Fijnstof maskers

07-12-2014 om 23:27 uur

(ik heb hem maar even hier geparkeerd als hij niet goed staat gaat hij van zelf wel elders heen  ;) )

Recentelijk ben ik er achter gekomen dat ik Astma heb en lettend op wat er bij mij een hoestaanval triggert blijk dat vooral fijnstof te zijn.
Geweldig z'n auto op de snelweg voor je die verkeerd schakelt en dan lijkt het als of er een inktvis voor je rijd/zwemt.
Dat gaat door het filter van de airco van de auto en ja hoor....
Van uit mijn werk in airconditioning ben ik beken met stofmaskers en hun verschillende cathegorieën.
Als ik de hond ga uitlaten met een FFP2 masker merk ik dat mijn longen tot rust komen.
De blikken van mensen kunnen me echt niet schelen, voor mij is het super.
Nou weet ik dat motor rijders vaker een speciaal masker onder de helm dragen dus ben ik op zoek gegaan en heb maar twee fabrikanten gevonden de Respro en de RZ-mask.
In deze video worden beide vergeleken: https://www.youtube.com/watch?v=gzeB9UXptcQ
Dit ziet er beter uit dan een industrieel masker en extra medicijn bij puffen onderdrukt de symptomen die de prikkel veroorzaken een masker vermeid de gehele prikkel.
Ik vind het vreemd dat ik hier niet meer over vind op dit forum?
Inmiddels heb ik er een besteld met een N95 (FFP2) classificatie en koolstof in het zwart omdat dat toch het meest neutraal is.
(Ik zal even posten hoe vaak ik in de toekomst word aangesproken door Politie en Toezichthouders)
Zijn er geen gebruikers ervaringen met verschillende types van maskers?

Rolf

Login of registreer om te reageren
16-12-2014 om 14:57 uur

Hallo Rolf

Ik heb verschillende keren het een en ander over deze maskers geschreven op dit forum,ik gebruik ze al 5 jaar maar krijg er nu problemen mee van wegen het gebruikte rubber en de lijm of parfum die in deze mondkapjes gebruikt worden.
Over het laatste heb ik wat geschreven op de facebook pagina van 3 M in Delft.
De politie in Den Haag is gewend aan mensen met maskers, alleen is er dit jaar voor de wereldtop in Den Haag een andere MCS patiënt een paar keer klem gereden met zo een overval busje met politie en fotografen er in.
Bij mij is dat nooit gebeurd.
Ik moet nu waarschijnlijk gaan overstappen naar zo een ebola helm om adem te kunnen halen.

Login of registreer om te reageren
16-12-2014 om 21:40 uur

inflatable,

3M heeft een nieuwe range uit speciaal voor de voeding's industrie die zijn dan ook blauw (betere optische detectie) nou zijn de elastiekjes wel gelijmd en niet geniet.
Geen idee of je daar wat meer aan hebt.
Volgens mij heb ik je bericht voorbij zien komen dat je niet goed werd van de lijm lucht uit een door nieuwe maskers.
Ik weet dat b.v. Dräger en MSA vol gelaat's maksers maakt voor o.a. Perslucht Ademhaling's apparatuur die de brandweer gebruikt.
Voor zover ik weet zijn de gele maskers een siliconen rubber speciaal voor mensen die een elastomeren (zwarte, kunst rubber) hebben.
Zouden deze ook niet half gelaat maskers hebben van siliconen? je zult dan wel in een veel hogere prijs range uitkomen dat die van de bouwmarkt.

Inmiddels is mijn masker binnen en de eerste ervaringen zijn goed, deze week heel wat domme blikken gekregen van mensen die kijken als of ze water zien branden, maar dat maakt me toch niet uit.

Gr. Rolf

Login of registreer om te reageren
17-12-2014 om 12:08 uur

Ik heb echt zelf de grootse problemen gehad met het dragen van die maskers ik dorst ze de eerste jaren niet op te zetten op plaatsen met veel publiek en helemaal als je loopt.
Het eerste jaar is er zelfs achter me een auto op een andere auto gebotst waarschijnlijk omdat ze naar mij keken.
Ook in de medische wereld verslijten ze je direct voor gestoord als je met een mondkapje ergens binnen komt, ze lopen wel lekker hard voor je op de eerste hulp omdat ze niet weten wat er aan de hand is.
Psychiaters denken dat je aan een angst en paniekstoornis lijdt, omdat ik het meeste last heb van bepaalde verf soorten, ik heb ze toen verteld we gaan morgen samen naar een verf fabriek dan trek ik zonder problemen 50 blikken verf open dan zul je zien dat er niets gebeurd tot dat ik het verkeerde blik open trek, dan kun jij gelijk 112 gaan bellen.
Het beste is het als ik een goed mondkapje kan vinden, dat kun je overal in je zakken stoppen.
En dat halfgelaats masker wat jij noemt lijkt me wat van siliconen rubber dat draag ik ook voor mijn slaapapneu daar heb ik nog nooit last van gehad.
Jij hebt meer verstand van materialen als ik we moeten elkaar helpen.

Login of registreer om te reageren
17-12-2014 om 20:36 uur

Toen de mensen rijles hebben gehad hebben ze geleerd om op het verkeer te letten als ze ergens anders naar kijken en ze veroorzaken een ongeluk is dat hun fout  :P.
Inmiddels ben ik zowat een week met een wit stofmaker buiten en sinds gisteren met een "pulution mask".
Dan heb je pas in de gaten wat je allemaal naar binnen trekt door gewoon al buiten rond te lopen als je er geen op doet.
Ze kunnen zeggen wat ze willen maar hoe minder allergenen binnen komen hoe rustiger het binnen is.

