Vanavond uur lang lichten uit

29-03-2014 om 11:45 uur

Vanavond uur lang lichten uit.

http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/03/29/629445.jpg

In het hele land gaan vanavond de lichten uit. Om 20.30 uur wordt het een uur lang donker in onder meer de Euromast, het Paleis op de Dam, de Utrechtse Domtoren en de Waag in Deventer. Met het 'Earth Hour' laten mensen zien dat ze de planeet leefbaar willen doorgeven aan de volgende generaties.

Restaurants in het hele land houden vanavond een 'candlelight dinner'.

Ook andere landen doen om 20.30 uur plaatselijke tijd aan de actie mee. Zo is het de bedoeling dat ook de Eiffeltoren, Times Square in New York, het Kremlin en de Tafelberg in Kaapstad donker blijven.

De landelijke aftrap is vanavond op de Grote Markt in Haarlem. Het Wereld Natuur Fonds adviseert mensen om vanavond een wandeling te maken en naar de sterren te kijken of een spelletje te doen bij kaarslicht.

Bron

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 11:56 uur

Nee, kaarslicht, dat is pas gezond! Zeker voor mensen met astma. Helemaal als het geurkaarsen zijn. Ook in de categorie fijnstof scoren kaarsen fijn hoog. Het middel is dus stukken erger dan de kwaal.

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 12:06 uur
Reactie op horta

Nee, kaarslicht, dat is pas gezond! Zeker voor mensen met astma. Helemaal als het geurkaarsen zijn. Ook in de categorie fijnstof scoren kaarsen fijn hoog. Het middel is dus stukken erger dan de kwaal.

It's the thought that counts. Toch?
Als je niet tegen kaarsen kan, kun je op een andere manier hier toch wel invulling aan proberen te geven? Gezellig in het licht van maan en sterren een stukje lopen met iemand ofzo.
Mijn ouders zaten vroeger vaak te schemeren, zoals ze dat noemden, dan werd het donker en deden ze geen licht aan en bespraken ze hun dag en waren gewoon fijn samen.
Ook zonder kaarslicht is er genoeg te verzinnen!

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 12:20 uur
Reactie op horta

Nee, kaarslicht, dat is pas gezond! Zeker voor mensen met astma. Helemaal als het geurkaarsen zijn. Ook in de categorie fijnstof scoren kaarsen fijn hoog. Het middel is dus stukken erger dan de kwaal.

Zelf heb ik geen last van kaarsen zolang ze die maar niet uitblazen of uitgaan.

Geurkaarsen zijn een verschrikking net als van die parfum of geur staafjes.

Verder een goed initiatief lijkt me zo.

@Edelwijs. In Zweden heb ik geen lichtvervuiling en kan ik de sterrenhemel zonder belemmeringen aanschouwen altijd erg fraai.

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 12:09 uur

Ik vind het wel een leuk idee!!
We hebben zoveel lichtvervuiling dat ons zicht op de sterren inderdaad grotendeels is weggenomen. We denken altijd overal en altijd licht aan te moeten hebben, maar wellicht kunnen wel met veel minder toe dan we eigenlijk denken...ik vind het wel een experiment. Heb er voor hier in Zwitserland nog niet over gehoord, maar thuis zou ik er zeker aan meedoen! En liefst zonder kaarsen idd :)

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 12:10 uur

Gewoon een reden om eens vroeg naar bed te gaan :)
Niet verkeerd met dat uur korter vannacht...!! :)

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 12:52 uur

@ Marcus: mooi he?!
Hier op de plek waar ik zit in CH heb ik ook weinig last van teveel licht en heb al heel geregeld prachtige sterrenhemels en maan gezien. Vooral als t zo heerlijk helder is (en dus vriest :)) echt genieten!!!!

Login of registreer om te reageren
29-03-2014 om 20:05 uur
Reactie op Edelweiss

@ Marcus: mooi he?!
Hier op de plek waar ik zit in CH heb ik ook weinig last van teveel licht en heb al heel geregeld prachtige sterrenhemels en maan gezien. Vooral als t zo heerlijk helder is (en dus vriest :)) echt genieten!!!!

Ja zeker alleen is het in de zomer in Zweden maar maximaal twee uur (meestal maar 1 uur) echt donker, dat is best wel heel erg wennen. 'S nachts heb je geen lamp nodig dus en is het gewoon schemerlicht zoiets als hier in Nederland een uurtje voor het donker wordt.

Login of registreer om te reageren