gecombineerde test histaminetest -longfunctie test

22-09-2010 om 09:34 uur

6 oktober krijg ik een histamine-longfunctie test deze konden tegelijk uitgevoert worden werd er gezegt
Kaniemand mij vertellen hoe dat dan in zijn werk gaat.Ik ben op dit moment ook verkouden en hoop dat het op die datum wel over is andersw ben ik bang dat het onderzoek niet door kan gaan.Tot slot zou ik graag willen weten wat ze allemaal uit een histaminetest kunnen halen.
Groetjes Troeltje

Login of registreer om te reageren
22-09-2010 om 10:12 uur

Hoi Troeltje,

Je krijgt in zo'n geval eerst de normale longfunctie meting, daarin wordt bepaald hoeveel lucht je longen kunnen bevatten, hoe goed de doorgankelijkheid is van je luchtwegen (zijn ze wel of niet vernauwd) en nog meer van dat soort dingen. Bij de histaminetest wordt bepaald in hoeverre je luchtwegen reageren op prikkels, dus of ze gevoeliger zijn dan normaal. Dat noemen ze hyperreactiviteit. Deze hyperreactiviteit is een aanwijzing voor astma. Succes met de testen!

Als je wilt weten hoe een en ander precies in zijn werk gaat kun je misschein even de poli bellen? Bij ons in het ziekenhuis hebben ze er behoorlijk uitgebreide info folders over.

Groetjes, Sandra

Login of registreer om te reageren
22-09-2010 om 10:42 uur

Ik had de 2 onderzoeken op 1 dag, maar tegelijk niet. Bleek ook een te lage longfunctie te hebben (onder de 50%) om een histaminetest te mogen doen. Ik zou als ik jou was idd.de poli bellen en om meer info vragen.

Login of registreer om te reageren
22-09-2010 om 18:59 uur

Heb je hier iets aan? Er is info over de spirometrie (longfunctietest waar ze meestal mee beginnen) en histamineprovocatietest te vinden.
Hier staat een filmpje over de spirometrie.

Login of registreer om te reageren
23-09-2010 om 18:21 uur

Kijk anders ook even op internet op de website van het ziekenhuis waar je onder behandeling bent en de onderzoeken krijgt. De meeste folders staan tegenwoordig ook online :)

Login of registreer om te reageren