Snel weer volledig werken???

22-01-2014 om 11:34 uur

Hallo allemaal,

Ik weet dus sinds een kleine 2 weken, dat ik astma/hypergevoelige luchtwegen heb.
Ik ben sinds eind oktober ziek thuis. In eerste instantie was het een flinke bronchitis. Antibiotica hielp niet, prednisolon werkte ook niet echt. Op een gegeven moment was ik continue benauwd en kortademig. Zelf dacht ik, dat dit kwam omdat ik al zo lang ziek was en niet zoveel deed. Mijn huisarts dacht daar anders over en stuurde me door naar het ziekenhuis. Het heeft 1,5 maand geduurd voordat ik bovengenoemde diagnose kreeg. Nu gebruik ik sinds 1,5 week de Turbuhaler. Ik moet zeggen, dat ik nog niet heel veel effect bemerk, maar ik heb ook begrepen, dat dit zeker 2 weken kan duren. Nu wacht ik toch al zo lang, die 2 weken kunnen er dan ook nog wel bij. Ik heb inmiddels wel geleerd, dat het me te veel energie kost om me er druk over te maken.
Mijn cheffin (en ook bedrijfsarts) echter, vinden dat wanneer ik ben begonnen met medicijnen, dat ik ook direct weer kan werken. Prima, ik wilde het ook wel weer proberen. Alleen word ik overal benauwd van (huisdieren, luchtjes, inspanning, stress). Vorige week heb ik 2 uurtjes gewerkt, komende week moeten dat er 4 worden en vanaf volgende week moet ik weer volledig inclusief bereikbaarheidsdiensten (deze zijn van 18:00 uur tot volgende morgen 8:00 uur doordeweeks en in het weekend van vrijdagavond 18:00 uur tot maandagmorgen 8:00 uur; hierbij loop je de kans dat je dus alles moet werken).
Ik heb in een gesprek al aangegeven, dat ik de kantine niet eens red. Dat is een flinke afstand lopen, moet eerst 15 minuten bijkomen en dan is de pauze alweer voorbij :?
Mijn cheffin heeft me dus vorige week niet gezien, maar mijn collega's begrepen niet, waarom ik volgende week alweer volledig moest. Want zo zeiden ze: dat lukt toch niet???

Nu heb ik hier al meerdere reacties gelezen van mensen met deze problemen. Wordt het dan doorwerken tot je erbij neervalt?? Daar is in mijn situatie niet zoveel voor nodig, ik ga al regelmatig onderuit. Maar het gaat ook om mijn gezondheid. Toch weer de bedrijfsarts bellen?? Ik weet het even niet meer...... :'(

Login of registreer om te reageren
22-01-2014 om 13:23 uur

Hoi Roeltje,

Moet je niet meer op controle naar de bedrijfsarts?
Tijdens het werken op therapeutische basis hoor je regelmatig consulten te hebben.
En het opbouwen van uren, zoals jij beschrijft, is arbeidstherapie.
Tijdens dit traject hoor je officieel ook boventallig te werken, al is dit in de praktijk vaak lastig.

Ik zou een consult aanvragen met de bedrijfsarts.
Misschien kan hij wel komen kijken als je aan het werk bent, of probeer je de afspraak te krijgen net nadat je klaar bent met werken en dus ontzettend moe bent.

Succes

Login of registreer om te reageren
26-01-2014 om 20:38 uur

Hoi Aruba,

Nee, ik hoefde niet weer voor controle naar de bedrijfsarts.
Maar afgelopen vrijdag zou ik 4 uren moeten werken. Nu kreeg ik in het bijzijn van mijn cheffin een flinke benauwdheidsaanval. Ze keek me alleen maar aan en zei: dat krijg je toch van huisdieren??
Ik heb haar geantwoord, dat ik op heel veel dingen reageer. Daar zei ze er niet zoveel over, maar die blik in haar ogen...
Toen ik later weer op de werkvloer kwam kregen mijn collega's in de gaten, dat het niet goed met me ging en ik heb met 1 van de collega's een goed gesprek gehad. Kreeg het dringende advies om naar huis te gaan en de bedrijfsarts te bellen.
Heb mijn cheffin medegedeeld (gewoon praten lukt niet met haar) dat ik naar huis zou gaan en de bedrijfsarts zou bellen.
Bij thuiskomst de bedrijfsarts en de longverpleegkundige gebeld. De bedrijfsarts was er niet (hoe verrassend??) en de longverpleegkundige gaf aan, dat ik via de huisarts aanvullende medicatie moest regelen omdat ze pas dinsdag een afspraak voor me kon regelen. Dus direct de huisarts maar gebeld.
Daar bleek, dat ik waarschijnlijk weer een beginnende luchtweginfectie had. Heb nu Salbutamol en Prednisolon gekregen. Verder de komende week zeker niet werken. De bedrijfsarts zal komende week contact met me opnemen. Ben benieuwd...

Login of registreer om te reageren