Onderzoek e-sigaret en astma

08-05-2014 om 22:11 uur

Een zeer belangrijke studie is vandaag gepubliceerd in het International Journal of Environmental Research and Public Health. Onder leiding van Professor Riccardo Polosa hebben wetenschappers van de Universiteit van Catania onderzoek gedaan naar de veranderingen in de luchtwegen van rokende astmapatiënten. Zij vergeleken onder 18 patiënten de objectieve meetresultaten als ook de subjectieve gegevens vóór en na het overschakelen van tabak sigaretten naar elektronische sigaretten.

De studie toonde uit spirometrische gegevens een aanzienlijke verbetering van de ademhalingsfunctie. Bewijzen van verbetering werden ook gevonden bij zogenaamde dual gebruikers, die door het gebruik van de e-sigaret niet volledig met roken zijn gestopt maar wel aanzienlijk minder sigaretten consumeerden. Aan de hand van een gevalideerde vragenlijst meldden de patiënten zelf persoonlijke verbeteringen in hun gezondheidstoestand.

Deze studie, hoewel retrospectief, levert het eerste klinisch bewijs op dat elektrisch dampen een positieve uitwerking heeft op de gezondheid van astmapatiënten die een probleem hebben met het stoppen met roken. Meer studies zijn uiteraard nodig om de rol van elektronische sigaretten als schade beperkend hulpmiddel bij COPD patiënten beter te definiëren.

Publicatie onderzoek: Effect of Smoking Abstinence and Reduction in Asthmatic Smokers Switching to Electronic Cigarettes: Evidence for Harm Reversal

Login of registreer om te reageren
09-05-2014 om 16:30 uur

Volgens mij is er voor zo'n conclusie geen studie nodig... :)

Login of registreer om te reageren
09-05-2014 om 20:58 uur

Astmapatiënten die roken, kan ik al niet serieus nemen in hun astma. Laat staan astmapatiënten die overgaan op de E-sigaret en daarmee nog steeds schadelijke stoffen in hun longen blijven inhaleren.

Login of registreer om te reageren
09-05-2014 om 22:35 uur

Vind het een beetje naar dat er weer zo een topic komt en dan over rokende astma patiënten.
Misschien omdat u outsider bent, maar mensen met astma hebben antipathie tegen als wat geurt en dampt. Zij worden daar heel ziek van!! Begrijp dat dan eens!!
Ga hier ook verder niet meer over praten, gebruik mijn weinige energie liever voor andere dingen.

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 02:30 uur
Reactie op Milly

Vind het een beetje naar dat er weer zo een topic komt en dan over rokende astma patiënten.
Misschien omdat u outsider bent, maar mensen met astma hebben antipathie tegen als wat geurt en dampt. Zij worden daar heel ziek van!! Begrijp dat dan eens!

Verhoudingsgewijs roken echter meer COPD-patiënten dan mensen zonder COPD. Door bij rokende COPD-patiënten in kaart te brengen welke factoren een rol spelen bij het besluit (niet) te stoppen met roken, kan mogelijk een meer op maat gemaakt stop-roken programma voor rokende COPD-patiënten worden ontwikkeld.

Stoppen met roken is voor iemand met de longaandoening COPD de belangrijkste vorm van behandeling die het voortschrijden van deze ongeneeslijke longaandoening kan verminderen. Ook vermindert roken de klachten bij COPD. Desondanks roken veel COPD-patiënten stug door. Verhoudingsgewijs roken er zelfs meer mensen mèt COPD dan mensen zonder COPD.

Bron: Longfonds.

Milly, ik ben geen outsider. Mijn vader was een COPD patiënt en is aan de gevolgen van roken op 63 jarige leeftijd overleden. Ook ik heb 40 jaar gerookt, het feit dat ik daar nu meer dan een half jaar mee ben gestopt wil nog niet zeggen dat ik niet aan de gevolgen daarvan zal overlijden.

