Astma?

06-04-2015 om 21:43 uur

mijn zoontje van 4 krijgt s nachts regelmatig hevige hoestbuien. Zo erg dat hij  slijm hiervan moet overgeven. Ook als hij de slappe lach heeft gaat dit over in hoestbuien tot braken.. hij piept niet en is wel bekend met allergieën. Ook bij inspanning heeft hij hevig hoestbuien. Hij kan dan niet meer praten en is hevig benauwd maar piept naar mijn idee niet...

Kan je astma hebben zonder dat je piept?

Login of registreer om te reageren
06-04-2015 om 21:52 uur

helaas zijn wij geen artsen, ik zou een afspraak met je huisarts maken en dit bespreken.

Login of registreer om te reageren
06-04-2015 om 21:58 uur

Emsepems, dank je voor je reactie..       ik heb een afspraak staan bij de allergoloog voor mijn zoontje en daar kunnen we eind deze week terecht. Ik vroeg me alleen af of het kan dat je astma hebt zonder dat je piept en of dat iemand deze klachten als astma herkent?
(zelf heb ik bronchitis maar ik weet eerlijk gezegd het verschil ook niet zo goed met astma, vandaar mijn vraag)

Login of registreer om te reageren
06-04-2015 om 22:13 uur

ja, enkele mensen met astma hoor je niet piepen....
heeft je zoon ventolin of id, om zo het hoesten te laten verminderen stoppen?

succes bij allergologie!

Login of registreer om te reageren
08-06-2015 om 13:35 uur

Hoe is de afspraak verlopen?
Hier een dochter van bijna 4 met astma.
Zij piept echt zelden, evenals mijn moeder met zware astma.
Het heeft lang geduurd de huisarts te overtuigen dat er iets niet klopte, de longartsen daar in tegen merkten het direct.

Login of registreer om te reageren
10-06-2015 om 09:53 uur

Astma zonder piep komt bij kleine kinderen regelmatig voor. Dat maakt de diagnose soms heel lastig, ook voor artsen. Ik ben weleens met mijn dochter bij de spoedpoli geweest na een bezoek aan de huisarts. Huisarts twijfelde heel erg. De kinderarts in opleiding dacht niet aan een astma aanval, maar liet de dienstdoende kinderarts toch nog even luisteren. Ook zij twijfelde. Saturatie gemeten en die zat op het randje. Na vernevelen meteen verbetering en na de tweede verneveling weer een verbetering. Ik heb geleerd om op m'n gevoel af te gaan en minder te kijken naar de standaard symptomen. Ik krijg steeds weer de vraag of ze piept van de artsen en als ik met nee beantwoord, wordt ik in eerste instantie ook niet altijd serieus genomen ondanks het feit dat ze op de spoedlijst staat en dat is niet voor niets.

Login of registreer om te reageren