redding is

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 09:25 uur

Hm lastig idd. Ik dacht eerst aan iets als volleybal, maar aangezien je zegt dat hardlopen pittig voor je is dan zijn zulke sporten geen optie. Misschien badminton? Ik heb er geen ervaring mee maar MamaLoic wel.. Misschien kan zij een indicatie geven hoe intensief ze het vind tav andere sporten waar je wel bekend mee bent?
Vind je yoga leuk? Daar heb je verschillende vormen van, ook verschil in actief/minder actief.
Voor de rest weet ik het niet zo, aangezien ik vermoed dat alle andere sporten die ik in gedachte heb wellicht te zwaar zullen zijn.

Je hebt ook verschillende websites waar je kunt kijken welke sport bij je past dmv tests van wat hoe actief het mag zijn, binnen of buiten, etc.. Typ bij google maar eens in: welke sport.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 09:40 uur

Had het er niet bij gezet maar Aikido is een sport die je tot ver in je 80ste kan beoefenen er zijn diverse zulke oude beoefenaars ook .... je zou eens kunnen gaan kijken of met een kano, bij Bunnik zou dat kunnen.

Login of registreer om te reageren
25-05-2015 om 09:47 uur

Dankjulliewel.

Yoga is niet echt wat ik nu zoek. Lijkt mij wel echt leuk maar is niet echt sporten in de zin dat je echt conditie etc op kunt bouwen. Dus dan toch meer op zoek naar een cardio sport.

Ik doe dan dus al 1 uur in de week aquasport en zwemmen in de week. Bij ons vind ik het wel echt heel prijzig dus niet echt een optie om 2x in de week te doen. Banenzwemmen is ook op specifieke tijden bij ons dus je kunt niet de hele dag inlopen voor banenzwemmen. Bij ons trouwens amper chloor in het zwembad dus dat maakt dat het wel kan. Heel fijn :) Dus wil je zwemmen en woon je in de buurt van Zeist is Dijnselburg een goede optie!

Dansen vind ik geweldig. Ook jaren gedaan. Enkel kom ik nu niet echt meer goed mee en als je daarbij ook 2/3 keer achter elkaar uitvalt loop je meteen heel veel achter. Heb dit vorig jaar nog weer even geprobeerd maar dat ging helaas niet. Heel jammer want dat is/was echt mijn ding.

Fietsen/Mountainbike is mijn zusje helemaal fan van, die is laatst van Parijs naar Utrecht gefietst :s Ik zelf denk niet dat het echt geschikt is voor mij. Fiets normaal op een elektrische fiets en dat kan ook alleen als ik mij goed voel.

Badminton ga ik proberen!
Volleybal lijkt mij ook leuk, ga een proeflesje doen!
Het is bij beide wel zo dat je tussendoor soms even op adem kunt komen dus kijken of dat gaat lukken.
Seizoen is nu van beide wel afgelopen dus het gaat dan na de zomer worden...

Login of registreer om te reageren