Astma en geurtjes

06-01-2006 om 22:52 uur

Hey

Ik gebruik al lange tijd de eau de toilette van Tommy Hilfiger 'Classic', nog nooit problemen mee gehad. Nou had ik laatst het geurtje van Hugo Boss 'Dark Blue' gekocht en een paar keer op gedaan, alleen daar ben ik iedere keer enorm benauwd van geworden.

Ik vraag me af hoe dat komt...waar ik wel tegen kan, staat op 'eau de toilette' en waar niet is een 'parfum'. Zou dat het verschil zijn? Ik wil ook graag weten of er een stof bekend is die in geurtjes/deo/zeep/shampoo etc. kan zitten waar astmatische klachten van kunnen worden opgewekt...zodat ik daar rekening mee kan houden.

Alvast bedankt!

Aoks

Login of registreer om te reageren
07-01-2006 om 01:13 uur

Hoi Aoks,

Deze zgn. niet-allergische prikkels (waar óók mensen die géén astma hebben last van kunnen hebben) zijn prikkels waarop de een heftiger reageert dan de ander. Het verschil in hetgeen jij noemt is tevens een verschil in sterkte. Parfum is vaak veel sterker dan eau de toilette. Ik denk dat je een en ander moet uitproberen daar het veelal persoons gebonden is waar je al dan niet heftiger op kan reageren. Veelal zul je merken dat je reageert zodra ergens parfum aan is toegevoegd. Sterkte ermee in ieder geval !

Groet,
Mark

Login of registreer om te reageren
07-02-2006 om 21:55 uur

Ik gebruik bij voorkeur producten met zo min mogelijk geurtjes eraan toegevoegd. In periodes dat ik last heb van mijn astma reageer ik er vrij sterk op en in andere periodes erger ik me eraan dat overal geurtjes aan worden toegevoegd. Lastig te vinden vaak, producten zonder parfum.

Waar ik ook last van heb: overal winkels met geurkaarsen, zeep (Lush, geloof ik  >:(), wierrook. Je kunt geen bloemenzaak meer binnen of je wordt bedwelmd. Niet door de heerlijke lucht van verse bloemen en planten (al kan ik me voorstellen dat veel mensen op dit forum ook daar flink last van hebben), maar door de kunstmatige luchtjes die het nog 'lekkerder' moeten laten ruiken. En ik voelde me toch al niet geneigd om naar binnen te gaan, maar wat denk je van al die new-age winkels waar je genezende stenen e.d. kunt kopen? Je wordt de deur al uitgejaagd door de geuren.

Login of registreer om te reageren
07-02-2006 om 22:00 uur

Toevallig viel het me vandaag op bij Blokker, oftewel: ik begon flink te kuchen van alle 'lekkere' luchtjes. Heb ik eigenlijk niet eerder last van gehad -O-.
Waar ik wel last van heb is de lucht die naar buiten wordt geblazen door droogtrommels (werk bij de post, dus kom op in veel voortuinjes waar de afvoer op uitkomt), ik vraag me serieus af hoeveel liter wasmiddel/wasverzachter die mensen gebruiken als ik de bloemengeur die naar buiten slaat ruik...
Ik gebruik zelf ook wasmiddel en (als ik het al gebruik) wasverzachter die vrij neutraal ruikt :Y.

Login of registreer om te reageren
08-03-2006 om 12:51 uur

ik heb het ontdekt toen ik ineens gigantisch verkouden was geworden zonder enige aanleiding, goed geslapen, gezond gegeten en normaal gesport. Geen reden dus. Ik was zo in eens een hele week ziek :? met nagaan wat ik allemaal had gekocht bleek dat ik de DEO van FA Sport had gekocht, die verder niet meer gebruikt en ik was weer helemaal beter!! Nu gebruik ik deo's zonder alcohol en zonder parfum --> werkt prima. Deze DEO heet 'Neutral' en heb ik gekocht bij de DA dogist dacht ik. Ook Nivea heeft zulke deo's.
Eerst werd bij mij altijd gedacht aan inspanningsastma, maar het lijkt nu steeds meer aan de samenstelling van de lucht te liggen. Dus de vochtigheidsgraad (wanneer die hoog is heb ik last, zeker nu in de winter), maar dus ook allerlei geuren in winkels thuis, wasmiddelen etc. Bij mijn vriendin thuis staan altijd heftig geurende bloemen zoals hyacinthen enzo, die ruik ik op een meter afstand, maar ik merk het op meters afstand!

