Qvar en gedrag kind

05-11-2014 om 20:46 uur

Sinds een paar jaar is onze dochter bekend met astma. Ze heeft een aantal longonstekingen doorgemaakt en is doorverwezen naar kinderarts. Daar gestart met Qvar, 2 x dgs 2 pufjes.
Dat ging op zich goed, de longontstekingen bleven weg, maar we zagen ook een ander kind ontstaan. Heel onzeker, altijd moe en uiteindelijk heel angstig. Overal bang voor, in haar schulp gekropen. Ook op school zagen we een achteruitgang in prestaties, door extreme onzekerheid.
Uiteindelijk kwamen wij uit bij de medicatie als mogelijke oorzaak en deze hebben we toen gestopt. Daarmee kregen we een vrolijk kind terug. Op school ging het ook weer goed.
Helaas heeft ze nu recent toch weer longonsteking gehad en het advies om weer te starten met Qvar.
We hebben de huisarts geraadpleegd, omdat we daar aan twijfelen. Onzin volgens de huisarts, een kind met deze dosering Qvar kan onmogelijk gedragsveranderingen laten zien! Dus gewoon starten.
Wij vragen ons vertwijfeld af of we er dan zo naast zitten......
Heeft er iemand meer ervaringen hiermee en wat nu te doen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-11-2014 om 11:19 uur

Beste Thirzah,

wat een vervelend probleem. Zoals alle medicatie heeft ook dit middel bijwerkingen. In de bijsluiter staat: "Verder kunnen optreden: psychomotorische hyperactiviteit, slaapstoornissen, angst, depressie, agressie, gedragsveranderingen (vooral bij kinderen)". Het kan dus zijn dat uw dochter daar last van heeft.
De kans dat het een bijwerking is wordt groter als:
- de mogelijke bijwerking begonnen is na starten van het geneesmiddel
- de mogelijke bijwerking verbetert na staken van het geneesmiddel, en:
- de mogelijke bijwerking opnieuw optreedt na herstarten van het geneesmiddel.
In dat geval is een bijwerking waarschijnlijk en wordt geadviseerd deze (door de voorschrijvend arts) te melden bij het LAREB (Nederlands bijwerkingencentrum).

Indien de klachten weer optreden dan zou ik met uw behandelend arts overleggen over het staken en eventueel voorschrijven van een van de beschikbare alternatieven.

Succes!

Login of registreer om te reageren
09-11-2014 om 19:37 uur

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Uit uw reactie maak ikĀ  op dat haar gedrag inderdaad een bijwerking kan zijn van de Qvar.

We moeten binnenkort weer naar de kinderarts en ik zal het daar nogmaals voorleggen.
Hopelijk is de kinderarts bereid om mee te denken met ons.

Nogmaals hartelijk dank!

Login of registreer om te reageren
15-04-2018 om 07:38 uur

Beste Thirzah,

Ik zie dat de draadje al wat gedateerd is, maar vraag me af wat er destijds uiteindelijk uit is gekomen.
Onze zoon van 7 gebruikt ook qvar (al sinds hij 2 jaar oud is). Nu is hij altijd al wat onrustig geweest, kan zich moeilijk concentreren en kan wat explosief reageren. Doordat hij het al zo lang gebruikt, kan ik eigenlijk geen vergelijking maken van hoe hij voor de medicijnen was. De laatste maanden lijkt zn gedrag wat sterker te worden, te verergeren. Dat kan een fase zijn, maar ik vraag me af in welke mate de qvar dit gedrag versterkt....
Ik ben benieuwd of jullie uiteindelijk gestopt zijn of zijn overgestapt naar een ander middel, en het gedrag van jullie dochter verbeterd is.

Alvast dank voor de reactie.

Charlie

Login of registreer om te reageren