Verband darmen, luchtwegen en (gezichts)huid

05-03-2015 om 11:33 uur

Hoi allemaal,

Ik wil graag even wat delen. Misschien hebben andere mensen met allergieën en gezichtsproblemen er iets aan. Het duurde bij mij namelijk best lang voordat ik erachter kwam.

Al zes jaar heb ik de diagnose allergisch astma (voor bijna alles wat in de lucht zweeft ben ik allergisch). Het is op m'n 18e geconstateerd, na een periode van stress (welke in de twee a drie jaar hierna nog aanhield/verergerde). Heb al desensibilisatie geprobeerd, maar reageerde hier alleen maar heftig op.

Nu ben ik in de afgelopen jaren sowieso al veel bezig geweest met voeding en de invloed ervan op mijn astma en gezichtshuid (last van soort acne). Het afgelopen half jaar echter heb ik uitgevogeld en ondervonden dat hoe meer ik mijn darmen in balans breng met probiotica (na aanraden van diëtiste), ik veel minder vaak pufjes hoef te nemen en ook mijn huid knapt langzamerhand op.

Ik heb ergens in een artikel gelezen dat er een duidelijk verband bestaat tussen de balans in je darmen en je longen en huid. Nu hoop ik natuurlijk dat mijn allergieën en huid steeds beter opknappen. Ik hou jullie op de hoogte van de verbeteringen.

Nu ben ik benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit verband hebben gevonden en hebben ondervonden. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Voor de mensen die nu geïnspireerd of nieuwsgierig zijn geraakt en willen weten welke probiotica ik gebruik, dat is de volgende: Orthiflor Original. Tweemaal daags een capsule. Ik heb er zeker baat bij en blijf het sowieso nog lang innemen.

Groetjes Frann

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 12:16 uur

Naar mijn mening is dat ook zo, helemaal gelijk. Stap naar een alternatieve arts en die zal je ook gelijk geven.

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 13:13 uur

Ja, ook ik was hier al achter, maar vind het goed dat je het hier schrijft. Want longartsen zijn er geloof ik nog niet achter. Zelf heb ik pas een paar jaar astma, ook langdurige darmklachten en ben ik chronisch vermoeid en heb nog meer klachten waaronder allergieën en voedselovergevoeligheden. Alternatieve artsen en therapeuten roepen ook direct dat hier ene verband tussen zit, misschien niet altijd, maar bij mij wel.

Ik slik zelf al bijna driekwart jaar 2 soorten probiotica, alleen merk nog weinig vooruitgang. Destijds is uit een laboratoirumtest gekomen dat de hoeveelheid goede bacteriën in mijn darmen nihil is. En dat terwijl ik niet eens zoveel antibiotica heb gehad. Nu heb ik ook weer gehoord dat de probiotica niet goed worden opgenomen, wat zou kunnen verklaren dat ik niet veel vooruitgang merk. Ook volg ik een dieet. De alternatieve therapeut ziet wel enige vooruitgang, maar het is voor mij nog minimaal. Ik ga maar door, een andere keuze heb ik niet. Nu hoge dosis vitamine B12 erbij, en dat terwijl er in mijn bloed geen B12-tekort is gevonden. Maar het schijnt wel te weinig in het weefsel te zitten, o.i.d. Mijn astma valt mee, ik kan nog zonder pufjes, reageer wel erg hyperreactief op bv. rook en parfum.

Ik ben benieuwd wat je bereikt.

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 19:49 uur

Ik heb ook last van mijn darmen door de astma?? Dat weet ik niet. Ik reageer wel heel erg als ik antibiotica moet nemen. Echt veel last van darmen. Dus ben ook benieuwd op de antwoorden xx

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 21:12 uur
Reactie op Slyke

Ik heb ook last van mijn darmen door de astma?? Dat weet ik niet. Ik reageer wel heel erg als ik antibiotica moet nemen. Echt veel last van darmen. Dus ben ook benieuwd op de antwoorden xx

Heb begrepen dat t andersom is. Je luchtwegen/huid kunnen meer klachten geven doordat de darm niet naar behoren werkt.

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 20:50 uur

Bij bronchitis is de huisarts ook om die reden bij mij, evenals ikzelf, heel terughoudend met antibiotica.

