Longrevalidatie te kostbaar ...

14-11-2014 om 13:14 uur

Hallo allemaal, hier mijn verhaal over de longrevalidatie ...

Ik heb sinds 2008 longemfyseem, 65% van mijn longblaasjes zijn geknapt.
In 2009 heb ik op aanraden van mijn longarts een intake gedaan voor longrevalidatie in het Bronovo ziekenhuis. En ik werd geschikt bevonden en kon gelijk de daaropvolgende maandag beginnen.
Ik was zo verschrikkelijk blij !  Ik zou dan 13 weken lang 3 dagen per week 3 uur per dag gaan revalideren in een speciale gymzaal in het Bronovo ziekenhuis (Den Haag-Scheveningen).
Ik moest alleen nog wel even met de OHRA bellen of mijn basisverzekering dit zou vergoeden.

De schok was zeer groot toen OHRA dit afwees, aldus OHRA viel longrevalidatie onder fysiotherapie en zou ik de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen. Dit ging om iets van € 28 per keer, bijna  € 90 per week, en dat kon ik onmogelijk zelf financieren.  De fysiotherapeut beloofde mij op zoek te gaan naar alternatieve financiering, maar heeft nooit meer iets laten horen en toen ik na 3 maanden zelf belde was dit niet gelukt.
Vervolgens heeft mijn huisarts er nog achteraan gezeten, maar die kreeg ook nul op recest.

Uit pure teleurstelling ben ik toen overgestapt naar een ander ziekenhuis, het MCH Westeinde, ook in Den Haag.  Ik werd onmiddelijk weer voorgedragen om te gaan longrevalideren (helaas wel weer in de gymzaal van Bronovo) maar opnieuw werd de vergoeding door de OHRA afgewezen. Weer het verhaal dat longrevalidatie onder fysiotherapie valt en dit keer moest ik zelfs de eerste 100 behandelingen zelf betalen omdat de regels weer aangescherpt waren.

Omdat ik hier nog steeds niet zelf de financiele middelen voor had heeft mijn huisarts nog van alles geprobeerd en de longverpleegkundige van het MCH Westeinde ook, maar zonder resultaat.
Er was geen alternatieve financiering, klaar uit.

Kortom, ik heb 4 jaar gesmeekt om te mogen revalideren, maar keer op keer afgewezen.
Ik ben hierdoor erg verbitterd en depressief geraakt. En heb mij super in de steek gelaten gevoeld .. het gevoel dat je helemaal alleen staat in je ziekte.  

Het ergste was nog dat mijn nichtje in hetzelfde schuitje zat, ook longemfyseem, en wel longrevaldidatie kreeg in Rotterdam.  Ik zag haar helemaal opbloeien en haar conditie is met 50% verbeterd, ze kan zelfs weer fietsen en halve dagen werken en is uit de arbeidsongeschiktheidsuitkering geklommen
Dat had ik ook zo graag gewild, ik was al blij geweest met 1% verbetering van mijn conditie.

Ben ik de enige met deze nare ervaring ??

Thomas

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 13:21 uur

Ik vind het echt heel raar. Zelf heb ik een soortgelijke revalidatie gehad in 2012 en ga eind november weer starten. Ik heb nooit problemen met de vergoeding vernomen van mijn verzekeraar (DSW). Nou waren er bij mijn revalidatie ook groepsbijeenkomsten met oa diëtiste, psycholoog en maatschappelijk werk. Het kan zijn dat een eis voor de verzekeraar is dat het multidisciplinair moet zijn en dat ze het anders als fysiotherapie zien. Daar kan ik inkomen. Hadden andere patiënten geen problemen met de vergoeding? Is het een optie om over te stappen op een andere zorgverzekeraar of ergens anders (Rotterdam? ) te gaan revalideren?

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 13:41 uur

Voor de regio Den Haag is de longrevalidatie in Bronovo.
Ik weet niet of het uberhaubt wel mag om dan naar bijvoorbeeld Rotterdam te gaan om te revalideren. 

En of andere patienten ook die verzekerings moeilijkheden hadden in Bronovo, weet ik niet.
Ik mocht bij de intake in 2009 toen wel even kijken bij de revalidatie, maar heb die deelnemers niet gesproken.  Mij viel toen wel op dat die deelnemers ouder waren dan ik, ik was toen 41 en zij leken allemaal 55+. 

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 13:59 uur

Wat vervelend dat het niet gelukt is. Maar lijkt me vreemd dat het voor jou onmogelijk is om te kunnen revalideren, heeft een arts geen andere optie. Ik woon in Lelystad en heb ook gewoon een revalidatie in Haren gehad bij het UMCG Beatrixoord. Dit is in Groningen en was dan wel een interne revalidatie door de afstand, mogelijk is dat wel mogelijk?

Succes!

