Mijn reis!

26-03-2014 om 15:21 uur

Net nieuw hier, en nu open ik al meteen een topic over 'mijn reis 'in de strijd tegen mijn astma.

Korte geschiedenis:
Als baby had ik last van bronchitis en exzeem. Destijds was het pas vanaf 6 jaar officieel te benoemen tot astma (Of CARA zoals het toen nog heette) en ging ik aan de medicijnen. Ventolincapsules die je moest doorbreken in een apparaatje, en poeder inhaleren. Meerdere zware astma-aanvallen, en daardoor een expirimenteerfase aan verschillende medicijnen gehad.
Toen ik een jaar of 13 was, leken mijn klachten aardig onder controle. maar door een traumatische ervaring op mijn 15de, begon ik op mijn 16de weer met klachten. Dit keer in gezeldschap van hyperventilatie-aanvallen, paniekaanvallen en een hoop nieuwe medicijnen. Ik bleek last te hebben van chronische hyperventilatie, en huiduitslag wat voornamelijk bij stress opdook. (stress-eczeem)
Ik ben in therapie geweest om mijn paniekaanvallen en mijn traumatische ervaring te verwerken, en vanaf daar ging het al weer beter.
Ik raakte zwanger, en mocht mijn serevent ontstekingsremmer niet meer gebruiken. Ik ging over op de beclomethason. maar omdat de zwangerschap icm. een gedwongen verhuizing erg stressvol was, had ik veel last van mijn astma.
Nu is mijn zoon 1,5 jaar, en ik een huismoeder zonder werk.

Ik wil graag weer aan de slag, maar ik ben erg moe. Ik ben op internet aan het zoeken gegaan naar een verband tussen mijn moeheid en mijn astma. Ik kwam op een lijst met symptomen terecht die mj wel heel bekend in de oren klonken: hoofdpijn, gespannenheid, vermoeide spieren, prikkelbaar, koude handen-voeten, chronisch verstope neus...) allemaal onder 1 'Hoofdoorzaak": Chronische hyperventlatie.

Ik heb een Buteyko-therapeute opgezocht, omdat ik veel positiefs had gelezen over deze behandeling.

---voor de mensen die niet weten wat dit inhoudt: Buteyko was een wetenschapper die ontdekte dat heel veel klachten in verband staan met chronisch hyperventileren, en als gevolg daarvan een tekort aan c02 in het bloed. Door je lichaam opnieuw te leren ademhalen op de juiste manier, neem je de hypeventilatie weg, en daardoor ook de bron van al deze aandoeningen, waaronder dus ook astma! Astma zou volledig kunnen verdwijnen, zonder gebruik van medicijnen---

Ik ben nu een week bezig, en heb morgen weer een nieuwe afspraak bij haar. Ik ben vol goede moed!

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 15:36 uur

Ik hoop dat je er heel veel voordeel bij hebt!
Ik heb zelf ook ademhalingsoefeningen gedaan en daar is het een stuk beter van geworden. Maar astma laten verdwijnen is wel heel lastig. Ik blijf allergisch voor katten bijvoorbeeld...

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 15:52 uur

Dankjewel maraike!

Ik ben ooit getest op allerlei allergie-bronnen, en daaruit bleek dat ik allergisch ben voor katten, huisstofmijt en pollen (hooikoorts)
Maar ik heb zelf 3 katten, ben werkzaam geweest in de dierenverzorging en hoop dat in de toekomst ook weer te kunnen gaan doen. Ik had altijd allergische reactie van de katten van mijn oom, maar in de jaren dat ik er zelf eentje nam (lekker koppig, ik wou een kat!:P) zijn mijn longen steeds minder gevoelig voor kattenharen lijkt het haast wel! Ik heb geen last meer van ze. Kan het zijn dat je lichaam eraan gewend raakt?

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 22:29 uur

De theorie dat astma veroorzaakt wordt door hyperventilatie is al lang achterhaald. Hyperventilatie verhelpen heeft dus niet tot gevolg dat astma verdwijnt.

Dat neemt niet weg dat veel astmapatiënten hun klachten kunnen verminderen door ademhalingsoefeningen te doen, dus ik hoop dat het bij jou ook goed zal helpen!

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 22:44 uur

@Solstice ik weet dat ik hier geen magisch wondermiddel in handen heb, wat  mijn astma als sneeuw voor de zon doet verdwijnen (bestond dat maar!)
Maar min n hyperventilatie aanpakken is iets wat ik al heel lang wil. Ik ben van mening dat wanneer ik dat de baas ben, mijn dagelijks leven (ook met astma) een stuk minder belastend zal zijn voor de dingen die ik nu zo graag wil ondernemen, maar gewoon niet kan.

Ik heb het forum een beetje doorgelezen, en ik weet dat alternatieve geneeswijzen een eigen 'plekje' hebben hier op het forum, dus ik zal er niet teveel over uitwijden, omdat ik niemand op een onjuiste manier wil benaderen in mijn topics

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 22:47 uur

Ik heb zelf ook een tijdje begeleiding gehad van een fysiotherapeut om hyperventilatie te leren herkennen en voorkomen. Dat gaat nu een heel stuk beter en dat is heel prettig! Het is natuurlijk geen echte oplossing voor de benauwdheid, maar het scheelt zeker.

En als je dat magische wondermiddel ontdekt dan hoor ik graag van je ;)

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 22:53 uur

Je hebt het mooi verwoord, Solstice... ik vind het altijd lastig omdat buteyko zo beloofd dat je van je astma afkomt, en net als jou weet ik dat adamhalingsoefeningen echt goed kunnen zijn...maar niet altijd een volledige oplossing.
En fijn Luna, dat je daar reeel over bent. Dat ademhalingsoefeningen kunnen helpen, maar niet je 'hele' astma hoeven/kunnen op (te)  lossen maar wel verbetering kan brengen

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 23:04 uur

Ik heb in mijn jeugd al ademhalingsoefeningen gehad, als gevolg daarvan adem ik (vrijwel) altijd op 'de juiste manier'. Toch heb ik weer astma ontwikkeld. Ik vrees dat het verhaaltje niet klopt.

Dat een goede ademhaling erg belangrijk is staat als een paal boven water. Dat hyperventilatie 'slecht' is, ook. Dat je hyperventilatie kunt tegengaan met ademhalingsoefeningen ook.

Er bestaan, ook bij artsen, veel misverstanden over hyperventilatie. Zo kan ik me herinneren van weer eens een bezoekje aan de SEH dat de arts direct wist te vertellen dat ik hyperventileerde, dat deden namelijk alle patienten met atrium fibrillatie. Zonder onderzoek. De eerste blik op de hartmonitor had hem geleerd dat het niet waar was (6x minuut ademen, atrium fibrillatie (missende P puls), onregelmatige polsslag van <50).

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 23:06 uur

Ja, buteyko-therapeuten beloven gouden bergen, en ik geloof ook echt wel dat er mensen zijn die door die oefeningen nu klachten-vrij zijn! Maar ik weet dat dit geen gegeven is.
Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk voor resultaten bij mij geeft, maar realistisch blijven we ten aller tijden :-)

Login of registreer om te reageren
26-03-2014 om 23:09 uur
Reactie op Lunameisje

Ja, buteyko-therapeuten beloven gouden bergen, en ik geloof ook echt wel dat er mensen zijn die door die oefeningen nu klachten-vrij zijn! Maar ik weet dat dit geen gegeven is.
Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk voor resultaten bij mij geeft, maar realistisch blijven we ten aller tijden :-)

En dan doe je het goed, denk ik!! De voordelen gebruiken, dat kan nooit kwaad, maar ook reeel blijven.
Vind het fijn dat je er zo instaat!!

Login of registreer om te reageren
28-03-2014 om 18:46 uur

Daar ben ik weer!
Gisteren weer een ademhalingstraining gehad. De reden dat ik nu pas reageer, is omdat ik best benauwd was gisteravond, en het vandaag gewoon te lekker weer was om achter de laptop te duiken ;)

Ik heb dus zoals gezegd  nieuwe oefeningen meegekregen, om mijn astma-aanvallen zo goed mogelijk op te vangen. Pfff dat is nog best lastig zeg! Ik heb er ook meteen een setje ontspannings oefeningen bij gekregen, want die buik ontspannen wil maar niet lukken!

Zo. Nu eens even verder rondstruinen op dit forum :-) fijne avond allen!

Login of registreer om te reageren