Enquete 'Kinderen met astma in de gymzaal' - Wie helpt me alsjeblieft???

08-03-2011 om 18:59 uur Gesloten

Fijn dat u de moeite neemt om mijn enquête door te lezen en neem alsjeblieft de tijd om hem in te vullen!

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Janneke en ben 21 jaar oud. Ik zit op de Pabo en doe de opleiding voor vakleerkracht Bewegingsonderwijs. Als afstudeeronderwerp heb ik ‘Kinderen met astma in het bewegingsonderwijs’. Ik heb voor dit onderwerp gekozen, omdat er voor mijn gevoel zo weinig aandacht is voor kinderen met astma. Naar mijn idee wordt er aan hen voorbij gegaan, ze worden vergeten.

Om erachter te komen of mijn gevoel klopt wil ik u enkele vragen stellen. Heeft u na het beantwoorden van de vragen nog een opmerking, laat die dan ook gerust nog achter!

Wilt u mij wel helpen door de enquete in te vullen, maar wilt u uw antwoorden niet hier op het forum achterlaten? Mail dan naar jannekedonken@hotmail.com

Vragen:
1. Hoe oud is uw kind?

2.Wanneer bent u erachter gekomen dat uw kind astma heeft?

3. Gebruikt uw kind medicijnen? Zo ja, welke?

4. In het boekje ‘Gewoon meedoen met astma op de basisschool’, wordt het volgende gezegd: “Ouders zijn bezorgd over het welzijn van hun zieke kind en het wordt extra in bescherming genomen. Zo wordt het kind naar school gebracht, het mag niet buiten spelen, het mag niet meedoen met de gymlessen, moet tijdens het speelkwartier binnen blijven en zit niet op een sportclub”.
Is dat ook wat u ervaart in de opvoeding van uw kind?

5. Zijn er bepaalde omstandigheden waaronder uw kind meer last heeft van zijn astma? Zo ja, over welke omstandigheden gaat het dan? (Denk aan omgeving, etc.)

6. Uw kind gaat naar school, op welke manier heeft u de school ingelicht over de astma van uw kind?

7. Wat is uw mening over de manier waarop de leerkracht van uw kind omgaat met uw kind? Houdt hij/zij er rekening mee dat uw kind astma heeft?

8. Hoe kan uw kind meedoen tijdens de gymlessen op school? Wordt er rekening gehouden met zijn/haar astma?

9. In het boek ‘Bewegingsprogramma voor kinderen met astma’, las ik het volgende:
De meeste kinderen met astma kunnen adequaat reageren op inspanning. Toch vermijden veel kinderen met astma inspanning. Door de klachten die het kind heeft beweegt het minder.  Dat zorgt voor een slechte conditie. Dat zorgt weer voor een matige prestatie bij een gevraagde inspanning. De frustraties nemen toe en het gevoel van eigenwaarde neemt af. Er ontstaat angst ‘om iets te moeten gaan doen’. Het kind gaat sporten en bewegen uit de weg, met een gevaar voor een sociaal isolement.
Heeft u het idee dat de angst voor een astma-aanval door het bewegen tijdens een gymles of het sporten, uw kind het bewegen zoveel mogelijk uit de weg gaat? Zo ja, waar merkt u dat aan en ondervindt uw kind er nadeel aan?

10. Zit uw kind op een sport? Zo ja, welke aanpassingen heeft uw kind nodig om mee te kunnen doen?

11. Heeft u tips voor leerkrachten over de manier waarop ze het beste kinderen met astma tijdens de gymlessen kunnen omgaan?

12. Overige opmerkingen:

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen. U heeft me er ontzettend me geholpen!

Met vriendelijke groeten,

Janneke Donken

De reacties zijn gesloten.
08-03-2011 om 19:21 uur

Wat een interessant onderwerp! Ik werk zelf in het onderwijs en heb er ook wel eens mijn gedachten over.
Goed van je om zo'n onderwerp aan te pakken!

Ik heb zelf geen kinderen (met astma) dus kan je hier niet mee helpen maar wens je heel veel succes met alles! ^O^

08-03-2011 om 19:50 uur

Oh ik heb zelf ervaringen zat met astma in de gymzaal en hoe dat wel eens fout loopt! Maar helaas geen kinderen nog. Heel veel succes met je onderzoek en ik vind het wel heel fijn dat er over nagedacht wordt!

08-03-2011 om 20:37 uur

Hoi Janneke,

Misschien is het een idee om ook een aangepaste enquete te doen voor mensen die betrokken zijn in de zin van 'ermee werken' (weet bijv. dat hier meerdere mensen uit onderwijs zijn) of hoe mensen 't zelf als kind zijnde ervaren hebben.
Je moet het zelf weten hoor, het is maar een idee. Maar misschien een leuke toevoeging om het vanuit andere ooghoeken ook te benaderen ipv vanuit maar één kant.
Ik zou je er evt. wel mee willen helpen vanuit de onderwijs kant zelf.

Groetjes Evi

09-03-2011 om 09:32 uur

Ik had ook het plan om een enquete in te laten vullen door leerkrachten, maar wist niet dat die er hier ook waren.  :)
Ik ben bezig met die enquete en plaats hem zo snel mogelijk!
Bedankt voor je aanbod voor hulp!

09-03-2011 om 09:33 uur

Sien,
Zou je die ervaringen met me willen delen? Want je bent zelf ook kind geweest, toch?  :)
Alles informatie die ik kan krijgen is welkom.. Vertel hoe je het ervaart heb, hoe de leerkracht handelde, enz.? (Als je wil natuurlijk)

09-03-2011 om 09:38 uur

Is het alleen basisschool of ook middelbare school? Ik namelijk met beide ook ervaringen met astma (van mijzelf, heb geen kinderen  :+)  (middelbare school meer dan met basisschool).
Ik wil je anders ook best wat vertellen daarover.

09-03-2011 om 11:06 uur

Ik heb zelf ook geen kinderen maar zou je wel willen helpen dmv mijn eigen ervaring van astma en de basisschool.
Hopelijk kan ik je op die manier helpen

Yvette

09-03-2011 om 11:47 uur

Even een aanvulling op mijn enquete. Heb je zelf astma en wil je die ervaringen delen of ben je leerkracht? Reageer dan ook, dan kan ik je een 'aangepaste' enquete sturen, aangezien ik dit onderwerp vanuit ouders, 'kinderen' en leerkrachten wil belichten!

09-03-2011 om 20:15 uur

Juf Janne,

Ik zou graag mee willen doen aan de enquete. Ik heb zelf astma en daarnaast werk ik met kinderen en hierbij zitten een aantal met astma.. Dus wie weet heb je iets aan mijn ingevulde enquete. Ik zou eventueel de ouders van de kinderen met astma op de groep een enquete kunnen laten invullen. Dus je mag hem sturen.

Groetjes, Miranda

11-03-2011 om 17:56 uur

okee ik heb hem voor je ingevuld en naar je hotmail gestuurd!