januari 2014 - schuld en schaamte bij longziekten

02-01-2014 om 12:09 uur

Schuld en schaamte bij longziekten

‘Het is je eigen schuld’: vooral (ex-)rokers met een longziekte krijgen dit nogal eens te horen. En soms vinden ze dat zelf eigenlijk ook.
Vreselijk, dat beschuldigende vingertje. Het is neerbuigend en getuigt van weinig respect tegenover de ander. Met name COPD heeft echt een imagoprobleem.
Hoe je het beste kunt reageren op dit soort vervelende opmerkingen is persoonlijk. Houd het bij jezelf en bedenk waar jij je het beste bij voelt.

Tips & adviezen
•        In discussie gaan is een verloren zaak. Vervelende opmerkingen negeren is vaak het beste.
•        Laat je nooit naar beneden halen door wat anderen zeggen.
•        Leer je ziekte zoveel mogelijk zelf te ‘managen’. Een gevoel van controle maakt weerbaarder.

Hoe gaan jullie hiermee om?

Login of registreer om te reageren
02-01-2014 om 12:27 uur

Leuk topic!!

Ook hier ligt het er aan wie een vervelende opmerking maakt.
Meestal geef ik ze gedeeltelijk gelijk, want het roken heeft het zeker verslechterd, dat is nu eenmaal een feit!
Maar ik leg ook uit dat veel mensen erfelijk belast zijn met longproblemen en wanneer ze het hadden geweten van te voren nooit aan het roken begonnen waren.
En dat ik trots genoeg ben op mijzelf door het stoppen met roken en andere leefstijl.

Wanneer het echt verveldende opmerkingen zijn, dan zeg ik meestal toch vrij cynisch:
Ja helemaal gelijk, ik hoop niet dat jijzelf of iemand van je naasten ooit domme dingen doet met gevolgen als ziekte enz, want ik denk niet dat jij ze dan kunt helpen of troosten, beschuldigingen maakt iemand lam!

Groeten, Jolien

Login of registreer om te reageren
02-01-2014 om 17:23 uur

ik voel me vaak schuldig!!

nu 4 jaar gestopt met roken ,,

maar mijn kinderen zeggen je deed het toch (stoppen)
kreeg eigenlijk nog niet te maken met opmerkingen gelukkig maar ! :Y

Login of registreer om te reageren
02-01-2014 om 17:50 uur

Ik ben ook hard voor mezelf.......'het is mijn eigen schuld' en ik heb een buurvrouw die rustig zegt als ik het heel benauwd heb...'' ja,je hebt het zelf gedaan ''.

Login of registreer om te reageren
02-01-2014 om 22:06 uur

Het is o zo gemakkelijk om met het vingertje te wijzen. Ikzelf heb nooit gerookt, maar wees nu eens eerlijk, wie heeft er geen slechte gewoontes die op termijn schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn? Ik denk aan vettig eten, op je buik slapen, alcohol, ...
Mensen zouden beter eerst eens naar zichzelf kijken, dan zouden ze zo'n dingen niet zeggen. Mijn moeder is onlangs gestopt met roken en ik ben supertrots op haar, want ze had het niet gemakkelijk. Wat zou nu het meeste opbrengen? Haar aanmoedigen om vol te houden of haar naar beneden halen met een zin als "ja, moest je er in de eerste plaats niet aan begonnen zijn zou je het nu niet zo moeilijk hebben..."
Dat is gewoon gemeen. We moeten mekaar helpen. mensen weten zelf ook wel wat ze eventueel fout gedaan hebben, maar een complimentje doet altijd goed.
Dus bij deze, aan alle mensen die ooit gerookt hebben of gestopt hebben, een dikke proficiat! Aan mensen die nog aan het stoppen zijn, ga door, je kunt het! Ik ben trots op jullie.

Login of registreer om te reageren
02-01-2014 om 22:23 uur

Ik heb zelf nooit gerookt.  
In februari 2013 is bij mij longkanker vastgesteld en in maart heb ik een longkwab moeten laten verwijderen.  
Ik lag samen met een dame op de kamer die ook longkanker had en dezelfde operatie had moeten ondergaan. 
Ze kreeg van veel mensen te horen, "je had maar niet moeten roken"
Ik ben het er mee eens dat roken ongezond is, maar ik werd echt kwaad van de reacties van die mensen. 
Ik vind het voor haar even erg als voor mij. Ik kreeg ook longkanker, en bij mij kan de oorzaak niet het roken zijn, waarom gaat iedereen er dan van uit dat het bij haar wel zo is.
Het is mogelijk dat de oorzaak roken is, daar is ze nu dan ook mee gestopt, maar het kan even goed zijn van fijn stof, enz.

Login of registreer om te reageren
03-01-2014 om 01:08 uur

Ik kreeg op mijn 18de verjaardag mijn eerste sigaret van mijn moeder. Ik ben van 1943 en iedereen rookte toen. Was er een feestje, dan stonden de verschillende sigaretten merken klaar voor de visite.

Ik heb helaas tot okt. 2012 heel stevig gerookt en ben toen in het ziekenhuis beland met een dubbele longontsteking en een saturatie van 70!! Uiteindelijk werd copd gold 2 vastgesteld.  Ik ben gelijk gestopt met roken en 4 maanden geleden constateerde de longarts dat mijn longinhoud verbeterd was van 67 naar 77% ! Dus eigenlijk van copd 2 naar copd 1...!!!  Bravo!!!

Helaas werd 3 maanden geleden endeldarm kanker bij mij vastgesteld. Heb 5 weken lang 5 dagen chemo pillen gehad en bestraling. Was niet verder uitgezaaid. Wordt over 14 dagen geopereerd om het mogelijke restant kanker weg te halen.

