New York

02-08-2014 om 21:46 uur

In het najaar ga ik waarschijnlijk een midweek naar New York, super gaaf maar ook wel spannend want wat vinden mijn longen van zo'n grote stad? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Hoe zit het met vliegen naar de USA en medicijnen meenemen? Gelden daarvoor andere regels dan binnen de Schengenlanden? Moet je nog ergens rekening mee houden bij een lange vlucht? Ik heb wel gevlogen maar nooit langer dan 4-5 uur. Hoe doe je dat met medicijnen en tijdverschil? En voor de mensen die er geweest zijn, hebben jullie nog tips?

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 22:19 uur

Oh wat gaaf Daantje. Super leuk New York!
Wat betreft de vuilgiheid, Rotterdam staat ergens in de top 10 van meest vuile steden ter wereld qua fijnstof ed... New York kwam in die top niet voor. Wel een andere stad in Amerika, weet niet meer welke maar in ieder geval niet New York. Dus als je Rotterdam gewend bent, dan is New York (qua fijnstof in ieder geval) niet nadelig voor je.

Wat betreft medicatie/reizen naar de USA weet ik zo uit mijn hoofd niet. Wil het gerust voor je opzoeken, maar dat heb je zelf wellicht ook al gedaan dus dan kom ik met info aanzetten waar je niets aan hebt. ;)
Ik zou daarover even specifiek bij het reisbureau navraag doen. Zijn kunnen het heel precies voor je informeren (bij mij doen ze dat in ieder geval altijd heel precies). Dus wat betreft het reizen/medicatie, zou ik je adviseren om bij het reisbureau langs te gaan en vragen of ze dat goed uit kunnen vragen voor je.

Wat betreft ervaring met vliegreizen langer dan 5 uur.. Daar heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je helaas alleen de standaard tips voor geven (maar die weet je zelf ook wellicht) maar geen eigen ervaringen.

Heel veel plezier met alle voorpret, echt super leuk New York!

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 22:40 uur

Ik boek niet via een reisbureau dus daar heb ik geen hulp van. Moet het echt zelf uitzoeken al overweeg ik wel om de longverpleegkundige om hulp te vragen als ik er zelf niet uitkom. Voor die tijd heb ik ook nog een afspraak bij de longarts.

Fijn dat New York niet viezer is dan Rotterdam. Vond ook al ergens dat de Benelux slechter is dus daar hoef ik me dan niet onnodig veel zorgen over te maken. Qua medicatie ga ik het nog wel even opzoeken, heb gelukkig ook nog tijd. Alle tips zijn welkom, ook standaardtips, misschien zit er net nog iets tussen wat ik niet weet :)

Login of registreer om te reageren
02-08-2014 om 22:54 uur
Reactie op Daantje

Ik boek niet via een reisbureau dus daar heb ik geen hulp van. Moet het echt zelf uitzoeken al overweeg ik wel om de longverpleegkundige om hulp te vragen als ik er zelf niet uitkom.

Idd slim. Informatie hierover is wel precies terug te vinden op internet. Maar het is wel een goed idee om het ook met de LVK te bespreken, misschien heeft zij nog tips. Niet alleen vanuit haar eigen kennis maar misschien ook nog vanuit andere mensen die bij haar komen en een vliegreis naar de USA hebben gehad.

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 08:58 uur

Ik zou het met je lvk of je longarts overleggen, juist omdat je astma niet stabiel is.
Bij mij adviseren ze bv om de medicatie te verdubbelen bij een reis, maar dat is bij jou niet mogelijk.

Login of registreer om te reageren
03-08-2014 om 20:57 uur

Ik heb ondanks al mijn gezondheidsproblemen al regelmatig verre reizen gemaakt.
NY staat heel hoog op mijn lijstje maar nog nooit geweest.
Ben er wel keer overgestapt dus qua USA regels weet ik wel wat.
Op zich is het niet heel anders dan binnen Europa en je moet alleen een verklaring hebben als je "verboden" middelen gebruikt. Dit zijn met name medicatie die onder de Opiumwet vallen zoals antidepressiva, morfine etc.. Dat moet jezelf dus even checken en is wel goed op internet te vinden die lijst.
Mijn medicatie viel toentertijd daar niet onder en heb dus niets aangemeld etc..
Ik had mijn vernevelapparaat in handbagage en daar keken ze wel even extra naar maar verder geen problemen.
Qua vloeistof moet je even kijken naar de huidige regelgeving maar vaak kun je wel een deel medicatie meenemen zoals pufjes of vernevelvloeistof.
Ze zijn wel streng bij de douane en beetje angstaanjagend, haha.. gewoon lief blijven lachen en doen wat ze zeggen en ze zullen je niets doen ;)

Lang vliegen heb ik eigenlijk niet meer last van mijn longen dan met een korte vlucht.
Het is wel een droge lucht dus daar moet je rekening meehouden.
Vernevelapparaat mee in handbagage en ik kom de vlucht wel door.
Genoeg drinken! Neusspray! Lippenbalsem!