Ik ben al heel lang actief in de techniek heb 9 jaar in een petro-technische omgeving gewerkt en al jaren interesse in rampen en calamiteiten bestrijding vandaar mijn materialen kennis.

Gr. Rolf

Login of registreer om te reageren
19-12-2014 om 11:35 uur

Rolf

Ik wou het in het vorige bericht al vragen,maar nu je het zelf schrijft wat betreft je werk plek denk ik dat je ook MCS hebt, dit schrijf ik naar aanleiding van de informatie die ik nu heb gezien van je.
Ik moet echt een goed masker hebben omdat mijn leven daar van af hangt.
Afgelopen maandag was ik voor een zakelijk gesprek in Delft, en in de tram toen we Delft inreden zakte mijn longfunctie al naar rond de 20 %, ik had moeite met lopen een bruggetje van 1 meter hoogte kwam ik al niet meer op en je hersenen gaan dan ook veel minder werken.
Van een vriend hoorde ik dat de oorzaak waarschijnlijk de lijmfabriek was die ergens in Delft gevestigd is, ik ben hier 3 dagen ziek van geweest, en mijn 3 M FFP3 masker werkte niet van wegen de lijm of parfum.
Deze luchtvervuiling valt geheel buiten de landelijke metingen van het RIVM en Rotterdam Rijnmond, omdat de afstand tot de meetpalen te groot is en omdat er op heel veel stoffen niet gemeten word.
Ik weet dat de maskers top werken zolang je niet allergisch voor iets in het masker word.
Wat raad jij mij aan.

Login of registreer om te reageren
19-12-2014 om 22:28 uur

Inflatebel,

Denk niet dat ik MCS heb het is echt stof en tabaks rook dat hoest slavo's bij mij los maakt.
Chemische dampen kan ik nog altijd goed hebben.
Er zijn P2 stofmaskers met een active koolstof laag er in(geen idee of dat voldoende is P2, voor jou en andere MCS patiënten.)
Active koolstof absorbeert organische verbindingen zoals koolwaterstoffen (Benzine en andere aardolie producten).
Ik denk toch dat je meer baat zult hebben bij een combinatie filter of combi-tox filter hier zit je dan wel gelijk op de half gelaat's maskers.
Zal je dat even in een PB sturen omdat ik een sileconen half gelaat's masker gevonden hem van een bepaald merk en zal kijken of daar een combinatie filter voor te krijgen is.
Ik denk dat je dit in een soort van messenger bag bij je moet houden word je overvallen door een muur van dampen is het op je neus/mond zetten en doorademen om je longen te spoelen met gefilterde lucht en met de andere hand de banden om je hoofd trekken.

Rolf

Login of registreer om te reageren
24-12-2014 om 18:55 uur

Inflatebel,

Inmiddels ben ik achter de codering:
A bruin  = Organische dampen (actief koolfilter).
B grijs  = Niet organische gassen en dampen.
E geel  = Zure gassen.
K groen = Ammoniak
P wit    = Stof

Het meest voorkomend is een combinatie A1P3 (wit/bruin) voor mensen die geen last hebben van Ammoniak damp van b.v. varkenshouderij zullen daarmee kunnen volstaan.
Het prijsverschil tussen een A1P3 en een ABEK1P3 is niet zo gek groot en omdat je een dergelijk masker alleen draagt als het even niet anders kan en de belasting op het filter naar verhouding klein is is de stand tijd van het filter lang.
Een ABEKP bus patroon zal natuurlijk wat dikker zijn dan een AP.

Groetjes Rolf

Login of registreer om te reageren
08-04-2016 om 12:20 uur

Ik heb net gekeken welk masker je bedoelt Rolf. Voor mij is het best belangrijk hoe het eruit ziet. En ja, het is aardig wat duurder. Maar ja, comfort is voor mij belangrijk als ik fiets.
Sinds twee jaar gebruik ik een Respro-masker tegen pollen en fijnstof als ik ga racefietsen (sportsta). Je adement dan diep in. Er zijn diverse filters apart te koop. Zo'n Respro masker bevalt best goed maar inderdaad het trekt wel bekijks. Ik weet dat ik me daar niets van moet aantrekken. In de praktijk vind ik dat best lastig. Ik heb astma en ben best gevoelig voor fijnstof en vooral berken- en graspollen.

Groetjes, Renate

Login of registreer om te reageren
14-01-2018 om 02:00 uur

Ik woon sinds een paar jaar langs een vrij drukke weg (sociale woning) en sinds dan wordt mijn astma en allergie alleen maar erger. Ook op parfum en dergelijke reageer steeds sterker (mcs). Binnen gebruik ik een luchtreiniger, maar ik zoek een masker om te dragen wanneer ik buiten zit of met de ramen open (het wordt nl. zeer snel zeer warm binnen, dus niet openzetten is geen optie).
Tot nu toe gebruik ik een Respro masker, maar dat voldoet niet. Openzetten en buiten zitten maakt mij zeer ziek. Een wegwerp 3m masker (of een ander merk) is geen optie omdat de lijm mij ziek maakt. Ik denk dat ik mijn Respro (FFP1) ga vervangen door een cambridge mask (N99) en voor thuis zoek ik een halfgelaatsmasker dat NO2, chemicaliën en partikels (100%) uitfiltert , maar dat blijkt niet te bestaan? Wel volgelaatsmaskers, maar die filters zijn blijkbaar niet bedoeld om langer dan 20 minuten te dragen (en zijn verschrikkelijk duur).

Iemand een idee?

Login of registreer om te reageren