Filmpje over COPD

06-03-2006 om 19:44 uur

Op relevant nieuwsgebied is het momenteel echt komkommertijd.  Op de medische sites is amper relevant nieuws te vinden.  Dan maar op zoek naar andere wetenswaardigheden.  Op www. ziekenhuis.nl vond ik het volgende filmpje

Het is een informatief filmpje over longenfyseem, en zeker voor mensen die nog niet zo lang met de ziekte te maken hebben, is het heel informatief

Login of registreer om te reageren
27-03-2006 om 22:38 uur

Goed filmpje zeg !!!
lekker duidelijk
dank voor je tip Peter
groetjes weer Lia

Login of registreer om te reageren
03-05-2006 om 12:09 uur

Bij mij is net bij de huisarts verteld dat ik copd heb. Is dit nu hetzelfde als longemfyseem zoals in het filmpje? Ik weet er namelijk nog niets vanaf en ben het nu aan het uitzoeken..

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 15:30 uur

COPD is eigenlijk een samenraapsel van verschillende aandoeningen die tegelijkertijd voorkomen of in elkaar overgaan. Hier horen chronische bronchitis en longemfyseem bij. Antwoord is dus 'ja', longemfyseem valt onder COPD.

Login of registreer om te reageren
23-09-2006 om 15:30 uur

Hoi Peter,
bedankt voor de tip. Ook al weet je als patiënt vaak wel, wat je hebt. Dit is wel heel erg duidelijk.

Groetjes Ina.

Login of registreer om te reageren
21-12-2006 om 23:12 uur

Hoi annemarie,

COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Als jij alleen te horen hebt gekregen dat je COPD hebt kan het dus ook zijn dat je chronische bronchitis hebt ipv longemfyseem. De klachten zijn veel hetzelfde, net als de behandeling, het verschil zit hem vooral in wat de ziekte in je longblaasjes doet. Bij longemfyseem gaan die kapot en worden grote slappe zakken ("rek uit de long") en daar komt air-trapping bij voor. Bij chronische bronchitis is dit niet (altijd) het geval.

Login of registreer om te reageren