Sporten met astma hoe verbeteren?

01-12-2014 om 10:32 uur

Hoi allemaal,

Korte intro.
Weet al mijn hele leven zo wat dat ik astma heb. Maar sinds 2010 aan de de sukkel geraakt door stess. Nu elk jaar al wel weer een behoorlijke verkoudheid/longontsteking gehad en onder behandeling bij de long arts. Gebruik nu alvesco en salbutamol.

Wil mijn conditie gaan verbeteren, denk dat ik hier mijn astma ook voor een deel mee kan verbeteren.
Maar nu weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen of vooral verder gaan. Loop nu een keer of 2 hard in de week zo'n 5 tot 7km. Dit gaat best redelijk maar betwijfel of dit me echt helpt. Loop altijd met mijn mond open en die koude lucht is niet echt best lees ik overal.
Dacht laatst aan een personal coach ofzo om me hier mee te helpen. Maar weet niet of die wel precies weten wat astma doet en wat je het beste kunt doen met sporten. Wil graag mijn gezondheid / weerstand verbeteren dat ik minder vatbaar ben of er eerder weer overheen. Iemand ervaring met een personal coach specifiek gericht op astma?

Alvast bedankt.

Groeten Dick

Login of registreer om te reageren
01-12-2014 om 10:53 uur

Ik zou dan gaan voor een fysiotherapeut die verstand heeft van longaandoeningen. Sommige fysiopraktijken hebben een ruimte voor fysiofitness, kijk daar eens naar.

Login of registreer om te reageren
01-12-2014 om 11:03 uur

Hoi Dick,

Met een personal coach heb ik geen ervaring.
Wat mij echt op de rit heeft gezet is trainen bij een fysio. Eerste poliklinisch longrevalidatie in het ziekenhuis en van daar uit bij een fysio.

Bij de fysio moet je alleen wel info inwinnen. Ik heb daar in de longgroep gezeten ( beweegprogramma) echter wordt het niet vergoed vanuit de basisverzekering voor astma patienten. Ik had recht op 18 behandelingen vanuit de aanvullende verzekering en voor de rest heb ik het zelf betaald.

Je kan ook voor een aantal gesprekken en testen naar de fysio gaan en samen met die persoon een schema opzetten en dan zelf trainen, dus niet bij de fysio, en eens in de zoveel tijd een follow up doen.

Succes iig!

Groetjes Nadine

Login of registreer om te reageren
01-12-2014 om 13:20 uur

als je 5-7 km kunt hard lopen is het goed met je conditie. voor je astma kun je denk ik weinig extra doen qua sporten om gezonder te worden

een personal coach is vooral om specifiek te trainen, denk aan afvallen, spieren trainen voor sterker worden bij hockey of andere sport. Ik denk zelf dat dit voor jou astma geen meerwaarde heeft.
wil je conditie verhogen zal hij je vast kunnen helpen.

of fysiotherapie meerwaarde heeft als je al 7 km rent vraag ik me ook af, ik denk namelijk van niet

hard lopen en ademen door je mond is geen probleem, als je er zelf niet benauwd van wordt. ik rende ook altijd met open mond.

waarschijnlijk is je astma wat onstabiel en helpen daarvoor alleen medicatie.
natuurlijk is sporten belangrijk om sterkere spieren te krijgen waardoor je minder moe voelt/bent, beweging in de longen zodat je slijm beter kunt ophoesten etc.
maar daarnaast ook om niet over je grenzen te gaan, op tijd te gaan slapen, gezond eten etc.

succes, en lekker blijven rennen!

Login of registreer om te reageren
03-12-2014 om 12:11 uur

Sorry voor de wat latere reactie, zat eigenlijk te wachten op een e-mail dat er gereageerd was maar was nog niet geabonneerd op dit topic :P .

Als eerste bedankt voor de tips.

Ik kan sowieso is gaan zoeken naar een fysio om wat meer inzicht te krijgen in mijn longen en mijn huidige conditie. Kan dan inderdaad ook een beetje het verloop bij gaan houden van mijn longen.

Mijn astma zelf is inderdaad best wel onrustig en zijn al een tijdje bezig om hier goede verhouding in medicatie te krijgen en ook niet over te behandelen. Is allemaal nog niet zo heel makkelijk helaas. Dat is ook de reden dat ik andere dingen aan mijn gezondheid wil doen om dit toch zo stabiel mogelijk te krijgen.

Met hardlopen heb ik nooit echt heel veel problemen qua benauwdheid het is meer een dag naderhand dat ik merk dat mijn longen een beetje beurs voelen. Was vooral toen ik net begon met hardlopen nu veel minder vaak.
Toch fijn om te horen dat door je mond ademen niet direct een probleem is. Woon wel in de stad dus probeer zo veel mogelijk in de natuur te lopen maar lukt niet altijd helaas, alle uitlaat gassen zijn geen pretje.

Bedankt,

Groeten Dick

Login of registreer om te reageren
09-12-2014 om 13:08 uur

Ik doe aan stevige lange afstandswandelingen en loop dan zo een 60 km op een dag en 8 kim per uur met 3 keer een kwartier rust. Het zorgde ervoor dat ik 3 jaar lang geen aanval heb gehad. Ook veel extra vitaminen en kalktabletten heb ik geslikt. Ik kan nog geen minuut hardlopen dus ik denk dat het met jouw conditie best oke
is. Succes ermee.

Login of registreer om te reageren