Het Longforum

19-05-2014 om 23:08 uur Gesloten

Gezien de onrust de laatste tijd op het forum hierbij hoe wij als crew het zien.

Wij zijn er als forum als online 'ontmoetingsplaats' voor mensen met een longziekte. Hierbij richt het forum zich op lotgenotencontact. Dit laat zich zien in het vinden van begrip door lotgenoten maar ook het uitwisselen van ervaringen. Ook de interviews en blogs geven een kijkje in het leven van een lotgenoot. Daarnaast hebben we de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan zowel een longarts of de Longfondsadvieslijn.

Om ook wat 'ontspanning' te bieden is er de mogelijkheid om mee te kletsen in een slowchat of een spelletje te spelen.

Op het forum is de crew ervoor om het zo goed mogelijk te laten lopen. Wij zijn echter geen politieagenten en willen het liefst ook niet zo optreden. Helaas merken wij dat dit wel steeds meer van ons gevraagd wordt.

Wat vinden wij niet leuk:
- het niet respecteren van elkaar en elkaars mening. En dit vooral zo duidelijk mogelijk laten merken in je post. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar hou het netjes.
- het vragen om slotjes of bans aan de crew. Dit is niet nodig en laat ook niet het respect zien dat wij wensen. Wij zijn prima in staat om zowel een slotje of ban uit te delen als wij dat nodig vinden.
- regelmatig aankondigen dat het forum niets is en dat je weggaat. Ook dit weer het liefst zo duidelijk mogelijk. Mocht je je niet welkom voelen kan je dit melden aan de crew of bespreekbaar maken. Het herhaaldelijk dreigen met vertrekken helpt daar echter niet bij.
- helaas zijn er nog steeds mensen verslaafd aan roken. Dit is ook echte een verslaving en moeilijk om zomaar even los te laten. De meeste mensen weten maar al te goed dat het beter voor hun gezondheid is om te stoppen met roken. Het is dan ook niet nodig om hierover te blijven klagen tegen die persoon, zeker niet als het al meer dan eens gezegd is. Wat ons betreft is dampen een manier om van het roken af te komen (en hopelijk geen vervanging van de sigaret). De e-sigaret is daarom een onderwerp dat op dit forum besproken moet kunnen worden. Blijf dus beleefd tegen mensen die hier ervaringen over dampen willen uitwisselen. Aan de andere kant is het puur promoten van het dampen op dit forum niet nodig, dit wordt door veel mensen als opdringerig en ongepast ervaren.

Wat wij vooral willen is het forum een een open forum te houden voor iedereen die hier komen wil. Dit in een goede sfeer. Er zullen altijd standpunten blijven van mede forumgebruikers die je niet deelt. Dit hoort bij een forum en hier kunnen wij ook niets aan doen. Denk er dan ook goed over na hoe vaak je dezelfde discussie voeren wil. Het staat je ook vrij om ergens niet op te reageren of iets niet te lezen.

Daarnaast willen wij jullie verzoeken klachten over het forum zoveel mogelijk in dit topic te zetten. En hier niet diverse andere topics voor te gebruiken.

De reacties zijn gesloten.
19-05-2014 om 23:08 uur

Dit topic vervangt de topics die ik zaterdag gesloten heb. Deze blijven dicht.

19-05-2014 om 23:14 uur

Dank je wel,voor deze uitleg! Groetjes en veel succes, Jolien

20-05-2014 om 06:12 uur

Het is wel duidelijk Stardust.

Schijnt dat zich een en ander heeft afgespeeld op het forum en dat berichten verwijderd zijn tijdens mijn afwezigheid. Vervelend dat berichten verwijderd zijn en dat er diverse leden nu niet meer komen. Krijg daar toch een vreemde smaak van in mijn mond!!

