Astma altijd anders - nieuwe website over astma!

17-03-2006 om 18:13 uur Gesloten

Wij zijn verheugd te mogen aankondigen dat zojuist de website astma altijd anders online is gegaan.
Een geheel nieuwe interactieve website over astma van onze sponsor en partner AstraZeneca.

Maandelijks zullen er nieuwe interessante thema's worden besproken op de site. Er zijn webloggers te volgen welke schrijven over hun dagelijkse leven en astma én er is meer. Ga daarom gewoon kijken!

Bovenaan in het forum plaatsen wij 2 banners. De linker banner linkt naar de nieuwe site astma altijd anders en de rechterbanner linkt naar de website Bubbliboo, een informatieve en interactieve website voor kinderen. Deze banners zijn alleen zichtbaar op de index en niet boven andere boards of berichten.

De reacties zijn gesloten.
17-03-2006 om 18:16 uur

AstraZeneca wil haar kennis op het gebied van astma, de beleving van astma en de behandeling van astma voor een breed publiek beschikbaar maken. Wij doen dat open en transparant. Dat past binnen de trend van het geven van openheid van zaken binnen bedrijven. Wij zijn duidelijk zelf de afzender van deze website, die wordt ontworpen en ingevuld in samenwerking met toonaangevende partners. 

www.astmaaltijdanders.nl is een platform waar mensen met (interesse in) astma informatie kunnen vinden, waar ze interactie met lotgenoten kunnen aangaan en waar ze zelf een bijdrage kunnen leveren. Halen én brengen. Herkenning en erkenning.

Astma Altijd Anders geeft aan dat astma een ziekte is met een variabel verloop van symptomen die mensen op verschillende momenten verschillend ervaren. Mensen met astma kunnen een normaal leven leiden, ook al hebben ze bij tijd en wijle last van hun ziekte. Ze voelen zelf het beste aan wanneer ze meer of minder kunnen en hoe ze hier met hun geneesmiddelen op in kunnen spelen. Het advies is om in overleg met de behandelend arts afspraken te maken wat te doen in verschillende situaties.

17-03-2006 om 18:20 uur

Het Astma Forum is een online interactief platform. Het platform stelt bezoekers in staat met elkaar in contact te komen op het gebied van astma. Ze kunnen zo ervaringen uitwisselen en reageren op de huidige medische (nieuws) ontwikkelingen over astma.

Het Astma Forum wil bezoekers een open, laagdrempelig en compleet ‘totaalpakket’ bieden. Daarom werkt het Forum nauw samen met astma altijd anders van AstraZeneca, een gerenommeerde en toonaangevende partner .

Raakvlakken voor de samenwerking zijn het interactieve gedrag van de bezoekers, up to date medisch nieuws en ‘dagelijkse live’ belevenissen van de bloggers, overigens ook actief op het Astma Forum.
Op deze manier bereiken we gezamenlijk  een groot en breed publiek met eerlijke inzichten. Bovendien is er de mogelijkheid om mee te doen aan en te reageren op hetgeen op de websites staat. Deel je ervaringen en mening; praten ‘lucht’ op !

Hoewel het Astma Forum thema’s, onderwerpen en weblogs van astma altijd anders bespreekbaar stelt voor haar bezoekers blijft zij een geheel onafhankelijke partij.

Op de inhoud van het Astma Forum heeft géén enkele partij invloed.
De reacties en berichten op het Astma Forum zijn de mening van haar bezoekers en niet die van het Astma Forum noch die van astma altijd anders

20-03-2006 om 14:53 uur

Wij vinden het leuk om jullie mening te lezen over deze samenwerking  :Y
Als je dus iets kwijt wilt, plaats hier dan gerust een bericht!

Groet,
Mark

21-03-2006 om 21:03 uur

Hoi Mark,

Aan de ene kant heeft het wel iets, aan de andere kant vind ik het lastig dat de informatie van een farmaceutisch bedrijf komt. Voor mij heeft dat dan een soort bijsmaakje. Gelukkig dat dit forum onafhankelijk blijft. Wat me op dit moment echt stoort is het feit dat de laatste berichten ook op die site te zien zijn, zelfs met vermelding van mijn emailadres. Dat zou anders mogen, de invulling mag ook wat meer. De columns zijn erg leuk om te lezen, dat is tot nu toe het beste onderdeel van de andere site.

groetjes

Hilde

21-03-2006 om 21:34 uur
Reactie op Hilde

Hoi Mark,

Aan de ene kant heeft het wel iets, aan de andere kant vind ik het lastig dat de informatie van een farmaceutisch bedrijf komt. Voor mij heeft dat dan een soort bijsmaakje. Gelukkig dat dit forum onafhankelijk blijft. Wat me op dit moment echt stoort is het feit dat de laatste berichten ook op die site te zien zijn, zelfs met vermelding van mijn emailadres. Dat zou anders mogen, de invulling mag ook wat meer. De columns zijn erg leuk om te lezen, dat is tot nu toe het beste onderdeel van de andere site.

