COPD en longkanker

30-05-2014 om 22:50 uur

Hallo

Sta voor een dilemma, heb copd en sinds zeven weken weet ik ook dat ik een kwaadaardige tumor in mijn long heb.
Bij verder gezonde mensen zou het geen probleem zijn,dan zouden ze opereren omdat het nog zo klein is, maar ik ben een twijfelgeval, in verband met mijn copd. Ik zit op de randje van opereren, het zou kunnen maar lever dan ook weer longinhoud in, ook kan ik kiezen voor bestralingen, maar ook hier lever ik inhoud in.
De dokters weten het niet, en ik ook niet.
Misschien iemand die dit ook heeft moeten doorstaan?

Yolanda

Login of registreer om te reageren
31-05-2014 om 05:07 uur

Hallo Jolanda,

Bij mij was hetzelfde in 2012, toen men een longtumor vond.
Had toen nog 27% longfunctie en opereren was geen optie, dus bestraald.
De tumor is inmiddels geheel verdwenen, maar kreeg in 2013 een nieuwe, die is ook weer bestraald.
Na de eerste bestraling ben ik in longfunctie niet achteruit gegaan, na de 2de wel, longfunctie is nu 23%.
Vorige maand voor de 3de keer een longtumor ontdekt en inmiddels afgelopen maandag voor de laatste keer weer bestraald.
Is nu afwachten wat het met de longfunctie gaat doen, vermoeden is wel iets, maar hoop niet te veel.
Deel van de long wegnemen is definitief en geeft denk ik meer verlies van longfunctie dan bestralen.

m.vr.gr.
Ton

Login of registreer om te reageren
31-05-2014 om 09:08 uur

Hallo Yolande en TonGr,

Ik leef met jullie mee...juliie schrijven doen me ook nadenken.
Spijtig genoeg heb ik ook copd g2
Gelukkig is er in mijn stadium niets te zien,ik ben juist bij de longarts geweest en heb momenteel nog 63%
longfunktie...wel een verbetering met 2% sinds januari.

Groetjes,

Login of registreer om te reageren
31-05-2014 om 09:49 uur

Hallo Ton

Bedankt voor u reactie.
Vindt de keuze die ik moet maken heel erg moeilijk, maar na het lezen van u verhaal, neig ik toch naar bestralen, wat u ook aan geeft, een stuk van de long wegnemen is definitief.
Ik heb momenteel een long inhoud van 41%, bij u vergeleken nog best veel, maar vindt dat iedere % telt bij deze rotziekte.
Vindt het ook heel erg dat de tumor bij u steeds terugkomt, en hoop voor u dat u longfunctie niet teveel verloren heeft na u laatste bestralingen, en wens u heel veel sterkte.

met vriendelijk groet Yolanda

Login of registreer om te reageren
26-05-2018 om 13:04 uur

Hallo allemaal,ik ben Karenina en laat ik nu juist met een vraag zitten die over dit onderwerp gaat.Sinds febr.2017 leef ik dag en nacht aan de zuurstof,,,,,,,,,,,maar al met al gaat het best redelijk.Ik heb tot nu toe geen last van ontstekingen.Donderdag vroeg de Longarts,,ik was daar voor de 4 maandelijkse controle mij of ik een longfoto wilde maken om te controleren of ik eventueel ook longkanker erbij had gekregen en of ik dat wilde weten.Groot dilemma zoals je begrijpt.Ik heb ja gezegd omdat ik altijd alles wil weten en begrijpen.Maar nu achteraf denk ik waarom weten?Ik heb volgens mij geen enkele aanwijzing.Ik hoest niet,ik voel niets.Hij zei dat als het zo was, er misschien alleen nog bestraald zou kunnen worden.Ik ben uittbehandeld voor Longemfyseem en vecht er voor om zoveel mogenlijk uit het leven te halen.Sinds 10 jaar een vernauwing in mijn rug en een hernia als gevolg van een sinds 10 jaar geleden begonnen scoliose.Zonder echt een reden voor dat onderzoek mezelf bloot stellen om in de stress te raken bij ieder pijntje.Alleen omdat het zou kunnen en zo ja,dan geen fatsoenlijke behandeling.Wat ik heel graag zou willen weten,wat was bij jullie de reden om het onderzoek naar eventueel longkanker te gaan doen.
Ik hoop op wat wijze ideen.Alvast vriendelijk bedankt voor de eventuele moeite.
Met een vriendelijke groet van Karenina