Login of registreer om te reageren
05-03-2015 om 22:37 uur

Kan dat Milly? Zou kunnen hoor maar heb een twee weken geleden een antibiotica kuur genomen en sindsdien mijn darmen, een ramp. Nu is het pas is het een beetje aan het beteren. Dus afwachten hé. Heb altijd heel gevoelige darmen gehad dus ja
Nu precies ook wat terug last van beetje slijm dus in het ook houden. Maar ik merk dat wannneer ik niet met antibiotica doe het snel op mijn longen zit. Dus is ambetant hé.
Welke antibiotica verdragen jullie goed?

Login of registreer om te reageren
06-03-2015 om 14:23 uur

Darmen weet ik niet, maar verband allergie in luchtwegen en de huid zeker.

In het hooikoorts seizoen is mijn huid gevoeliger en kan ik zelfs bepaalde sieraden ook niet verdragen. In de zomer ook vaak eczeem plekjes in holtes (knie, elleboog)

Ik ben allergisch voor sommige antibiotica ... waarschijnlijk de penicilline-achtige. Na twee heftige reacties laten ze deze achterwege en staat het nu ook officieel in mijn medische status. Neemt niet weg dat ik het ook altijd nog even moet zeggen.

Login of registreer om te reageren
06-03-2015 om 14:30 uur

Zolang je antibiotica slikt, denk ik dat je je darmen nooit goed zal krijgen, als je gevoelige darmen hebt. Ik heb ook begrepen dat vermoeidheid vnl. veroorzaakt kan worden doordat de darmflora niet op orde is.

Allergieën voor voedsel hangen ook weer met je darmen samen, dat klinkt ook veel logischer dan als ze met de longen zouden samenhangen. Want in je darmen wordt het voedsel verteerd. Als de darmen dan ook weer met de longen samenhangen (slijmvliezen staan met elkaar in verbinding), dan verklaart dat wel waarom veel mensen met astma last hebben van voedselallergieën of -overgevoeligheden.

Login of registreer om te reageren
02-10-2015 om 04:09 uur

Het verband tussen de darmen en de rest van het lichaam is sowieso bekend. Wanneer er iets mis is, merk je dit in de meeste gevallen (bewust of onbewust) aan de darmen.

Zelf heb ik dit met mijn longen. Ik had sinds een jaar opeens veel vaker en heftiger last van mijn astma. Ben na 9jaar!! weer naar de apotheek gegaan voor mijn pufjes. Sinds een klein jaar ben ik erachter dat ik Colitus Ulserosa heb. (Voor de mensen die het niet kennen, dit is een chronische darmontsteking)
Nu ben ik eens gaan opletten wanneer het wat minder met mijn darmen gaat en wat blijkt? Veel sneller en heftiger last van benauwdheid.

Dus ik kan maar al te goed begrijpen waar je last van hebt ;)
Ben nu zelf wel heel benieuwd naar de probiotica. Hoor er veel over, maar heb het zelf nog niet geprobeerd... misschien een ideetje.

Login of registreer om te reageren
02-11-2015 om 15:53 uur

Dit is een zeer interessant onderwerp.
Ik ben op advies van een vriend van mij een jaar of 6 geleden gluten en lactose vrij gaan eten en probeerde ik producten uit pakjes, met veel toevoegingen en suikers te laten staan. Ik had toen in die tijd veel last van eczeem en allergische benauwdheid. Tijdens het dieet nam het allemaal geleidelijk af. Mijn eczeem was bijna verdwenen en astma had ik eigenlijk nooit last van. Toen ging ik vervolgens op mezelf wonen en dus verhuizen. Hier ben ik na een paar weken gestopt met het dieet. Na verloop van tijd begon ik weer last te krijgen van allergieën en mijn astma sloeg om. Ik kreeg veel last van slijm aanvallen waarin ik zoveel moest hoesten dat ik bijna stikte. Met dit gevoel ben ik toen naar de longarts gegaan en die gaf mijn astma de schuld hiervan. Dus ik kreeg puffertjes, prednison, antibiotica etc. Mijn longfunctie verbeterede daardoor wel aanzienlijk maar ik bleef last houden van het slijm. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds last van ontzettend veel slijm, pijn op de borst, hoesten, duizelig, maar ook van mijn darmen.
Ik ben nu ondertussen weer een goede 2 weken gezonder en glutenvrij gaan eten. Het lijkt iets beter te gaan, maar hoest nog wel. Ik ga dit proberen de komende weken door te zetten en hopelijk boek ik resultaat.

Login of registreer om te reageren