groetjes

Hilde

Als het je stoort dat je emailadres zichtbaar is, zul je dat moeten aanpassen in je profiel, nu heb je 'm kennelijk openbaar staan :).
Het bijsmaakje wat betreft de farmaceut die 'achter' het geheel zit heb ik niet, buiten de Symbicort wordt onder het kopje medicijnen nl. ook de Seretide van de 'concurent' genoemd, ik heb niet het gevoel dat ze op welke wijze dan ook proberen je 'aan hun kant' te krijgen.
En de invulling... Tja, er staat m.i. voldoende duidelijk dat ze per 1 april met maandthema's gaan werken, wellicht dat je dan wat meer informatie van je gading kunt vinden, de site is immers pas van start gegaan...
Niet alleen hebben we door de samenwerking de beschikking over een veel snellere en stabielere server gekregen, ik denk dat we (mede door de publiciteitscampagne die bij het lanceren van de site hoort) een veel groter bereik zullen krijgen.
Ik zie tot nu toe alleen maar voordelen dus *O*.

21-03-2006 om 21:52 uur
Reactie op Hilde

Hoi Mark,

Aan de ene kant heeft het wel iets, aan de andere kant vind ik het lastig dat de informatie van een farmaceutisch bedrijf komt. Voor mij heeft dat dan een soort bijsmaakje. Gelukkig dat dit forum onafhankelijk blijft. Wat me op dit moment echt stoort is het feit dat de laatste berichten ook op die site te zien zijn, zelfs met vermelding van mijn emailadres. Dat zou anders mogen, de invulling mag ook wat meer. De columns zijn erg leuk om te lezen, dat is tot nu toe het beste onderdeel van de andere site.

groetjes

Hilde

Het stoort je dat er gebruik wordt gemaakt van RSS feeds? Dat is in deze tijd héél gebruikelijk joh.
Wij zijn een open forum en als bezoekers hiervan een stukje mogen proeven op een andere website zie ik dat zélf als een unieke buitenkans om ook daar mensen op de hoogte te stellen van de mogelijkheden welke wij gezamenlijk bieden.

Wat Esther al aangeeft, in je profiel kun je kiezen je e-mail adres te verbergen voor anderen. Het zal dan niet worden getoond. Hier ben je uiteraard vrij in dit al dan niet aan te passen.

De informatie komt overigens niet alleen van AstraZeneca maar ook van haar partners en andere partijen. De thema's zullen maandelijks invulling krijgen om zo up to date mensen te kunnen blijven betrekken  :)

22-03-2006 om 09:46 uur
Reactie op Hilde

Hoi Mark,

Aan de ene kant heeft het wel iets, aan de andere kant vind ik het lastig dat de informatie van een farmaceutisch bedrijf komt. Voor mij heeft dat dan een soort bijsmaakje. Gelukkig dat dit forum onafhankelijk blijft. Wat me op dit moment echt stoort is het feit dat de laatste berichten ook op die site te zien zijn, zelfs met vermelding van mijn emailadres. Dat zou anders mogen, de invulling mag ook wat meer. De columns zijn erg leuk om te lezen, dat is tot nu toe het beste onderdeel van de andere site.

groetjes

Hilde

Hoi Hilde,

Ook ik heb een "gezond" wantrouwen richting de (farmaceutische) industrie. Zij hebben er tenslotte alle belang bij dat zoveel mogelijk mensen zolang mogelijk hun medicijnen gebruiken. Dat is niet noodzakelijk in het belang van patienten.

Dit is geen "verwijt" aan de farmaceutische industrie, het is simpelweg een observatie van de werking van ons kapitalistisch systeem; hetzelfde mechanisme is van toepassing op vele andere gebieden (in sommige landen zelfs voor alle andere gebieden). Zolang we nog met dit systeem zitten, zou ik het prettig vinden als de commercieele kant van de zaak duidelijk (!) gescheiden blijft. Het feit dat we nu een "snellere en stabielere" server hebben is natuurlijk prettig; de kosten voor een dergelijke voorziening zijn vandaag de dag echter irrelevant voor een industrie.

groet,
Jan

22-03-2006 om 15:11 uur
Reactie op jan

Ook ik heb een "gezond" wantrouwen richting de (farmaceutische) industrie. Zij hebben er tenslotte alle belang bij dat zoveel mogelijk mensen zolang mogelijk hun medicijnen gebruiken. Dat is niet noodzakelijk in het belang van patienten.