Er zijn nu eenmaal heel veel COPD, (dus ook astmapatiënten) die roken. Ook onder de leden van dit forum zullen daarom veel rokende COPD patiënten aanwezig zijn. Het heeft geen enkele zin om ons hoofd voor deze realiteit in het zand te steken en net te doen alsof deze groep niet bestaat.

Ook deze patiënten hebben recht op eerlijke informatie over nieuwe ontwikkelingen in de strijd tegen roken, dus ik begrijp niet waarom er door sommige mensen zo afwijzend wordt gereageerd op informatie over onderzoeken waarvan de uitkomsten in het belang zijn voor mensen, met of zonder COPD, die niet kunnen stoppen met roken.

En ja, de e-sigaret is sinds een paar jaar de meest belangrijke en meest veelbelovende ontwikkeling in de strijd tegen roken, en daarom is het niet meer dan terecht en noodzakelijk dat rokende COPD patiënten hierover correct en naar waarheid worden geinformeerd, en hen deze (voor hen mogelijk levensreddende) nieuwe kennis en inzichten niet wordt onthouden.

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 08:45 uur

Copd patienten zijn niet altijd astma patienten. Astma en copd zijn 2 totaal verschillende ziektes.
Je noemt het onderwerp dampen en astma. En dat astma patiënten gebaat zijn bij dampen.
Ik ben zelf ernstig astma patiënt.  Ik wordt spaans benauwd van dampers en rokers.
De astma patiënt heeft hyperreactieve longen, de meeste copd patiënten niet.
Copd is een ziekte gerelateerd aan roken, astma is vaak gerelateerd aan allergie.
Bij copd zijn de longblaasjes verrot agv roken, bij astma zijn ze intact.

Het citaat wat je aanhaalt van Milly gaat over astma, waar het begintopic schijnbaar overgaat.
Het citaat waar je mee terugkomt van het longfonds over copd. Dit slaat kant nog wal. Leer je eerst in deze 2 verschillende ziektes verdiepen.

Nogmaals de astma patiënt met zijn hyperreactieve longen, daar is roken funest voor. Die steekt door een astma aanval letterlijk de dievenmoord.

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 08:59 uur

Logisch dat er meer mensen met COPD roken dan gezonde personen want COPD komt in de meeste gevallen door roken.

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 09:37 uur

Op zich zijn het zeker twee verschillende aandoeningen maar er zijn vele patiënten die beide hebben, zoals ik en al heel mijn leven astma / copd heb. Ook zijn er vele COPD patiënten met prikkelbare longen en kunnen ook COPD patiënten niet tegen luchtjes, dampen of rook. Misschien is het zelfs zo, kan het namelijk niet uitsluiten, dat COPD patiënten al een vorm van astma, long aandoening en/of al een allergie hadden en dat dit de reden is waarom ze COPD krijgen. Waarom ontwikkeld de ene wel COPD en de ander niet is een vraag die nog niet beantwoord is?

Iets wat regelmatig voorkomt is dat ook COPD patiënten weinig of geen last hebben van hun aandoening in een omgeving met zuivere lucht, net als astma patienten. Ook is Nederland met zijn dichte bevolkingsgraad en toch behoorlijk vervuilde lucht een land met erg veel COPD patiënten, maar ook astma patiënten, terwijl dit in omringende landen opvallend minder is. Naar mijn bescheiden mening is COPD sterk gerelateerd aan fijn stof en vervuiling. Het lijkt me zo dat mensen in omringende landen echt niet minder roken of dat het dan minder schadelijk zou zijn.

Zelf zou ik conclusies die hiervoor gemaakt zijn niet maken en denk dat er nog heel veel onderzoek gedaan moet worden willen we het fijne weten van de diverse oorzaken van longaandoeningen. Het lijkt me dan ook raadzaam om voorzichtiger te zijn om COPD patiënten de zwarte piet toe te spelen over hun aandoening, het lijkt er ernstig op dat het iets is wat astma patiënten graag doen. Wellicht zetten ze zich graag af tegen COPD patiënten om zich beter te voelen of vanuit een andere onbekende reden!!  

