Wel/geen antibiotica bij acute bronchitis

15-04-2014 om 09:57 uur

Sinds enkele dagen enorme hoestbuien, slijmvorming, taaie stukken geel slijm en soms onophoudelijk hoesten, heb 38 graden koorts gehad. Op basis hiervan heb ik mezelf de diagnose acute bronchitis gegeven.

Nu de vraag: hoe kan ik bepalen (of de huisarts) of ik wel of geen antibiotica nodig heb? Ik dacht een tijdje terug gelezen te hebben dat de huisarts een ontstekingswaarde kan bepalen (CRP-waarde) en als die verhoogd is, een antibioticum voorschrijft. Zo ging het bij mij een paar jaar geleden in Oostenrijk al. Mijn huisarts past deze werkwijze in elk geval niet toe. Zijn er andere ervaringen?

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 11:59 uur

Het ligt er oa ook aan hoe ziek je ervan bent en of je in een risicogroep valt. Iemand met een longziekte krijgt sneller antibiotica dan een gezond persoon.

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 13:19 uur
Reactie op abo

Nu de vraag: hoe kan ik bepalen (of de huisarts) of ik wel of geen antibiotica nodig heb? Ik dacht een tijdje terug gelezen te hebben dat de huisarts een ontstekingswaarde kan bepalen (CRP-waarde) en als die verhoogd is, een antibioticum voorschrijft.

Bij veel mensen gaat de temp wel tussen de 37.5 en 38 zitten wanneer ze verkouden zijn, omdat je lichaam een virus weg wilt werken. Zelf zou ik dan liever nog geen AB willen omdat dit niet alleen de rest van je lichaam ook aanvalt, maar je daarna ook weer kwetsbaarder bent voor een volgende infectie. Zelf bel ik de HA wanneer de temp boven de 38.5 raakt en het richting bacteriële infectie lijkt te gaan.

CRP-waarde laten prikken is idd een optie die bij mij ook wel eens is gedaan! Het is idd geen heel gebruikelijke en vaak wordt het idd niet meer toegepast. Maar je zou er wel om kunnen vragen nu je nog niet (heel) ziek bent, om te kijken of AB nodig is of niet.

Succes!

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 14:36 uur

Hoi Abo, mijn h.a. past al een tijdje deze meting toe, (niet alleen bij longproblemen, ook bij andere klachten zoals wel of geen oorontsteking e.d.)
En dankzij deze meting heeft het mij al 2 onnodige a.b. kuren bespaard.
En bij hem in de praktijk tientallen per jaar, zei hij.
Met de toenemende angst voor resistentie, lijkt mij dat toch mooi meegenomen.
Ik kreeg overigens wel een pred kuurtje.
En toen de laatste a.b. kuur, 1 keer verlengd, niet het gewenste resultaat opleverde, stuurde hij me door naar de l.a. terwijl ik dacht dat het wel ging.
Niet dus.

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 14:59 uur

Ook mijn huisarts doet bij een verdenking van een bacteriele infectie standaard een crp testje. Ik vind het heel goed dat ze dit doen, voor jezelf om onnodige kuren te voorkomen, en voor het algemeen omdat daarmee resistentie wordt voorkomen.

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 15:19 uur

Ik had ook zo'n testje gewild, maar de huisarts past dat niet toe.

Nu Symbicort voorgeschreven gekregen. Om luchtwegen te openen en ophoesten van slijm makkelijker te maken oid.

Zo'n testje is natuurlijk ook om juist wel die antibioticakuur voor te schrijven als deze wel nodig is. Stel dat ik nu wel een antibioticakuur had moeten hebben, dan kan het herstel langer duren als ik de kuur niet krijg en later toch moet hebben.

In Oostenrijk was 2 jaar geleden een testje gedaan, ik had soortgelijke klachten, en toen kwam daar een CRP-waarde uit die twijfelachtig was, zat tussen hoog en normaal in. Toen schreef de Oostenrijkse arts wel antibiotica voor.

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 16:47 uur

Succes met de Symbicort! Ik hoop dat het over een tijdje wat beter gaat!

Login of registreer om te reageren
15-04-2014 om 23:02 uur

Door een sputumkweek (kweek van opgehoest slijm) te laten doen, kan je er achter komen of er sprake is van een bacteriële infectie is. Dan weet je ook gelijk voor welk antibioticum de bacterie gevoelig is.

Ik weet niet of het gebruikelijk is dat een huisarts een sputumkweek laat doen of dat dat onderzoek alleen door de longarts wordt aangevraagd, maar het zou een oplossing kunnen zijn.

Groetjes,
Aletsch

Login of registreer om te reageren
16-04-2014 om 09:06 uur
Reactie op Aletsch

Door een sputumkweek (kweek van opgehoest slijm) te laten doen, kan je er achter komen of er sprake is van een bacteriële infectie is. Dan weet je ook gelijk voor welk antibioticum de bacterie gevoelig is.

Ik weet niet of het gebruikelijk is dat een huisarts een sputumkweek laat doen of dat dat onderzoek alleen door de longarts wordt aangevraagd, maar het zou een oplossing kunnen zijn.

Mijn huisartts heeft dit wel eens gedaan, maar toen kwam er gee bacterie uit. wel was ik flink ziek, en de la zei later dat er 70% wel een bacterie te zien is, 30% niet.

Dus ook dit is zeker niet 100% betrouwbaar.

Login of registreer om te reageren
16-04-2014 om 18:22 uur

En de uitslag van een sputum kweek duurt natuurlijk even en je kan niet altijd afwachten.

De CRP bepaling is overigens ook niet specifiek. Als je net in je vinger hebt gesneden kan ie ook verhoogd zijn. Ook niet alle huisartsen beschikken over een CRP sneltest en anders duurt het ook weer even voor de uitslag er is.

Login of registreer om te reageren
16-04-2014 om 20:50 uur

@Abo, gebruikte je helemaal geen longmeds meer?
Het is natuurlijk een afweging die de ha maakt. Symbicort is natuurlijk wel een ontstekingsremmer, die gelijk goed zit zeg maar. Misschien een idee om dit even aan te zien en bij geen verbetering retour ha.

Login of registreer om te reageren