Dit is geen "verwijt" aan de farmaceutische industrie, het is simpelweg een observatie van de werking van ons kapitalistisch systeem; hetzelfde mechanisme is van toepassing op vele andere gebieden (in sommige landen zelfs voor alle andere gebieden). Zolang we nog met dit systeem zitten, zou ik het prettig vinden als de commercieele kant van de zaak duidelijk (!) gescheiden blijft. Het feit dat we nu een "snellere en stabielere" server hebben is natuurlijk prettig; de kosten voor een dergelijke voorziening zijn vandaag de dag echter irrelevant voor een industrie.

groet,
Jan

Beste Jan,

Het doel van élk farmaceutisch bedrijf omvat véél meer dan produktafzet. Het beoogde doel van de opgerichte website Astma altijd anders is de beleving van astma in kaart te brengen, mensen te laten zien dat er 'normaal te leven is' met astma als de patiënt trouw de medicatie gebruikt en absoluut niet de produktafzet.

Astma medicatie zijn door een arts voorgeschreven (recept) middelen en niet vrij verkrijgbaar. Als er al promotie zou zijn, zou dit moeten geschieden bij de huisartsen en ziekenhuizen en niet bij de patiënt.

Het in kaart brengen van de belevenissen van patiënten helpt bij nieuwe onderzoeksmethodes en het eventueel verbeteren of zelfs vernieuwen van reeds bestaande produkten.
Onderzoek zal er altijd moeten zijn en er gaan jaren aan vooraf alvorens er een nieuw produkt op te markt wordt toegelaten. Denk bijvoorbeeld eens aan de vele verschillende inhalatiemethodes welke er reeds bestaan (diskus, aerosol, turbuhaler).

Het informeren van patiënten en ander geïnteresseerden gaat bijvoorbeeld middels de weblogs. Het verhaal van de patiënt zélf. Een ieder beleefd zijn of haar astma anders. Er is geen zwart/wit beeld van astma en de daarbij behorende klachten. Het is een chronische aandoening met heel verschillende kenmerken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat astmapatiënten niet altijd trouw hun medicatie nemen. Zéker in klachtenvrije periodes worden de ontstekingsremmende medicijnen niet altijd gebruikt.

Doel: Neem dagelijks je onderhoudsmedicatie, óók in klachtenvrije periodes om op die manier zo min mogelijk klachten te hebben van je astma. Ga sporten, ook dat is goed. Het leven stopt niet bij astma.
Het is vaak goed te behandelen en het streven is zo min mogelijk klachten te hebben.

Heb je klachten of problemen met bepaalde medicatie? Vertel het, wellicht kan er onderzoek worden gedaan om iets aan te passen. Kortom, géén commerciële inslag, daar zou het Astma Forum niet voor kiezen.

Lees ook eens de Disclaimer. Hierin geven wij stellig aan: Het Astma Forum ondersteunt geen enkel product of dienst. Er zal nimmer reclame worden toegelaten (over medicatie) op het Astma Forum!
Wij zijn een onafhankelijk partij en zullen dat te allen tijde blijven.

22-03-2006 om 00:20 uur

Zolang er niet nadrukkelijk reclame wordt gemaakt voor eigen produkten vind ik het eigenlijk wel nobel dat een fabrikant dichter bij de patiënt wil komen te staan en daarnaast de patiënt van informatie wil voorzien.

Als het verkeer groter wordt door op beide websites naar elkaar te linken lijkt me dat voor iedereen eigenlijk wel een positief effect hebben  *O*

22-03-2006 om 17:23 uur

Beste ?,

Bedankt voor je reactie.

Het lijkt me niet meer dan "normaal" dat alle activiteiten van een commerciele industrie (dus ook die van de farmaceutische) ondergeschikt zijn aan de voornaamste doelstelling: omzet & winst. Ik heb daar zo m'n bedenkingen over (en niet alleen waar het de farmaceutische industrie betreft) maar op de een of andere manier lijkt de mensheid te denken dat een beter systeem niet mogelijk is. Mijns inziens een enigszins "oncreatieve" houding! Maar dat is een nogal "off topic" onderwerp... :X

Het is ook geen geheim dat er inderdaad veel promotie plaatsvind bij huisartsen en ziekenhuizen (ik heb eens een diep gesprek gehad met iemand die dat werk deed en was eerlijk gezegd niet onder de indruk).

Begrijp me svp niet verkeerd: ik ben zeer gefortuneerd dat ik in een deel van de wereld woon waar ook ik toegang heb tot goede medische voorzieningen waaraan de farmaceutische industrie ook een bijdrage levert. Ik vind het echter van groot belang dat we duidelijk maken waar oprechte zorg voor "pechvogels" ophoudt en commercieele belangen beginnen.

Ik heb er ook moeite mee te accepteren dat ik de rest van m'n leven kennelijk medicatie nodig zal hebben ter bestrijding van de symptomen. Het zou prachtig zijn in de doelstellingen van de farmaceutische industrie te lezen dat men veel belang hecht aan en actief zoekt naar wegen om gezondheidsproblemen structureel op te lossen (maw zonder de noodzaak eeuwig medicatie te gebruiken). Mochten dergelijke doelstellingen bestaan, dan zou ik een verwijzing daarnaar in dit forum bijzonder waarderen.

met hartelijke groet,
Jan