Login of registreer om te reageren
02-06-2018 om 13:06 uur

Dag Karenina,
Je zegt dat je altijd alles wil weten en begrijpen: dus dit (of je longkanker hebt) ook lijkt me!
Mede daarom stel je hier natuurlijk ook je vraag of je een longfoto zal laten maken.
Zou het zeker laten doen !
Maak jezelf niks wijs: je longinhoud gaat toch wel achteruit maar met een tumor nog veel meer.
Stress heb je nu ook (vanwege de vraag van de longarts).
Als je geen tumor hebt (die kans is groot) hoef je nergens meer druk over te maken.
Als je wel 'n tumor hebt kan die heel goed behandeld worden omdat je dan nog in een heeel vroeg stadium bent, je hebt immers helemaal geen klachten.
Een zus van mij heeft overigens ook COPD en een tumor, is bestraald en de tumor lijkt weg.
Succes met de beslissing! Of heb je die inmiddels al genomen ?
Groet, Amatia

Login of registreer om te reageren
12-02-2021 om 13:08 uur

Hallo,

Mag ik vragen wat jullie leeftijden zijn? Mijn vader is bijna 87 en had vorig jaar 20% van zijn longcapaciteit en ondertussen nog minder. Nu zijn er zwaadaardige bolletjes op de CT scan bij hem ontdekt. Ze zeggen dat hij waarschijnlijk nog wat maanden tot een jaar te leven heeft en niets voor hem kunnen doen. Nou vraag ik me af of hij niet wel bestraald kan worden of ze iets anders voor hem kunnen doen. Ik heb het gevoel dat ze het opgeven omdat hij al oud is. Hij heeft een aantal jaren geleden een hartinfarct gehad en stents gekregen maar verder is hij nog heel sterk. Zeg eens eerlijk Wat vinden jullie?

Evelien

Login of registreer om te reageren
18-03-2021 om 20:57 uur
Reactie op Guido 123

Hallo Yolande en TonGr,

Ik leef met jullie mee...juliie schrijven doen me ook nadenken.
Spijtig genoeg heb ik ook copd g2
Gelukkig is er in mijn stadium niets te zien,ik ben juist bij de longarts geweest en heb momenteel nog 63%
longfunktie...wel een verbetering met 2% sinds januari.

Groetjes,

Hallo mensen ik ben nieuw en weet nog niet precies hoe het werkt ,
Wat ik wel weet is dat ik copd cold 3 heb sinds 2020 en het heel moeilijk vind om het te accepteren herkennen jullie dat ook .
Iloontje

Login of registreer om te reageren
18-03-2021 om 20:58 uur

Ik heb 51% longinhoud en heb 29 maart longfunctie.

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 19:01 uur
Reactie op TonGr

Hallo Jolanda,

Bij mij was hetzelfde in 2012, toen men een longtumor vond.
Had toen nog 27% longfunctie en opereren was geen optie, dus bestraald.
De tumor is inmiddels geheel verdwenen, maar kreeg in 2013 een nieuwe, die is ook weer bestraald.
Na de eerste bestraling ben ik in longfunctie niet achteruit gegaan, na de 2de wel, longfunctie is nu 23%.
Vorige maand voor de 3de keer een longtumor ontdekt en inmiddels afgelopen maandag voor de laatste keer weer bestraald.
Is nu afwachten wat het met de longfunctie gaat doen, vermoeden is wel iets, maar hoop niet te veel.
Deel van de long wegnemen is definitief en geeft denk ik meer verlies van longfunctie dan bestralen.

m.vr.gr.
Ton

Pfff men, ik wens je heel veel sterkte en kracht toe,wat ben jij sterk zeg! Hou vol! Groetjes Richard uit CuraƧao

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 19:22 uur

Als ik hier lees dat iemand met een lage longcap. 27% zich laat bestralen neig ik nu ook om dat te doen. Dit zou dan zijn tesamen met chemo. Ik weet niet of dat bij het verhaal hierboven ook het geval was.

Ik heb copd3 en was/ ben regelmatig onder controle. Niks aan de hand en plotsklaps 2 behoorlijke plekken longkanker. Links en rechts voel ik dat men mij deze weg afraadt. Het jammere is dat er een kans was dat er iets gevonden zou zijn dat men specifiek zou kunnen behandelen maar dat bleek niet het geval.
Ook vertelde men mij dat er pillen zijn (kuur?) maar die mag pas gegeven worden naar 2 x een bestraling met chemo. Dat betekent 2x 3 weken en de tijd om alles te evalueren dus ca 8 weken. Slaat het niet aan krijg ik de pillen wel!?! maar ben dan ca 8 weken verder achteruit gegaan. E.e.a. zou niet mogen van de verzekeraars / is afspraak.

Over een paar dagen overleg met mijn huisarts mede op voorstel van mijn longarts.
Tot dan dubben. `Maar om doorziek te worden (kan ook minder ziek worden) en dan moeten overgaan op andere methode (palliatieve zorg) omdat het niet aanslaat is ook iets om over na te denken.
Afijn daar heb ik dan nog een paar dagen voor.

Login of registreer om te reageren