Longoperatie kort voor weekend gevaarlijker

19-09-2014 om 12:22 uur

De kans dat patiënten na een longoperatie complicaties krijgen is groter als ze op vrijdag zijn geopereerd. In het weekend wordt hoogstwaarschijnlijk slechter aan nazorg gedaan, waardoor kleine complicaties minder goed worden opgemerkt.

Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL).

Dertien procent van de longoperaties vindt plaats op vrijdag. De kans op complicaties blijkt dan vier procent te zijn, terwijl die kans op andere doordeweekse dagen gemiddeld tweeënhalf procent is.

Volgens het IKNL zijn die getallen vergelijkbaar met die in Engeland. In dat land werd een verband gelegd tussen het hogere risico op vrijdag en de geringe ziekenhuisbezetting in het weekend. "Wij vermoeden dat dit in Nederland ook een rol speelt, maar hierover bestaan nog geen concrete data", aldus onderzoeker Ronald Damhuis.

Het kankercentrum onderzocht patiëntengegevens van tienduizend longpatiënten die tussen 2005 en 2010 een operatie ondergingen. Ouderen hebben meer kans op complicaties, evenals mensen bij wie de rechterlong werd verwijderd. Het is niet duidelijk waarom juist bij de rechterlong meer complicaties optreden, aldus het IKNL.

Stoppen met de behandelingen op vrijdag is geen optie, aldus het IKNL. Soms kunnen ziekenhuizen namelijk niet anders, gezien de beschikbaarheid van behandelkamers. Wel roept het IKNL op om ook in het weekend te zorgen voor een 'adequate bezetting' van ziekenhuispersoneel.

Door: Novum

Bron: Nieuws.nl

Login of registreer om te reageren
19-09-2014 om 12:25 uur

Het is al langer bekend dat je in het weekend en's nachts meer risico loopt in een ziekenhuis. Ook met bevallingen en zo. Ik begrijp het wel. Ik doe op mijn afdeling ook een test voor zwangeren maar er is bij ons ook niemand in huis in het weekend en als ik opgeroepen word en vanaf huis moet komen ben ik toch even onderweg en duurt het langer voor er een uitslag is.

Ik dacht trouwens dat risicovolle geplande OK's doorgaans ook niet op vrijdag gepland worden.

Login of registreer om te reageren
19-09-2014 om 15:10 uur

Toch herken ik het niet vanuit mn werkervaring op een chirurgische afdeling. Daar werkten in het weekeinde ook goede en gekwalificeerde verpleegkundigen, gewoon van het vaste team. Wel zijn de artsen niet zo paraat als door de week, het zijn ook vaak waarnemers van andere locaties die de patiënten niet kennen......
Maar vlgs mij werd er niet gekeken of een bep ok dan wel of niet op vrijdag werd gedaan.
Let wel, mijn ervaring is van een jaar of 8 geleden! Zou er dan zoveel verandert zijn?

Login of registreer om te reageren
19-09-2014 om 17:31 uur
Reactie op Milly

Toch herken ik het niet vanuit mn werkervaring op een chirurgische afdeling. Daar werkten in het weekeinde ook goede en gekwalificeerde verpleegkundigen, gewoon van het vaste team. Wel zijn de artsen niet zo paraat als door de week, het zijn ook vaak waarnemers van andere locaties die de patiënten niet kennen......
Maar vlgs mij werd er niet gekeken of een bep ok dan wel of niet op vrijdag werd gedaan.
Let wel, mijn ervaring is van een jaar of 8 geleden! Zou er dan zoveel verandert zijn?

Ik kan me ook wel voorstellen dat het per ziekenhuis kan verschillen.

Login of registreer om te reageren
19-09-2014 om 16:44 uur

Mijn longoperatie is gedaan in het UZA in Edegem (België)  Ik heb 3 weken in  het ziekenhuis verbleven met heel wat complicaties, maar op de afdeling waar ik lag kwamen de longartsen elke dag 2 tot 3 keer langs, ook in het weekend.

Login of registreer om te reageren
19-09-2014 om 23:31 uur

Het zullen misschien ook meer de dingen in tweede lijn zijn die in het weekend uitgesteld worden of langer duren zoals scans, labonderzoeken, andere onderzoeken etc dan echt de zorg door artsen en verpleegkundigen.

Login of registreer om te reageren
20-09-2014 om 11:47 uur
Reactie op Daantje

Het zullen misschien ook meer de dingen in tweede lijn zijn die in het weekend uitgesteld worden of langer duren zoals scans, labonderzoeken, andere onderzoeken etc dan echt de zorg door artsen en verpleegkundigen.

Weet t niet hoor........... Heb int Amphia in Breda gewerkt en daar deden ze als het nodig was in het weekeinde ook onderzoeken, zeker lab zowel algemeen als bv bloedkweek bij hoge koorts enzo. Naja, zal idd wel per ziekenhuis verschillen.

Login of registreer om te reageren
20-09-2014 om 21:34 uur

Ik ben op een maandag geopereerd in Leuven , linkerlong , wel hartfibrilaties gehad , maar goed herstel. Van tevoren is me alles uitgetekend op papier door de chirurg , die is me na de operatie nog  regelmatig komen opzoeken , alle dagen foto's van de longen en ook elke dag kwam de dokter langs . Ik ben een week in het ziekenhuis geweest . Lijkt me ook dat in het weekend de bezetting van personeel minder is .

Login of registreer om te reageren