Duidelijk is wel dat roken niet gezond is, helaas zijn er vele ongezonde gewoontes en aspecten in het leven. De ene heeft vreet buien, de ander eet weer veel producten met E nummers. De ander drinkt gewoon alcohol terwijl ze zwanger is.

Hier op het longforum hebben we allemaal één ding gemeen, we zijn allemaal longpatiënten met een longaandoening in welke mate dan ook met heel verschillende oorzaken en vormen!!!

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 12:21 uur

Zoals ook al eerder door anderen gezegd: mensen die roken (of dat nu gewoon of esigaret is) nemen hun ziekte totaal niet serieus. Mensen die zeggen dat ze niet kunnen stoppen nemen hun ziekte totaal niet serieus.

Pure flauwekul dat je niet zou kunnen stoppen.

Val mij niet lastig met die vieze lucht, of dat nu van een sigaret of van een esigaret is. Hoepel op met die troep.

Login of registreer om te reageren
11-05-2014 om 03:08 uur
Reactie op horta

Val mij niet lastig met die vieze lucht, of dat nu van een sigaret of van een esigaret is. Hoepel op met die troep.

:Y Helemaal gelijk. Het zou geweldig zijn als er over een paar jaar geen sigaret meer te vinden is in een Nederlandse winkel of tankstation. Dat is ook, voor het eerst in de geschiedenis, realiseerbaar. Maar helaas, de Staat der Nederlanden is tegen en houdt dit tegen. Onze overheid ontvangt jaarlijks 2,5 miljard aan tabaksaccijns en dat willen ze tegen elke prijs zo houden.

Op zich is het namelijk helemaal niet moeilijk om de tabak en de sigaret de wereld uit te helpen. Sigarettenfabrikanten zijn namelijk allemaal beursgenoteerde bedrijven die draaien op het geld van investeerders. Op het moment dat investeerders geen vertrouwen meer hebben in het product tabak dan investeren ze er niet meer in, eisen banken hun geld terug, gaat de industrie failliet en wordt er geen sigaret meer geproduceerd en verkocht.

Door de e-sigaret was dit bijna gebeurd. Het aantal rokers dat stopt met roken door de e-sigaret groeit namelijk met ± 300% per jaar. In 2013 is deze groep in Nederland gegroeid van 1% naar 3%. Als dat in dit tempo doorgaat, dan zijn eind dit jaar 9% rokers gestopt, en eind 2015 is dat dan 27%. Een niet omkeerbare omzetdaling van 30% in 3 jaar dat overleeft geen enkel beursgenoteerd bedrijf. Dus als de e-sigaret de kans had gekregen om met de tabaksigaret te concureren dan was voor 2016 de hele Europese tabaksindustrie failliet geweest en zou er geen sigaret meer in de winkel liggen.

Maar helaas, niet alleen de tabaksindustrie is daar op tegen, vooral ook de farmaceutische industrie die miljarden verdient aan zieke rokers en de overheden die miljarden verdienen aan tabaksverkoop vonden dat een slecht plan en zorgen er nu voor dat de e-sigaret onschadelijk wordt gemaakt. Niet onschadelijk voor de volksgezondheid, want dat is die al, maar onschadelijk voor de tabaksindustrie. Een gemiste kans van onze overheid om een einde te maken aan 22.000 Nederlandse tabaksdoden per jaar.

Login of registreer om te reageren
10-05-2014 om 13:19 uur

De reacties mogen vriendelijk blijven mensen.
Het onderzoek heeft met astma te maken en past daarom in dit subforum. Ook het afbranden van longpatiënten die roken of gerookt hebben is niet nodig.

Login of registreer om te reageren