optredende benauwdheid bij zwemmen

02-04-2015 om 21:00 uur

ook ik heb astma en gebruik 2x per dag flixotide en zonodig 1-4 x per dag salbutamol(ventolin).
Mijn conditie is best goed tenzij mijn mindere periodes door astma.  ik ben graag actief bezig.

Nu heb ik al een aantal keer meegedaan aan een intensieve zwemtraining. In het begin ging het goed, maar na 30 minuten krijg ik moeite met zwemmen vanwege opkomende benauwdheid en voel hierbij lichte steken bij het inademen. Hierdoor kan ik niet meer praten en alleen maar denken dat ik moet blijven zwemmen om het hoofd boven water te houden. Dit is geen prettig moment. Gelukkig is er goed toezicht en hebben ze me naar de kant geholpen en vervolgens uit het water gehaald.
Benauwd en erg kortademig, mijn armen en benen gingen trillen door waarschijnlijk op dat moment zuurstof te kort.
Na 10 minuten kreeg ik gelukkig weer genoeg lucht.
Dit is al 2x voorgekomen tijdens de zwemtrainingen. Ik moet echt mijn medicatie niet vergeten!

Hoe zouden jullie in deze situatie handelen? Of wat helpt jullie om dit te verminderen... ik wil namelijk het sporten niet opgeven omdat ik een aanval zou kunnen krijgen...
De inspanning en chloor lucht in dit geval zou wel een trigger kunnen zijn.

Login of registreer om te reageren
02-04-2015 om 22:50 uur

Ik puf zelf ventolin voor het sporten, maar overleg zoiets met je arts!
Ik sport zelf ook vrij veel, en dit helpt mij echt.

Login of registreer om te reageren
03-04-2015 om 16:24 uur
Reactie op Mamv2

Ik puf zelf ventolin voor het sporten, maar overleg zoiets met je arts!
Ik sport zelf ook vrij veel, en dit helpt mij echt.

Dankuvoor de reactie..
ik herinner me dat mijn huisarts dat ook eens heeft gezegd dat ik evt. Voor het sporten de ventolin kan inhaleren.
Misschien dat de volgende keer maar doen.
het is moeilijk in te schatten omdat het de ene keer goed gaat zonder medicatie(ventolin) en de andere keer haal ik het niet om op eigen kracht naar de kant te komen.

Wat fijn om te lezen dat u ook graag sport! Ik blijf dit ook gewoon doen ondanks benauwdheid wat kan optreden.

Login of registreer om te reageren
03-04-2015 om 19:03 uur

Ook ik puf voor het sporten.
Heb in overleg met de longarts uitgeprobeerd wat bij mij past. Een keer vooraf puffen en dan sporten en kijken of je verschil merkt.

Login of registreer om te reageren
04-04-2015 om 08:45 uur

Hoi Madelief,

Als je nog geen ventolin voor het sporten nam, is dat de eerste stap die ik zou doen. Kijk of dat scheelt.
Blijven de aanvallen komen, dan is misschien een minder intensieve training prettiger. Misschien voelt dat voor jou alsof je dan niet genoeg eruit haalt, maar heel intensief trainen met zoveel benauwdheid is ook afbreuk ipv opbouw... Misschien dat je met een stapje minder intensief, uiteindelijk net zoveel of nog meer behaalt dan erg intensief en telkens vastlopen..

Succes! Hoop dat de ventolin vooraf nemen je helpt!

Groetjes Evi

Login of registreer om te reageren
04-04-2015 om 09:54 uur
Reactie op Evi.

Hoi Madelief,

Als je nog geen ventolin voor het sporten nam, is dat de eerste stap die ik zou doen. Kijk of dat scheelt.
Blijven de aanvallen komen, dan is misschien een minder intensieve training prettiger. Misschien voelt dat voor jou alsof je dan niet genoeg eruit haalt, maar heel intensief trainen met zoveel benauwdheid is ook afbreuk ipv opbouw... Misschien dat je met een stapje minder intensief, uiteindelijk net zoveel of nog meer behaalt dan erg intensief en telkens vastlopen..

Succes! Hoop dat de ventolin vooraf nemen je helpt!

Groetjes Evi

Ja met gewoon sporten heb ik dat wel vaker gedaan en gisteren toevallig ook. Dan gaat het wel goed, maar soms is het als nog zwaar.
Ik denk dat u gelijk hebt in de zin van de intensieve training. Ik heb samen met de begeleider afgesproken dat ik de volgende keer gewoon weer mee kom doen met zwemmen en dat we dan wat afspreken(bijv. een teken) dat als het niet meer gaat dat ze mij eerder kunnen helpen en ik moet nog leren wat precies mijn grens is. Ik ga hier nog te vaak overheen en idd als ik een wat lichtere training heb gehad en dit gaat dan bijv. Goed dan kan ik dat soms ervaren als te makkelijk of het gevoel hebben niet alles eruit gehaald te hebben.
Toch vind ik het daarom heel fijn om jullie ervaringen te horen en hoe jullie ermee om gaan.

