Voel jij je patiënt of juist niet????

18-03-2006 om 10:15 uur

Hoi Allemaal

Ik heb woensdag de diagnose "lichte"astma gekregen.(Ik gebruikte toen al medicijnen,als ik toen nog niets had gebruikt waren de testen waarschijnlijk nog iets slechter geweest).
Nu ben ik wel erg blij dat mijn gevoel officieel is bevestigt.
Maar een patiënt voel ik me niet.

Ik voel me er niet anders onder.
Kijk onze Jefrey is wel degelijk patiënt..regelmatig doodziek,benauwd ed.

Nu vraag ik mij af :voelen jullie je patiënt en wat veranderder er "gevoelsmatig"voor jou na de diagnose??

Groetjes

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 10:59 uur

hoi rianne,

naar de diagnose was het voor mij zo dat ik ziek mocht zijn want het had een rede en ik vond het niet meer raar dat ik naar adem moest happen heb immers astma.
Na de diagnose van COPD is er voor mij gevoelsmatig een heleboel verandert,mijn hele toekomst beeld voel aan diggelen en hier was ik echt boos om! dit heb ik bij ijn diagnose van astma niet gehad...dacht nu weten ze eindelijk wat het is en dan kan ik dadelijk met medicijnen en redelijk "normaal" leven lijden... wat natuurlij kook niet waar is weet ik nu....
en in tijden dat ik me goed voel voel ik me geen zorgvrager...maar op dit moment wel met ald ie onderzoeken en het ziek zijn.

liefs susan

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 11:24 uur

Hoi Rianne,

Na de diagnose astma, copd, ben ik een tijd lang depri geweest, iedereen in mijn omgeving moest het wel eens ontgelden. (EN WILDE ZEKER NIET ZIEK ZIJN). En verloor ook nog mijn baan doordat ik continu benauwd was.

Ben daar voor in therepie geweest en langzaam aan ging het steeds beter. Gelukkig heeft mijn gezin heel veel geduld met mij gehad en hebben mij alltijd terzijde gestaan en gesteund.

Ondanks de benauwdheid heb ik het toch een plaatsje kunnen geven en mijn dagen een andere invulling gegeven, ik kan nu eenmaal niet alles meer wat ik vroeger alltijd deed.  *)

Gr. Femia

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 14:16 uur

Ik weet niet anders dan dat ik astma en allergiën heb, dus over een 'na de diagnose' kan ik niet echt iets zeggen...
Ik voel me alleen patiënt als ik bij de dokter kom als het niet goed gaat (en daar kom ik de laatste tijd gelukkig niet veel *O* ). Ik gebruik medicijnen maar ben niet ziek ofzo  :{w. De medicijnen zijn om te voorkomen dat ik ziek word :+.

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 16:45 uur

Hallo,

Toen ik voor het eerste hoorde dat ik astma had vond ik dit vreselijk! Ik kon het niet accepteren en medicijnen in nemen waar anderen bij waren dat nooit, ik was toen ook nog jong (jaar of 12)
Maar later ging dat steeds beter en kon ik het accepteren, en rustig mijn medicijnen in nemen waar ook anderen bij waren.

Het is erg wisselend wanneer ik mijn patiënt voel of niet. Ik voel mij patiënt als het slechter gaat, dus veel aanvallen en erg moe zijn en als ik weer naar de dokter moet.
Als ik het onder controle heb m.b.v. mijn medicijnen dan voel ik mij eigenlijk geen patiënt.

Groetjes Willemien

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 17:39 uur

Patiënt klinkt wel zwaar zeg, dat is een term die ik zelf eigenlijk nooit gebruik :N
Meestal zeg ik zoiets als 'ik heb astma' maar ik zal écht NOOIT zeggen 'ik ben astmapatiënt', dat vind ik zo ernstig klinken. Dat kan het ook wel zijn hoor, maar in mijn geval valt het mee  ;D

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 19:59 uur

Bij mij is het langzaam ingerold,ik begon als baby
met contitutionele eczeem,dat verdween na een paar jaar
en kwam weer op de proppen toen ik de kappersopleiding
ging doen en na 1 1/2 jaar ben moeten stoppen vanwege'"kapperseczeem".
Tussentijds ook veel last van hooikoorts gehad en de huisarts zei altijd al
dat dat allemaal, op een gegeven moment, over kon slaan op astmaverschijnselen
en dat is ook gebeurd!!Echt een officieel onderzoek heb ik nooit gehad en vind
ik ook niet nodig zolang de klachten in deze maten blijven.

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 21:46 uur

Ik ben jaren en jaren aan het kwakkelen geweest zonder dat ik wist wat ik had en voelde me vaak een aansteller dat ik weer rechtsomkeert maakte naar huis op weg naar m'n werk omdat ik me hartstikke beroerd voelde. Dacht zelfs dat het psychisch was. De diagnose 'mild persisterend astma' heeft me misschien op een bepaalde manier wel patiënt gemaakt, maar ik had toch het gevoel dat ik de zaak meer in de hand had. Ik kon gaan lezen en mezelf informeren, overleggen met de longarts, zelf dingen uitproberen om fitter te blijven en me beter te voelen.

Dus... wel patiënt, maar minder zielig?

Login of registreer om te reageren
18-03-2006 om 22:47 uur

Als ik s'morgens wakker word (zoals vanmorgen) en ik voel me heel moe alsof ik door een bus ben overreden dan voel ik me echt een patient of als ik voel dat er veel vocht in mijn benen zit aan het eind van de dag.
Dan denk ik : "Oh nee, is het nu al ochtend, ik ben nog niet uitgerust". -O-
Of als ik even vlug in snel tempo iets wil doen dan word ik heel benauwd en dan weet ik weer dat ik longen heb. *O*

Groetjes, Gijsbertje 8-)

Login of registreer om te reageren
19-03-2006 om 10:05 uur

Hoi hoi,

Ik voel me patient als ik last heb van mijn astma. Aangezien ik ernstig persisterend astma heb is dat vrijwel elke dag, vooral als de medicatie niet optimaal werkt of ik weer heel benauwd ben. Ik voel me wel gezond over het algemeen, dat is dus wel grappig.

Login of registreer om te reageren