20-05-2014 om 18:38 uur
Reactie op Marcus

Schijnt dat zich een en ander heeft afgespeeld op het forum en dat berichten verwijderd zijn tijdens mijn afwezigheid. Vervelend dat berichten verwijderd zijn en dat er diverse leden nu niet meer komen. Krijg daar toch een vreemde smaak van in mijn mond!!

Wij vinden het ook heel jammer dat er mensen zijn die willen vertrekken. Daarom proberen we op deze manier ook te helpen om de sfeer op het forum te verbeteren.
Het lijkt mij alleen erg onwaarschijnlijk dat er leden zijn die niet meer op het forum komen omdat hun berichten zijn weggegooid. Wij hebben uit de discussies van de afgelopen tijd namelijk geen berichten verwijderd.

20-05-2014 om 11:15 uur

Het lijkt mij goed dat jullie een aanzet hebben gegeven van hoe jullie het forum zien en wat jullie verwachten van de leden.

Toch een opmerking over de volgende zin:

Reactie op Stardust
Wat ons betreft is dampen een manier om van het roken af te komen (en hopelijk geen vervanging van de sigaret). De e-sigaret is daarom een onderwerp dat op dit forum besproken moet kunnen worden.

Ik vraag me af of dit ook door de longartsen van het forum zo gezien wordt. Uit 2 antwoorden van longartsen over de E-sigaret maak ik op dat zij dit niet zien als een manier om te stoppen met roken, gezien het ontbreken van een echte gedragsverandering.

20-05-2014 om 12:12 uur

@ Stardust: bedankt voor de heldere info. Goed om dat af en toe weer even op een rijtje te hebben. Dank voor t werk dat jullie als crew verrichten voor t forum!!

20-05-2014 om 19:24 uur

@ Solstice, bedankt voor je post. Maar kreeg het gevoel dat berichten verwijderd waren, dus vandaar.

Korte overdenking van het realisme is:

Een forum is een hele diverse populatie van mensen, met hele verschillende achtergronden, opleidingen, werk en levens ervaringen. Met de leden van het forum loop je een tijdje op, met de ene langer dan met de ander. Met de ene kan je het virtueel beter vinden dan met de ander. Met sommigen heb je meer dan met anderen, met elkaar deel je wat en zijn er misschien momenten van steun.

Vaak geldt voor een forum dat in real life je elkaar niet uitgekozen zou hebben of met elkaar een vriendschap zou hebben ontwikkeld. Voor de ene is het een voordeel voor de ander een nadeel, je mist altijd een groot stuk van de communicatie namelijk het non verbale. Natuurlijk kies je een forum om redenen die met jezelf te maken hebben en kan het een vorm van ontspanning maar kan daarnaast ook een bron van "spanning" en misschien zelfs wel een bron van stress zijn.

Voor iedereen geldt in ieder geval, zover je elkaar in real life niet kent, je weet nooit wie er achter een nick name zit of wat de achtergrond van de ander is. Ook kan er een afscheidsmoment zijn om welke reden dan ook. Wat zo een afscheidsmoment met je doet zal voor ieder mens weer anders zijn maar ook de reden.

Denk dat elk forumlid dat uit het forum haalt wat die wil en nodig heeft en dat het in een behoefte voorziet en dit zal ook heel divers zijn. Voor elk lid zal er een balans zijn naar mijn idee tussen real en virtueel.

20-05-2014 om 21:04 uur

Ik ben het helemaal eens met jullie visie crew! Het is aan ons om ons volwassen te gedragen met respect voor iedereen. Ik hoop dat de rust snel terugkeert op het forum!

21-05-2014 om 07:40 uur

@ stardust dank je!
Inderdaad goed om dit zo af en toe weer even helder op het netvlies te krijgen.
Crew dank je voor al het werk dat jullie voor het forum verrichten!

21-05-2014 om 11:47 uur

Hoe kan het, na uitwerking van dit stuk, dat er nog steeds mensen zijn die zich hier niet aan houden en dan bedoel ik het puntje RESPECT? Kennelijk is dit voor een enkeling moeilijk te bevatten.