april 2014 - energiemanagement

01-04-2014 om 09:55 uur

Energiemanagement. Een mooi woord voor iets dat vaak een heel proces is.
Je hebt een longziekte; daardoor ben je  sneller moe. Je conditie gaat achteruit en soms gaan zelfs de dagelijkse dingen zoals traplopen steeds minder goed. Hoe ga je daarmee om?

Tips:
Luister naar je lichaam, neem op tijd rust.
Als iets echt niet meer lukt, vraag op tijd hulp.
Plan één activiteit per dag.

Hoe ga jij om met de verdeling van je energie?

Login of registreer om te reageren
01-04-2014 om 16:05 uur

Wat een mooi onderwerp! Ik moet (ondanks dat ik al mijn hele leven astma heb) op het moment weer erg mijn weg vinden in deze balans... Ben benieuwd hoe anderen het doen!

Login of registreer om te reageren
01-04-2014 om 20:03 uur

Voor mij is plannen heel belangrijk. Wanneer ga ik wat doen.
En me realiseren hoe ik me voel als ik opsta en daarmee rekening houden als ik plan.

En ik was altijd van de: als ik (bijvoorbeeld) ga schoonmaken, moest direct het hele huis, zeg maar, nou, dat lukte nooit (ook al woon ik in een flat), nu werk ik veel meer in etappes. Dus iets doen en dan even zitten, uitrusten.
Ik ga tegenwoordig niet meer douchen vlak voor ik de deur uit moet. Douchen kost mij best veel inspanning en soms word ik een tikje benauwd van de stoom (douche met open deur enzo), maar omdat het zoveel inspanning kost, en daarna moet je je afdrogen, insmeren...weet ik het wat allemaal. Als ik dat doe op een moment dat ik geen haast heb (meestal 's avonds) lukt dat allemaal veel beter.

Login of registreer om te reageren
01-04-2014 om 20:41 uur

Hoe herkenbaar ! vroeger was ik zo'n stipte , het huishouden deed ik iedere week volgens schema .
Sinds ik geopereerd ben ( halve long weg omdat daar een typische carcinoid zat ) maak ik me niet meer zo druk . Ik doe het rustig aan , zet me op tijd eens neer , check wat e-mails enzo , drink een kopje koffie en zo doe ik mijn werk . Soms wel moeilijk want in je hoofd zit dat ritme van vooruit ... Plus er is niets aan mij te zien en ik wil niet lui overkomen , dus soms voel ik me wel schuldig . Het nadeel is ook nog eens dat ik wel 10 kg ben bijgekomen en ik toch al niet zo goed meer vooruit kom .

Login of registreer om te reageren
01-04-2014 om 20:50 uur

Er is hier laatst pas een topic over geweest en daarin heb ik toen al mijn tips gegeven.

Login of registreer om te reageren