Met tijdverschil doe ik beetje op gevoel medicatie nemen maar heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan en dat ging gewoon automatisch. Je zit al snel in het ritme van het leven daar en daarop neem je dan ook je medicatie in. Wel kan ik lichamelijk erg slecht tegen tijdverschil en ben daar soms behoorlijk ziek van maar dat is persoonlijk en ik kan daar ook niet veel aan doen.

Login of registreer om te reageren
21-09-2014 om 15:52 uur

Even een vraag voor mensen die ooit met astma-medicatie naar de VS gevolgen zijn. Als je medicatie meeneemt die niet onder de dopingwet valt (dus geen slaapmiddelen, ritalin, etc maar de gebruikelijke astmamedicatie en antibiotica/prednisolon) moet je dit dan ook aangeven bij de douane als je de VS binnenkomt of hoeft dat niet? Dat is me niet helemaal duidelijk namelijk.

Login of registreer om te reageren
21-09-2014 om 19:27 uur

Daantje ik dacht dat je van je huisarts een briefje moest vragen met de medicatie die je miet nemen en eventuele noodmedicatie (als die in de handbagage gaan toch)

Login of registreer om te reageren
21-09-2014 om 20:29 uur

Ik ben meerdere keren met puffers naar de VS gevlogen (Symbicort, Atrovent en Ventolin) en nooit problemen gehad. Iedereen daar kent die meds want ze komen de hele dag op de t.v. commercials  ;)
Vlgs mij heb ik wel een medicijnpaspoort meegenomen, en ze in het vloeistoffen zakje gedaan en kon ik zo doorlopen.

Op lange vluchten is het misschien een idee om bij het boeken te kijken naar het type toestel.
De dreamliner heeft een minder droge lucht aan boord en een systeem voor vaker verversing van de lucht.

In NYC heb ik persoonlijk geen problemen gehad met smog, vervuilende auto's mogen de stad niet in en Central Park is echt enorm groot.
Roken mag je echt vrijwel nergens in de states, dus wat dat betreft zit je echt prima daar.

Veel plezier met plannen, NYC is super!

Login of registreer om te reageren
22-09-2014 om 18:32 uur

Wat een goede berichten, Aruba, dankjewel!

Dan doe ik gewoon wat ik hier in Europa ook doe. De aerosols en de neusspray in het vloeistoffenzakje en de rest in een toilettas met medicijnpaspoort in m'n handbagage.

Mijn vlucht heb ik helaas al geboekt dus kan daar geen rekening meer mee houden qua vliegtuig maar ik vind het wel een hele goede tip om in de toekomst rekening mee te houden! Denk dat ik ook maar weer zoutspray meeneem om m'n neus te kunnen sprayen als het zo droog is tijdens de vlucht.

Had al meer gehoord dat Amerika/NYC qua roken en luchtkwaliteit best prima is dus dat is fijn :)

Nu nog eens bedenken hoe ik m'n stedentrip het best ga vormgeven nu ik zo weinig energie heb. M'n vriend heeft al een soort planning gemaakt met verwachte duur dat we voor iets nodig hebben en ik heb al gezegd dat hele stukken lopen geen optie is en ook niet om 20 dingen op een dag te doen. Hoop dat het goedkomt. M'n teamleider zei van de week ook al 'ja, we moeten nog maar even zien of dat doorgaat' :? Ik heb alles al geboekt en m'n vriend ook en hij kan niet eens in het hotel zonder mij dus hoop dat het niet al te lastig wordt.

Login of registreer om te reageren
24-09-2014 om 22:33 uur

Nog een vraagje: hoelang moet je ongeveer rekenen van dat het vliegtuig geland is en je door de douane heen bent met je koffers? Ik heb een shuttle bus geregeld die me vlakbij het hotel afzet, scheelt me een hoop gedoe en energie met OV en overstappen en veel geld vergeleken met een taxi maar wil een beetje weten hoelang ik ongeveer bezig ben.

En een meer ontopic (longforum) vraag: hoe kan ik een stedentrip het best indelen als je weinig energie hebt? We hebben gelukkig een hotel in de buurt van alle bezienswaardigheden dus weinig reistijd en kunnen eventueel tussendoor daar ff heen. Verder plannen we niet teveel op een dag maar juist wel dingen die dicht bij elkaar zijn en probeer ik rustige dagen en drukkere dagen af te wisselen. Nog meer tips?

Login of registreer om te reageren