Login of registreer om te reageren
04-04-2015 om 10:13 uur

Fijn om te horen dat het met vooraf ventolin al wat beter gaat.
Ik hoop ook voor je dat het nu bijna niet meer voorkomt en indien toch gebeurt, handig dat jullie een afspraak/teken hebben voor het geval dat!
Succes met het zwemmen verder. Wel super als het gaat.. voor je longen!
Ps: Je mag wel 'je' zeggen hoor. :)

Login of registreer om te reageren
04-04-2015 om 16:55 uur

Hallo Madelief,

Fijn dat de zwemtraining je zo bevalt. Ook ik houd van sporten en heb last van inspanningsastma. Zelf gebruik ik meestal voor het sporten ventolin en doe een warming up.
Het is belangrijk dat je een goede warming up doet omdat dit de kans verminderd dat je last krijgt van de inspanningsastma. De duidelijkste omschrijving vond ik in onderstaand stukje.

http://www.atletiekunie.nl/?page=833
Voer een goede warming-up uit, omdat gebleken is dat hierna gedurende ½-1½ uur een verminderde neiging zal bestaan tot een vernauwing van de luchtwegen. Ook in de warming-up moet niet langer dan 5 minuten achter elkaar hardgelopen worden. Een korte onderbreking bijvoorbeeld voor het uitvoeren van rekkingsoefeningen is aan te raden.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
04-04-2015 om 20:02 uur
Reactie op Spirit

Hallo Madelief,

Fijn dat de zwemtraining je zo bevalt. Ook ik houd van sporten en heb last van inspanningsastma. Zelf gebruik ik meestal voor het sporten ventolin en doe een warming up.
Het is belangrijk dat je een goede warming up doet omdat dit de kans verminderd dat je last krijgt van de inspanningsastma. De duidelijkste omschrijving vond ik in onderstaand stukje.

http://www.atletiekunie.nl/?page=833
Voer een goede warming-up uit, omdat gebleken is dat hierna gedurende ½-1½ uur een verminderde neiging zal bestaan tot een vernauwing van de luchtwegen. Ook in de warming-up moet niet langer dan 5 minuten achter elkaar hardgelopen worden. Een korte onderbreking bijvoorbeeld voor het uitvoeren van rekkingsoefeningen is aan te raden.

Groetjes,

Spirit

Hoi Spirit,
Bedankt voor je bericht en ik heb de link gelezen. Intressant.
Meestal en ook bij het zwemmen hebben we eerst een warming up en gaan dan pas aan de slag. Maar de chloorlucht en warmte van het zwembad zullen denk ik ook invloed hebben op mij.
De volgende keer de ventolin maar pakken voor het sporten. Maar als het dan toch nog gebeurd mag ik de ventolin niet weer pakken.. want dan is het misschien wel 2x binnen 1 uur a 1,5 uur tijd.. tenminste dacht ik...

Login of registreer om te reageren
06-04-2015 om 10:40 uur

Hoi Madelief,

Het is de bedoeling om een manier te vinden om zonder al te veel toestanden(medicijnen) toch lekker te sporten.
In geval van nood mag je dacht ik wel eens 2x binnen korte tijd ventolin gebruiken maar dit mag zeker geen gewoonte worden.
Waar je ook nog naar kunt kijken is je manier van ademhalen. Wanneer sport let je vaak op de technische uitvoering van de beweging en minder op hoe je ademhaalt.

Overleg met je arts over medicijngebruik en ademhalen tijdens inspanning. Ook kun je hiervoor advies vragen bij een fysiotherapeut. Ook tijdens bijeenkomsten van het Longpunt worden hierover goede tips gegeven en kun je vragen stellen. Kijk bij het Longpunt in jouw regio welke thema's op de agenda staan.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
18-04-2015 om 22:13 uur

Hallo Spirit,

Nog bedankt voor je berichtje. Ik was even niet online geweest.
Aah oke, dat wist ik dus niet zeker. Aanstaande week moet ik langs de dokter en zal dit dan even navragen wat ik het beste kan doen.
De manier van ademhalen is idd zeker belangrijk, hier probeer ik ook op te letten tijdens inspanning.
Nogmaals bedankt voor het advies!  :)

Reactie op Spirit

Hoi Madelief,

Het is de bedoeling om een manier te vinden om zonder al te veel toestanden(medicijnen) toch lekker te sporten.
In geval van nood mag je dacht ik wel eens 2x binnen korte tijd ventolin gebruiken maar dit mag zeker geen gewoonte worden.
Waar je ook nog naar kunt kijken is je manier van ademhalen. Wanneer sport let je vaak op de technische uitvoering van de beweging en minder op hoe je ademhaalt.

Overleg met je arts over medicijngebruik en ademhalen tijdens inspanning. Ook kun je hiervoor advies vragen bij een fysiotherapeut. Ook tijdens bijeenkomsten van het Longpunt worden hierover goede tips gegeven en kun je vragen stellen. Kijk bij het Longpunt in jouw regio welke thema's op de agenda staan.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren