atypische mycobacterie

28-01-2014 om 11:12 uur

hallo bij mij is een atypische bacterie gevonden in mijn sputum. Ik ben een vrouw van 59 jaar en de afgelopen jaren heb ik veel last van luchtweginfecties en/of longonsteking. regelmatig antibiotica soms dubbele dosis met Predniso. Nu hoest ik erg veel. Voel me ook af en toe erg moe. 17 februari moet ik terug naar de longarts voor uitslagen bloed(Mantoux) Xthorax en uitslag sputum. Nu heb ik via elektronisch patientendossier bij de huisarts al gezien dat het om de Avia bacterie gaat.
Enige ervaring hiermee? wat voor soort behandeling? is het te genezen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-02-2014 om 22:31 uur

Beste Carla2,

Een longinfectie met mycobacterium avium komt niet heel vaak voor. Er bestaan tientallen verschillende mycobacterien; daarvan is de avium wel de meest voorkomende variant. Voorheen dachten we vaak dat het een soort toevalsbevinding was, zonder dat het echt van betekenis was.  Toen werd het ook niet altijd behandeld. Wanneer er maar weinig bacterien zijn en je bent verder een gezond persoon, dan kan het lichaam het vaak zelf. Maar de laatste jaren behandelen we sneller. Het is wel een maandenlange behandeling met veel pillen! (en daarbij veel bijwerkingen dus je moet het goed afwegen)
Of je het moet behandelen hangt van veel factoren af.
De belangrijkste factor is: wat zijn de kenmerken van de geinfecteerde persoon: is de afweer/het immuunsysteem goed? zijn er (veel) afwijkingen op de foto te zien? Heeft iemand gezonde longen, of was er tevoren al sprake van een longziekte (bijv COPD)? Gebruikt iemand medicatie die de afweer verzwakt?
Andere factor is: wat zijn de kenmerken van de infectie: worden er veel bacterien gekweekt, of is het een enkele? Geeft het veel longafwijkingen, of een beetje?

Dit zijn allemaal afwegingen die je longarts zal maken in het advies om wel of niet te behandelen. Je longarts zal dit ongetwijfeld de 17e met je gaan bespreken. Een eenduidig advies kan ik dan ook niet geven: dit moet je eigen longarts doen, want die kent de bovengenoemde overwegingen.

nou, veel succes
Ik hoop dat je hiermee van dat langdurige hoesten af gaat komen!

groeten, Karin Pool

Login of registreer om te reageren
16-06-2019 om 10:36 uur

Goedendag ik heb ook van de week te horen gekregen dat ik de avium bacterie heb .en krijg nu 3 soorten antibiotica .met veel bijwerkingen ..mijn vraag ook al duurt het lang .is het wel goed te genezen .ik ben van de transplantatie lijst afgehaald zeker zolang de kuur duurt van 1jaar tot anderhalf jaar ..en hoe kom ik hier aan .bedoel deze bacterie ☺️

Login of registreer om te reageren
17-06-2019 om 10:44 uur

Beste dollybr,

Als je een vraag hebt aan een longarts kun je die stellen in een nieuw topic. De longarts beantwoord geen vragen op een al bestaand bericht.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-06-2019 om 11:57 uur

Bij mijn zoon werd een A typische mycobacterie gevonden in zijn sputum (niet deze) en hij startte met 3 verschillende soorten a.b.'s. Omdat deze bacteriën vaak heel langzaam groeien, duurde uitslag van de 2e kweek heel erg lang. Toen die kwam kon er 1 a.b. af en heeft hij nog ruim anderhalf jaar 2 soorten a.b.'s geslikt (van eentje kreeg hij oranje tranen, zo bizar) en toen was ie weg.

Login of registreer om te reageren