copd gold 4 zeer ernstig

22-02-2015 om 21:53 uur

Hallo,

Mijn longen zijn erg  slecht volgens de longarts.
Op mijn vraag hoe het verloop van mijn ziekte zou zijn antwoorde hij natuurlijk met"dat kan ik echt niet voorspellen"
Het ligt er maar aan of je b.v. een ziekte erbij krijgt b.v. zare longontsteking,hartaanval e.d.
Toen vroeg hij of ik in het uiterste geval gereanimeerd wilde worden.
Sinds die tijd draaien mijn gedachten de hele dag over het denken aan mijn einde.
Vreselijk.
Heeft iemand van jullie dat ook?
Of ben ik de enigste?
Doeiiiii  :W

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 08:00 uur

Beste Sjuul.

Je bent zeker de enige niet er zijn er vast meer, zelf heb ik me aangesloten bij de vereniging vrijwillige euthanasie en heb ik een niet reanimeren verklaring om mijn nek hangen. COPD IV zal ook bij mij een keer zich aandienen en heb ik dat al van dicht bij meegemaakt omdat mijn moeder al 25 jaar geleden daaraan is overleden.

Vind ik het vooruitzicht van de dood vreselijk, nee beslist niet, hier in het westen hebben we de dood los gemaakt van het leven en eigenlijk steeds meer en meer weggestopt en uitbesteed. In het verleden, nog niet eens zolang geleden, wasten we zelf onze nabestaanden en legden deze af. In andere culturen en landen wordt er veel meer aandacht gegeven aan zo een laatste afscheid. Het is tenslotte een redelijk belangrijk onderdeel van ons leven, zelf heb ik ook al mijn afscheid "begrafenis" geregeld en geregisseerd, zie het zelf een beetje als mijn laatste feestje hier.

Wens je heel veel sterkte en kracht.

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 09:56 uur

Hoi Sjuul

Heb je verhaal wel 2 tot 3 keer gelezen ik snap dat je overdonderd bent door zo' n manier van berichtgeving.maar laat het allemaal even bezinken en landen, niemand kan het verloop van een ziekte verloop voorspellen. Sommige gaan heel snel achteruit en veel blijven stabiel. En ja natuurlijk moeten we allemaal voorzichtig zijn, longontstekingen is voor ons allen een gevaar. Ik weet niet wat je precies hebt en of welke medicijnen je hebt, maar echt ga bij jezelf te raden accepteer je dit of ga en of wil je vechten,iedereen heeft wel iets om voor te vechten. Praat nogmaals met je longarts en of anders met de longverpleegkundige die hebben over het algemeen veel meer tijd. Zet alles op een rijtje, ik wens je veel wijsheid en warmte.

Blije dag Datsy

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 10:36 uur

Ik heb een vraag, komt dat in één gesprek zo naar voren?
Dus je krijgt de mededeling dat je een ernstige ongeneeslijke ziekte hebt en meteen er achteraan, moeten we je op het uiterste nog redden of niet?
Ik vind dat heel heftig en ik mag hopen dat dit over meerdere tactvolle gesprekken verspreid wordt.

Login of registreer om te reageren
Moderator
23-02-2015 om 11:15 uur

Phoe heftig zo een gesprek.
Ik kan je niet echt verder helpen omdat ik hier zo niet voor sta maar ik geloof zeker dat er meer zijn!

Sterkte

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 12:28 uur

tegenwoordig word dat altijd gevraagd als je word opgenomen .is gewoon standaard.

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 12:46 uur

Hallo,
Inderdaad vragen ze dit standaard, maakte dit 5 weken geleden ook mee. Ik werd opgenomen omdat ik zo snel buiten adem was dat ik totaal niets meer kon en ook 4 nachten helemaal niet meer geslapen had, dit was half januari. De HA vervroegde gelijk mijn afspraak met de LA naar de volgende dag en moest gelijk blijven. Moest er 4 dagen blijven en mocht pas naar huis als er voor dag en nacht zuurstof geregeld werd.
De eerste dag werd mij dit ook gevraagd wat ik wilde als het mis ging. Ik gaf als antwoord dat ik dat niet wist te vertellen want schrok er heel erg van. Daarna niets meer over gehoord en zou er nog steeds geen antwoord op kunnen geven. Ben nu voor altijd aan de zuurstof maar gaat nu toch wel beter en slaap ook weer goed. Probeer nu mijn conditie wat beter te krijgen door 2 x per week naar de fysio te gaan.
Groetjes van Hannie

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 14:59 uur

Ik heb ook gold 4 en al 5 jaar.
Bij elke opname vragen ze of ik beademd en of gereanimeerd wil worden.
Dus probeer je niet al te druk te maken ,maar ga er wel rustig over nadenken.
Heel veel sterkte en kracht gewenst!

Login of registreer om te reageren
27-02-2015 om 11:23 uur
Reactie op Jesjes

Ik heb ook gold 4 en al 5 jaar.
Bij elke opname vragen ze of ik beademd en of gereanimeerd wil worden.
Dus probeer je niet al te druk te maken ,maar ga er wel rustig over nadenken.
Heel veel sterkte en kracht gewenst!

Ik ben heel blij te lezen, dat je met GOLD 4 nog een hele tijd door kunt.
Ik heb ook GOLD 4 sinds vorig jaar en er was al een zorgaanbieder, die zonder mijn medeweten verkondigde en verspreidde, dat ik nog maar 2 maanden te leven had!! Die bovendien 24 uur zorg ging regelen en een hospice voor me ging uitzoeken!!
Ik zal niet zeggen, dat ik het niet benauwd heb, maar ik gebruik geen zuurstof, heb een behoorlijk hoge saturatie (90-99) en kan, met gepast energie gebruik zeer behoorlijk functioneren. Een voorbeeld: onze kleinkinderen, waarvan de jongste 2 is begrijpen ademgebrek prima en zijn erg selfsupporting; ze voelen zich niet, en ik dus ook maar minimaal, daardoor belemmerd. Luiers verschonen doe ik als het even kan niet meer, maar lol maken des te meer.
Omdat sommigen het ongeloofwaardig vinden, steunt Quote me in mijn voortgang. Dank je wel!

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 15:32 uur

Ik ben verleden week ook opgenomen geweest via spoed..
En daar vroeg men het ook,ook omdat ik toen zo ziek was.

Maar ik heb me reeds erbij neergelegd,als het ergste eraan zou komen..me niet meer te laten reannimeren.
Ik overweeg het nog,maar denk van mijn lichaam te donneren aan de medische fakulteit,bij overlijden.

Login of registreer om te reageren
23-02-2015 om 19:51 uur

Het zal best zo zijn dat men dit plom verloren uit,schrik hiervan het is mij gelukkig nog nooit gevraagd. Maar stel dat ben ik er nu wel op voorbereid dat men zoiets kan vragen.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren