Rare vraag ...allergie.

27-02-2015 om 19:41 uur

Ik ben voor verschillende zaken allergisch (deo, parfum, schimmel, hooikoorts, antibiotica) ..

Herkent iemand allergie voor tandpasta (of een bestanddeel ervan) ...?
De dokter weet het niet en sommige mensen kijken me vreemd aan en zeggen dat het niet kan. Maar bij sommige tandpasta en/of  mondhygiëne producten krijg ik slijmvorming in mond en keel, soms braakneigingen en misselijkheid en in een paar gevallen moest ik echt overgeven.

Mijn tandarts heeft me nu eentje aangeraden waar ik niet zo last van heb. Zolang er fluoride in zit maakt het eigenlijk ook niet uit welke tandpasta je gebruikt ;)

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 20:02 uur

Een collega van mij is ook allergisch voor tandpasta. Ik ken het dus wel.

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 20:08 uur

Ik heb een tijdje gedacht dat ik benauwd werd van pepermunt. Heb toen andere tandpasta gebruikt. Met de zoekfunctie vind je het topic daarover wel.

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 20:29 uur

Ik heb een vriendin die heel allergisch bleek van mint, dat veel voorkomt in tandpasta, ik weer niet welke tandpasta je gebruikt maar kijk ff in de bestanddelen.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 21:15 uur

Ik heb ook last van meer slijmvorming in neus en luchtwegen kort na het tanden poetsen, maar of dat echt een allergie is weet ik niet. Soms denk ik dat de munt en het water misschien ook de boel wat losmaken ofzo. Een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt denk ik.

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 21:29 uur

Ja ik herken dat zeker
Denk dat ik een jaar of 19 was
Andere tandpasta  (weet niet meer de welke)
In de ochtend hardstikke beroerd en snachts weer (2x per dag poetsen )
Ook tot overgeven toe
Na een week weer terug naar het oude merk en ik was weer beter
Later nog eens geprobeerd en weer ziek
Ik gebruik nu elmex menthol vrij

Login of registreer om te reageren
28-02-2015 om 00:39 uur

Wat ben ik blij om die herkenning te lezen. Ik dacht dat het iets raars was.
Ik heb Meridol en dat werkt prima. Alleen niet specifiek tegen gevoelige tanden of bloedend tandvlees.

Ik heb helaas een tijd niet mijn tanden gepoetst  :@ omdat het me zo tegenstond. Maar de nieuwe tandarts is zo vriendelijk en begripvol. Hij denkt echt mee.

Login of registreer om te reageren
28-02-2015 om 11:58 uur

Ik weet niet of het aan de tandpasta ligt.

Ik heb een paar keer forse bronchitis gehad en was toen een paar dagen niet in staat om mijn tanden te poetsen. Daarna een tijd lang 'snelpoetsen'. Dus ik weet niet of het de tandpasta is of alleen het feit dat er heel snel slijm gevormd wordt. Nog zoiets, foto's maken bij de tandarts lukt niet meer op de normale manier, ik verdraag de kussentjes in mijn mond niet, die komen met slijm gelijk weer naar buiten. Dus krijg ik tegenwoordig een hele kaakscan zonder kussentjes.

Login of registreer om te reageren
28-02-2015 om 12:19 uur

Hmmm ... ik heb wel overgevoelige slijmvliezen. Dat zal er zeker ook mee te maken hebben. Maar dan is het raar waarom de ene tandpasta wel en de andere niet?

Mondwater hoef ik helemaal niet aan te beginnen ...

Login of registreer om te reageren
28-02-2015 om 13:49 uur

In principe zul je van zuivere tandpasta geen last hebben, maar vooral van de toevoegingen. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Tandpasta wordt er nogal wat aan toegevoegd.

De volgende stoffen zitten in tandpasta:

schuur- en polijstmiddelen (ter verwijdering van de tandplaque), zoals Al(OH)3 Voor het schuurmiddel worden ook wel kleine plastic bolletjes [1] gebruikt.
humectantia (om uitdroging van de pasta te voorkomen);
detergentia;
bindmiddel;
smaak- en zoetstoffen;
conserveringsmiddelen;
kleurstoffen;
water;
stoffen voor therapeutische- of esthetische doeleinden.

Login of registreer om te reageren