Februari 2011 - Hoe kan ik voorkomen dat ik een longontsteking krijg?

07-02-2011 om 22:14 uur

Hoe kan ik voorkomen dat ik een longontsteking krijg?

Longontsteking is een infectie van de longblaasjes, het omliggende weefsel en de kleine luchtwegvertakkingen. Het wordt een enkele keer veroorzaakt door een virus of schimmel, maar meestal door een bacterie. Vaak is de pneumokokkenbacterie de boosdoener.

De meest voorkomende symptomen van een longontsteking zijn kortademigheid, hoesten waarbij geel of groen slijm meekomt, koorts, pijn bij het ademhalen en vermoeidheid. Een longontsteking is te zien op een röntgenfoto. Van een longontsteking ben je veel zieker dan van een luchtweginfectie en het herstel duurt ook langer. In bijna alle gevallen wordt een longontsteking behandeld met antibiotica.

Het is lastig om te voorkomen dat je met een bacterie in aanraking komt. Je verkleint de kans door uit de buurt te blijven van iemand die hoest, verkouden is of griep heeft.

Iedereen kan een longontsteking oplopen, maar mensen met een longaandoening als astma of COPD, rokers en mensen met een verminderde weerstand en een groot aantal 65-plussers lopen meer risico.

Probeer er voor te zorgen dat je afweersysteem zo optimaal mogelijk functioneert. Eet gezond, zorg voor een goede conditie door voldoende te bewegen en haal jaarlijks de griepprik.

Login of registreer om te reageren
08-02-2011 om 19:09 uur

Dit is meer een opmerking van mij in het algemeen dan op deze tip in het bijzonder. Ik vind het een leuk idee dat er tips van de maand komen alleen vind ik het erg jammer dat de gegeven adviezen zo vaag blijven. De meeste dingen die er staan zullen voor de meeste mensen met een longziekte niet onbekend zijn en dat is dus eigenlijk geen nieuwe informatie. De tips die dan gegeven worden zoals 'probeer er voor te zorgen dat je afweersysteem zo optimaal mogelijk functioneert' zijn zo vaag dat je er eigenlijk nog niets aan hebt. Hóe kun je ervoor zorgen dat je weerstand zo optimaal mogelijk is?

Ik hoop dat jullie dit meenemen voor de volgende tips voor in de toekomst zodat iedereen er echt wat aan heeft :)

Login of registreer om te reageren
26-07-2015 om 15:46 uur

Ik heb twee keer een longonsteking gehad in 2006 en 2007.

Omdat ik een bloedhekel heb aan medicijnen ben ik gewoon in bed gaan liggen uitzieken.
Beide keren was het na drie weken over en 't is tot nu toe niet weer voorgekomen.

Heeft mijn lichaam nu anti stoffen opgebouwd door het gewoon maar uit te zieken?

Login of registreer om te reageren
26-07-2015 om 16:30 uur

Nee, je bouwt geen antistoffen op. Op zich zelfs uiterst onverstandig om een longontsteking 'uit te zieken'. Je hebt geluk gehad dat er geen verdere complicaties zijn opgetreden. Een longontsteking kan levensbedreigend zijn voor het geval je het niet wist. En waarom geen medicijnen?

Login of registreer om te reageren
27-07-2015 om 11:06 uur

Medicijnen zijn meestal geen 'geneesmiddelen' maar symptoombestrijders.
Bij herhaling van klachten zijn er steeds meer nodig, met alle bijwerkingen van dien.

Ben in 1974 voor iets anders drie weken opgenomen geweest in een ziekenhuis, omdat ik een zware prednisonkuur nodig had. Niet te verwarren met de lichtere vorm prednisolon.

Alle bijverschijnselen werden ontkend.

Daarom dus.

Login of registreer om te reageren