Kan trouwens de verzekering geen antwoord geven op de vraag waar het wel mogelijk is of aan welke factoren het moet voldoen.

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 14:07 uur

hallo
ik heb even nagedacht, en het lijkt me een revalidatie bij alleen de fysiotherapeut.
dit wordt gezien als fysiotherapie en wil je dat vergoed krijgen dan moet je idd aan allerlei strenge voorwaarden voldoen (ernstig zieke longen)
als je een revalidatie doet in een longrevalidatiecentrum (zoals het betarixoord, heideheuvel) vergoed de basisverzekering dit wel.
misschien kun je je ongarts vragen hierheen verwezen te worden

ik denk gezien je zwakke longen dat het -als je het kan betalen- erg wijs is om een aanvullende verzekering te hebben in 2015

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 14:18 uur

Heel naar voor je Thomas, dat het zo moeilijk verloopt. Goed dat je het hier aan lotgenoten vraagt.
Ik heb dezelfde gedachte als Emma hierboven beschrijft, heb er niets op aan te vullen. Ik zou haar advies proberen als ik jou was. Heel veel succes, en sterkte, ik hoop dat het je wat oplevert.

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 14:24 uur

ik heb nog wel een aanvulling, misschien een vraag
heb je dit probleem ook besproken met je longarts? wat was zijn antwoord. en waarom ben je niet doorverwezen naar een revalidatiecentrum als beatrixoord of heideheuvel?

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 15:01 uur
Reactie op emsepems

ik heb nog wel een aanvulling, misschien een vraag
heb je dit probleem ook besproken met je longarts? wat was zijn antwoord. en waarom ben je niet doorverwezen naar een revalidatiecentrum als beatrixoord of heideheuvel?

Ja, In ziekenhuis Bronovo ben ik destijds (2009-2011) door de longartsen Dhr Berendsen en Mw Apap door verwezen naar hun eigen Longrevalidatie in Bronovo.  Toen dat niet door de OHRA vergoed werd, heb ik verder alleen nog maar puffers voorgeschreven gekregen en was de revalidatie uit beeld.
In 2012 ben zwaar verbitterd overgestapt naar ander ziekenhuis (MCH Westeinde). Daar heb ik meteen weer bij de longarts (Mw Maas) om de longrevalidatie gevraagd en dit zou dan weer in het Bronovo centrum moeten. Toen dat opnieuw afgewezen werd door OHRA is de longverpleegkundige van het MCH westeinde in 2012 nog op zoek gegaan naar alternatieve geldpotjes ... maar die waren er helaas niet.  In 2013 heb ik haar daar nog eens om gevraagd maar er was binnen het MCH geen geld voor. Ik heb toen nog een zuur en verbitterde mail naar het MCH gestuurd dat longrevalidatie blijkbaar alleen was weggelegd voor mensen met een dik gevulde beurs.
Achteraf schaam ik mij daar wel voor, maar aan de andere kant heb ik mij jaren lang zo afgewezen gevoeld dat ik er depressies van kreeg en niet meert uit bed kwam.... allemaal door die stomme paar honderd euro van zo'n longrevalidatie.

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 14:31 uur

Ik heb zojuist op het forum een ander topic gevonden van iemand met hetzelfde probleem, zie hier: LINKJE

Ik heb twee longverpleegkundige, één heeft dienst bij mijn huisarts en één van het MCH Westeinde ziekenhuis. Beiden weten hoe graag en hoe lang ik al die longrevalidatie wil.
Ik zou het zeer raar vinden als dit met een eenvoudige doorverwijzing naar een echt longrevalidatiecentrum  wel mogelijk is.  Want waarom hebben ze dit dan niet eerder voor mij gedaan ??

In januari 2015 heb ik weer een afspraak bij mijn longarts, ik ga dan om de doorverwijzing naar zo'n centrum vragen.  Moet je daar dan trouwens echt opgenomen worden ?  Dit lijkt me voor een verzekeraar nog kostbaarder dan de poliklinische longrevalidatie van Bronovo, waar je gewoon 's-middags weer naar huis gaat.

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 15:17 uur

En een andere verzekering, is dat geen betere optie? Je moet dan vermoedelijk wel kijken naar een aanvullende verzekering waar dit wordt gedekt (als het niet onder de basisverzekering valt, maar als het er wel onder valt had Ohra het moeten betalen).

Login of registreer om te reageren
14-11-2014 om 15:36 uur

Het lijkt er steeds meer op dat de basisverzekering totaal uitgekleed wordt en nog meer uitgekleed wordt en op den duur alleen voor gezonde mensen interessant is die slechts af en toe medische zorg nodig hebben. Chronisch zieken kunnen eigenlijk, naar mijn idee, niet zonder aanvullende verzekering. Er komt een moment dat ik niet meer kan overstappen van aanvullende verzekering omdat er geen acceptatie plicht is.

Login of registreer om te reageren