Laat niemand het durven mij iets te verwijten. Iedereen heeft een zwakke plek tegenover een heleboel sterke plekken....sterker nog...die zwakke plekken helpen een heleboel sterke plekken in stand houden!!

Verder voor iedereen een voorspoedig en inventief 2014!!

Groet Laura

Login of registreer om te reageren
03-01-2014 om 06:40 uur

Er ligt hier natuurlijk ook een schone taak voor de niet-rokers onder ons. Natuurlijk ben je anti, want je wordt er ziek van. Maar verwijten helpen niet.
Heb het altijd erg gevonden dat mijn vader ondanks de problemen met zijn hart en vaten en licht copd niet kon stoppen. En nu extra trots omdat hij alsnog gestopt is. Hij wordt vandaag 72 en heeft meer dan 50 jaar gerookt!
Mijn vriendin met longemfyseem lukt het ook niet, maar ze is nu met huisarts en psycholoog bezig.
Ik kan nu, als ze een exa heeft, makkelijk roepen: moet je maar niet roken....maar daar schiet niemand wat mee op. Tuurlijk praten we erover. En als ze écht stopt kom ik gerust n week bij haar wonen om te helpen. Maar veroordelen om het roken, nee.
Maar bij mij in de buurt roken....ook: nee....en dat weten ze allemaal ook

Login of registreer om te reageren
04-01-2014 om 17:09 uur

Hoi hoi,

Waar loop ik tegen aan?

In ieder geval het altijd benauwd zijn en moe. Daar wen ik hopelijk aan!

Maar waar ik meer moeite mee heb....zeg maar gerust...heel veel moeite ..is ...dat ik sinds een kleine maand volledig ben afgekeurd, heb heel mijn leven gewerkt, hard en veel uren gemaakt, de  verzekeringsarts van het UWV belde mij op omdat ik die dag een gesprek voor keuring met hem had, met de mededeling dat hij het medisch  dossier voor zich had liggen en dat het duidelijk voor hem was, concreet hield dit in dat hij mij ongezien? volledig zal afkeuren, en binnen een week zou ik daarvan de beschikking krijgen, ik kon mij het ritje naar het UWV besparen omdat het teveel energie zou kosten! Ik heb heel de middag na dat telefoontje zitten huilen, waarom waarom! Heb ik nu helemaal niks meer te vertellen ? Ben naar de bedrijfsarts gestapt en haar gevraagd of dit de normale gang van zaken is, zij heeft uitgelegd dat het voor mij idd niet mogelijk is om nog enig arbeid te verrichten, begrijpen jullie nu hoe moeilijk ik het daar mee heb! Hoe ervaren jullie dit of hebben jullie dit ervaren?

Het dringt nu pas tot mij door dat het met mij niet goed gaat, ik stak altijd mijn hoofd in het zand en ging maar door en door, er van uitgaande dat ik wel op zou knappen, helaas is dit niet het geval, ik denk dat ik het zolang heb kunnen volhouden,  omdat ik vrij eigenwijs ben en een doorzetter!

Heel dat COPD gebeuren heeft mijn leven totaal op zijn kop gezet! pffff

Login of registreer om te reageren
14-01-2014 om 20:31 uur

ik had zelf nog nooit  gehoord van copd .
Natuurlijkals ik het geweten had zou ik er nooit aan begonnen zijn.
In het begin wilde ik niet geloven dat ik de ziekte had,tot dat ik
merkte dat bij de volgende longfunctie mijn longen harder achteruit gingen als
ik gewoon door bleef roken en schaamde ik mezelf ook.
Ik heb me nu bij de ziekte neer gelegt en vervelende reacties negeer ik.
Zo ook cafe's of restaurant waar nog gerookt word negeer ik, en die zijn er best veel.
Ik sport en beweeg ook veel en hoop er nog lang mee door te kunnen gaan.
Ik breng ook weekkrantjes en folders rond in mijn plaats Mierloen hoop dit ook
nog lang te kunnen volhouden.

Login of registreer om te reageren
15-01-2014 om 08:54 uur

Ik probeer het te accepteren zo als het is, ook ik had jaren gerookt, maar het vreemde is... dat ik uit een groot gezin van 13 kinderen kom en er geen een.... COPD of Astma heeft!! Wel heb ik in het verleden met chemicaliën gewerkt, zou het daar van kunnen komen???
Hoe dan ook, het zij zo !!!
Gerookt of niet, je zit er toch maar mee, ik voel mij niet meer schuldig, niet in dat opzicht! Wel voel ik mij schuldig dat ik niet beter naar mijn lichaam heb geluisterd  :@ , en altijd maar doorging, ik weet niet of dat een goede of slechte eigenschap is ? Nu ben ik zover dat ik nog maar weinig kan en nog ga ik door, vooral omdat ik de mensen in mijn omgeving er niet mee wil confronteren, blijf ik veilig in mijn appartement, voel mij daardoor soms best eenzaam , maar door schaamte voor mijn gepiep en kortademigheid kan ik niet anders. Heb al zo vaak vervelende opmerkingen moeten horen over de benauwdheid, en dat ik zo mager ben omdat ik niet zou willen eten??? >:(. Een stap heb ik nu wel gezet en overwonnen, ik durf thuis zuurstof te nemen , maar nog niet ermee naar buiten.
Stap voor stap leer ik er wel mee om te gaan hoor, en put moed uit de reacties vanuit het forum  ^O^ fijn dat dat er is :Y Gedeelde smart is halve smart toch ? Mijn motto....Samen sterk!!!

Sterkte...beterschap voor allen....lieve groet,

Login of registreer om te reageren