December 2010 - Wat te doen aan klachten door kerstbomen, vuurwerk, etc

05-12-2010 om 22:20 uur

Decembermaand – feestmaand!, maar wat kan ik doen aan extra klachten vanwege de kerstboom, kaarsen en vuurwerk.

Kerstbomen (dennen) kunnen allergische klachten geven door aanraking of inademing (pollen!) en niet-allergische klachten door de geur. Een blauw- of zilverspar geeft vaak minder klachten.

Een reukloze kunstkerstboom is een oplossing, maar kunstbomen kunnen erg stoffig worden! Vóór het opzetten kunt u de boom eventueel buiten stofzuigen of afsproeien!

Advies bij problemen met een kerstboom op school:
- In verband met de brandveiligheid mogen echte kerstbomen niet meer op scholen!
- Het werken met groen voor kerststukjes kan ook problemen geven!
- Kaart het probleem op tijd (bijvoorbeeld september/oktober) aan!
- Op veel scholen zijn al kunstkerstbomen aangeschaft (soms door de OR of MR).
- Let erop dat er bij kunstkerstbomen geen dennengeur wordt opgespoten.

Kaarsen en vuurwerk zorgen voor fijnstof in de lucht. Mensen met een chronische longziekte kunnen hier erg benauwd van worden net als van de geurkaarsen.

Een alternatief voor brandende kaarsen kunnen kaarsen of waxinelichtjes met LED-lampjes, die op batterijen werken, zijn. Een doorzichtige vaas met elektrische kerstboomlampjes erin staat ook gezellig.

Tijdens en rond de jaarwisseling kunt u beter niet naar buiten gaan. Dat geldt vooral als het windstil is. Fijnstof van het vuurwerk blijft dan langer in de lucht hangen. Ook is het raadzaam ramen en deuren goed dicht te houden, zodat er zo weinig mogelijk fijnstof naar binnen komt.

Als u toch even naar buiten wilt doe dan een sjaal voor uw gezicht en neem van tevoren eventueel een extra puf van uw luchtwegverwijder.

Login of registreer om te reageren
05-12-2010 om 22:43 uur

Een natte theedoek onder je sjaal werkt bij mij ook wel 'goed'. Het houdt natuurlijk niet alles tegen maar wel een gedeelte waardoor ik toch een minuut of 10 kan buiten blijven.

Login of registreer om te reageren
06-12-2010 om 08:58 uur

de kunstkerstboom zet ik altijd even in de regen, al het stof gaat er af en er komen geen kalkvlekken op

Login of registreer om te reageren