september 2014 - Een nieuw huis. Waar let je op?

01-09-2014 om 13:34 uur

Een nieuw huis. Waar let je op?

Als longpatient ben je vaak gevoelig voor prikkels en andere factoren vanuit je omgeving. Bij het kopen of huren van een huis is het verstandig hier rekening mee te houden.  
Zo kun je gezondheidsklachten krijgen door vocht in de woning. In een vochtig huis heb je namelijk meer last van huisstofmijt en schimmels. Ook kan vocht ervoor zorgen dat chemische stoffen zoals formaldehyde uit bouwmaterialen vrijkomen. Kijk daarnaast ook goed naar de ligging van het huis: welke beplanting groeit er in de omgeving, ligt het huis in de buurt van een drukke straat, etc. Factoren waar je rekening mee kunt houden.

Enkele tips:
• Let op of er goede ventilatiemogelijkheden zijn (roosters, ventilatiesysteem) en wat voor verwarmingssysteem er in de woning zit.
• Wees alert op hoe het huis ligt ten opzichte van drukke wegen.
• Kijk eens op de site van de plaatselijke GGD. Hier tref je vaak veel informatie aan over milieu en gezondheid.
• Ga op verschillende tijden kijken in en om het huis dat je wilt kopen of huren (gebruik open haarden, verkeersdrukte).

Waar zijn jullie al eens tegen aangelopen? Hebben jullie nog tips waar op te letten?

Login of registreer om te reageren
01-09-2014 om 15:29 uur

Ik ben met m'n vriend een beetje passief aan het oriënteren op een ander huis en dingen waar ik nu op let:
- geen huis/appartement/bovenwoning met heel veel trappen. Eén trap is voor mij max want je moet wel al je spullen en boodschappen omhoog sjouwen, ook als je niet fit bent. Dat zou voor mij toch een drempel zijn om even naar buiten te gaan en dat is juist zo belangrijk. Ik heb nu een benedenwoning zonder trap en dat is best ideaal.
- ik zou bij voorkeur een huis zoeken met een badkamer met raam, niet meer inpandig
- ruimte voor een droger of een wasruimte zodat je was niet te drogen hangt in de woon- of slaapkamer met al dat vocht.

Login of registreer om te reageren
05-09-2014 om 17:12 uur

Zelf reageer ik ook erg op schone en dus ook op vuile lucht... Dat is misschien ook iets om naar te kijken wanneer je verhuist.
Ik zou daarom nooit middenin de stad gaan wonen. Aan de rand zou nog een optie zijn, de vuiligheid is daar minder geconcentreerd, maar toch zweeft het ook daar overheen.
Een dorp is qua lucht vaak idealer.
Als je graag de winkels/ov/etc in de buurt wil hebben, zou je kunnen overwegen om een middenweg te nemen... en groter dorp met de voorzieningen van de stad, maar zonder de geconcentreerde luchtvervuiling.

Login of registreer om te reageren
05-09-2014 om 17:52 uur

Wel (redelijk) nieuwbouw, maar niet volgens de nieuwste bouwbesluiten. Die huizen worden te benauwd.

Voor ons was de keuze: in een dorp, maar wel met openbaar vervoer in de buurt (2 minuten lopen), winkels (3 minuten lopen). Prettige bijkomstigheid: geen doorgaande wegen: heerlijk rustig en relatief schone lucht.

Inderdaad badkamer met raam.

Login of registreer om te reageren