Ik had nog een vraag aan Esther:

Reactie op Esther

Ik gebruik zelf ook wasmiddel en (als ik het al gebruik) wasverzachter die vrij neutraal ruikt :Y.

Ik gebruik zelf wasmiddel van Sunil, dat gaat vrij goed, alleen met de wasverzachter van robijn ben ik gestopt. Welke wasverzachter gebruik jij anders?

Login of registreer om te reageren
08-03-2006 om 14:14 uur
Reactie op Aoks

Ik had nog een vraag aan Esther:

Reactie op Esther

Ik gebruik zelf ook wasmiddel en (als ik het al gebruik) wasverzachter die vrij neutraal ruikt :Y.

Ik gebruik zelf wasmiddel van Sunil, dat gaat vrij goed, alleen met de wasverzachter van robijn ben ik gestopt. Welke wasverzachter gebruik jij anders?

Ik gebruik alleen als ik mijn was buiten droog wasverzachter, dus ik heb het al een poosje niet meer gehaald. Het is iig één van de goedkoopste, volgens mij heet het Sendil (vierkant plastic fles met een kartonnen omhulsel). Overigens draai ik ook rustig in de winkel een fles open om even te ruiken, ik wil absoluut geen wasmiddel/wasverzachter die 'tegen me op stinkt'. Ik wil niet dat mijn kleren overdreven naar dat soort dingen ruiken :N. Mijn wasmiddel is overigens Tricel (ook één van de goedkopere, kennelijk bezuinigen die op het parfumeren van hun product *O* ).

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 10:49 uur

Hoi,

Ik heb niet van alle geurtjes last, wel van alle chemische en van veel 'frisse' luchtjes, dat voelt scherp aan. Is dus ook moeilijk uit te leggen thuis waarom ik wel tegen het ene kan en niet tegen het andere middeltje. >:(

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 11:30 uur

hallo allemaal,

Ben getest op geurtjes er kwam niets uit.Toch reageer ik ook sterk op geurtjes.Gebruik om schoon te maken de spullen van Ecover dit ruikt haast niet en is milieuvriendelijk.
Het lijkt ook wel of er in de winkels steeds meer geurtjes gebruikt worden om de winkels lekker te laten ruiken?? :?
laatst had mijn zoon een nieuw kledingstuk gekocht en daar zat ook een parfumluchtje aan, af en toe lijkt het wel of de wereld niet meer zonder kan.

Gr Sylvia  :W

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 11:49 uur

Ik reageer sterk op deodoranten. Het duurde een tijdje voordat ik had uitgevonden waar het nu precies door kwam. Sinds een tijdje gebruik ik deodoranten zonder alcohol, en heb ik nergens meer last van. Misschien dat er ook andere componenten uit zijn gehaald die in de andere deo's wel zitten, maar op de verpakking staat 0% alcohol. Heerlijk! Zodra ik weer een keer een andere deo gebruik, word ik meteen benauwd.

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 19:34 uur

Hoi Pufje,

Bij mij maakt roller versus spray veel verschil. De deo's zonder alcohol zijn heel fijn, ik ben in het verleden zelfs ziek geworden van mijn eigen geur (door de rare deo)

Login of registreer om te reageren
08-02-2006 om 19:43 uur

Hoi Pufje,

Ik heb van alle deo veel last, maar met namen mannengeuren. Daar word ik echt benauwd van. Mn vriend mag dan ook echt niet bij me in de buurt komen  :P ik heb overigens ook deo zonder alcohol, merk niet veel verschil. En op rollers ben ik niet zo dol. Ik spuit gewoon deo voordat ik mn kamer uitga en dan maakt het niet zo uit. Maar superfijn dat jij er wel beter op reageert!

Liefs Nina

Login of registreer om te reageren